شماره مجوز: 1301550312311

سفر به تفلیس، تلفیقی از سنت و مدرنیه

نیلوفر طاهری
15 روز پیش
424 بازدید
0 0
تفلیس پایتخت گرجستان در نزدیکی ساحل رودخانه کورا قرار دارد. تفلیس به عنوان یکی از مقاصد گردشگری محبوب در منطقه قفقاز شناخته می‌شود و دارای تاریخی غنی و فرهنگی پویا است. معابد قدیمی، قلعه‌ها، بازارها، بناهای تاریخی و خیابان‌های خاص با معماری منحصر به فرد جزو جاذبه‌های گردشگری شهر تفلیس محسوب می‌شوند. با ما در این مطلب همراه باشید تا شما را با جاذبه های گردشگری شهر تفلیس آشنا کنیم.

گرجستان

گرجستان کشوری در منطقه قفقاز شمالی واقع در جنوب شرقی اروپا است. پایتخت آن تفلیس است. گرجستان از شمال به روسیه، از جنوب به ترکیه و ارمنستان، از شرق به آذربایجان و از غرب به دریای سیاه منتهی می‌شود. گرجستان کشوری کوهستانی است که بخشی از رشته کوه‌های قفقاز را در بر می‌گیرد. زبان رسمی آن گرجی است و واحد پول آن لاری است. گرجستان در ۲۵ دسامبر سال ۱۹۹۱ از اتحاد جماهیر شوروی خارج شده و استقلال خود را به دست آورد.

گرجستان دارای تاریخی طولانی است و در گذشته به عنوان یکی از کشورهای پادشاهی قدرتمند شهرت داشته است. این کشور دارای آثار باستانی متعددی مانند قلعه‌ها، کلیساها و صومعه‌ها است. تفلیس، شهری با معماری زیبا و بناهای تاریخی است که جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد. علاوه بر تفلیس، شهرهای دیگری مانند باتومی، مستختیلی و سیناگوی نیز از جاذبه‌های گردشگری محبوب در گرجستان هستند.

اقتصاد گرجستان بر پایه کشاورزی، صنایع دستی است. البته بخش گردشگری نیز نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد. گرجستان برای گردشگران به طبیعت زیبا، جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی، و مردم مهمان‌نواز شهرت دارد.

شهر تفلیس

تفلیس پایتخت و بزرگترین شهر گرجستان است. این شهر در شمال شرقی کشور قرار گرفته و در نزدیکی ساحل رودخانه کورا قرار دارد. تفلیس به عنوان یکی از مقاصد گردشگری محبوب در منطقه قفقاز شناخته می‌شود.شهر تفلیس دارای یک تاریخ غنی و فرهنگی پویا است. معابد قدیمی، قلعه‌ها، بازارها، بناهای تاریخی و خیابان‌های خاص با معماری منحصر به فرد جزو جاذبه‌های گردشگری شهر تفلیس محسوب می‌شوند.

 برخی از مکان‌های مشهور در تفلیس عبارتند از:

کارتلیس ددا یا مجسمه مادر

سمبل شهر تفلیس مجسمه مادر یا کارتلیس ددا است. همانطور که پاریس برج ایفلش را دارد و لندن برج ساعت را، نماد تفلیس هم مجسمه مادر است. بخش جالب ماجرا این است که شما در هر نقطه‌ی تفلیس که بایستید مجسمه مادر را می‌بینید.این مجسمه ۲۰ متری آلومینیومی بر فراز تپه‌های سولالاکی قرار دارد و همانند نگهبان تفلیس است. در دست راست بانوی گرجی شمشیری به تعبیر سلحشوری و تهدید دشمنان، و در دست چپ او جامی به معنای خوشامدگویی به مهمانان قرار دارد. ساخت این مجسمه در سال ۱۹۵۸ به مناسبت جشن ۱۵۰۰سالگی شهر تفلیس انجام شد.

پل صلح تفلیس

پل صلح و چشم انداز خیره کننده آن از جاهای دیدنی تفلیس هستند. این پل ۱۵۰ متری بر روی رود کر قرار گرفته است. چراغ‌هایی که در پل به کار رفته‌اند (۶۰۴۰ لامپ LED!) کمی قبل از غروب آفتاب روشن می‌شوند و انعکاس مسحورکننده‌ای روی آب ایجاد می‌کنند. پل صلح با پوسته فولاد و شیشه ساخته شده و یک پل پیاده رو به حساب می‌آید.اگر اهل قدم زدن در شب هستید حتما سری به پل صلح بزنید. به خصوص که در شب‌ها برنامه‌هایی مثل موسیقی کلاسیک و رقص آب در این مکان برگزار می‌شود.

قلعه ناریکالا:

این قلعه بر روی تپه‌ای در تفلیس قرار گرفته است و از بالای قلعه می‌توانید چشم انداز شهر تفلیس را مشاهده کنید. اگر در تفلیس کمی احساس غربت کردید سری به قلعه ایرانی ناریکالا بزنید! این قلعه در قرن چهارم میلادی توسط ساسانیان ساخته شده است. در زمانی که این قلعه جزو خاک ایران بود، از آن به عنوان محلی برای دفاع از مرزها استفاده می‌شد. همانطور که انتظار می‌رود معماری قلعه ایرانی (به سبک ارگ‌های باستانی) است و یادگاری از سرزمین پارس در تفلیس به شمار می‌رود.

برج ساعت تفلیس:

یکی از نمادهای قدیمی و البته یکی از شاخص‌ترین مکان های دیدنی تفلیس برج ساعت است. این ساعت آنقدر جذاب و عجیب و غریب است که انگار از دل قصه‌های والت دیزنی بیرون آمده. شاید انیمیشنی بودن سازه چندان بی‌ربط به سازنده آن نباشد. چند سال قبل ریزوگابریازده عروسک گردان و نمایشنامه نویس کودک این ساعت را طراحی کرده است. تمام قطعات و بیش از ۱۰۰ کاشی استفاده شده در برج، کار صنعتگران گرجستان است.

ماجرای ساعت تفلیس همینجا تمام نمی‌شود! هر روز راس ساعت ۱۲ فرشته‌ای از در ساعت بیرون می‌آید و با چکش به زنگ ضربه می‌زند! علاوه بر ظهر، هر روز ساعت ۷ غروب هم توریستها در مقابل این برج می‌توانند شاهد نمایش عروسکی کوتاه با نام «چرخه زندگی» باشند. در کنار سایر جاهای دیدنی تفلیس، این ساعت یک جاذبه متفاوت است که روح قصه و رویا را در شهر جاری کرده. پس فراموش نکنید حتما سری به این مکان بزنید.

میدان آزادی:

این میدان مرکزی و بزرگ تفلیس است و محل تجمع عمومی و برگزاری رویدادهای مختلف و جشنواره و فستیوال می باشد.

کلیسای سامتاوری:

این کلیسا، یکی از نمادهای شهر تفلیس است و در نزدیکی میدان آزادی قرار دارد. منظره زیبا و کوه‌های قفقاز در پس زمینه‌ رویایی کلیسا برای عکس‌های خاطره‌انگیز بسیار مناسب است.

تفلیس همچنین به عنوان مرکز فرهنگی و هنری گرجستان شناخته می‌شود و رستوران‌ها، کافه‌ها، بازارها و فعالیت‌های شبانه بسیار پرباری دارد.

کلیسای جامع تثلیث:

یکی از بناهای باشکوه و دیدنی تفلیس کلیسای تثلیث یا سامِبا است. ساختمان تثلیث بزرگترین کلیسای ارتدکس جهان و سومین کلیسای مرتفع ارتدکس جهان است. ارتفاع ۹۷ متری، معماری تاریخی با عناصری از سبک بیزانس، نقاشی‌های گروهی کلیسا، کف سنگ مرمر و تزئینات موزائیک، همه و همه یک ترکیب باشکوه از این کلیسا ساخته که بازدید از آن به شدت توصیه می‌شود!

فقط برای اینکه یک حساب سر انگشتی از عظمت سامبا داشته باشید خوب است بدانید که، این بنا خودش متشکل از ۹ کلیسای کوچک است. علاوه بر این، ۵ کلیسای دیگر در طبقات زیرین ساختمان قرار دارند! با این اوصاف حتما بازدید از کلیسای تثلیث را در برنامه جاهای دیدنی تفلیس بگنجانید و مونوپاد و دوربین را هم فراموش نکنید!

سفر به تفلیس در تابستان

سفر به تفلیس در تابستان یک ایده بسیارعالی است، زیرا در این فصل، تفلیس آب و هوای بسیارخوبی دارد و شهر زنده و رنگارنگ می‌شود. هوای معتدل تفلیس بسیار فرح بخش است و در طول تابستان درجه حرارت معمولاً بین 25-30 درجه سانتی‌گراد است. توصیه می شود در سفر به تفلیس لباس های خنک و کفش های راحتی به همراه داشته باشید چرا که یکی از جذابیت های تفلیس پیاده روی و تماشای بناها و خیابان های شهر است. همچنین در تابستان تفلیس یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار است و رویدادها و جشنواره‌های متعددی در این فصل برگزار می‌شود. و شهر بازی و پارک‌های زیبا و باغ‌های تفلیس نیز گزینه های خوبی برای گشت و گذار هستند. اگر به طبیعت هم علاقه‌مند هستید، می‌توانید به مناطق زیبایی مانند کاغالی، گدوری، واشتیاتسمیندا و دره کازبگی رفته و از مناظر طبیعی و بکر و استثنایی آن لذت ببرید.

بازارها و فروشگاه‌های تفلیس نیز مکان‌هایی عالی برای خرید یادگاری‌ها و محصولات محلی هستند. شما می‌توانید از بازار پاتریارشیوی و سرچوبیلی، که محل فروش صنایع دستی و سوغاتی‌های محلی است، بازدید کنید.

سوغاتی:

تفلیس دارای مجموعه‌ای غنی از سوغاتی‌های محلی است که می‌توانید به عنوان یادگاری از سفرتان به این شهر بخرید. برخی از سوغاتی‌های محبوب تفلیس عبارتند از:

چوخلا: چوخلا یک لباس سنتی گرجی است که برای زنان و مردان قابل تهیه است. این لباس‌ها معمولاً با رنگ‌های جذاب و طرح‌های زیبا تزئین شده‌اند و به عنوان یک یادگار منحصر به فرد از تفلیس محسوب می‌شوند.

چوخچی: چوخچی یک کلاه سنتی گرجی است که معمولاً از چرم یا پارچه بافته شده ساخته می‌شود. این کلاه‌ها دارای طرح‌ها و نقش‌های مختلفی هستند و به عنوان یک سوغاتی محبوب از تفلیس شناخته می‌شوند.

ساشی: ساشی یک نوع شال سنتی گرجی است که از پارچه بافته می‌شود. این شال‌ها دارای طرح‌ها و رنگ‌های زیبایی هستند و می‌توانند یک یادگار منحصر به فرد از تفلیس باشند.

جواهرات محلی: در بازارها و فروشگاه‌های تفلیس می‌توانید جواهرات محلی مانند نگین‌های گرجی، گردنبندها و دستبندهای سنتی را پیدا کنید. این جواهرات اغلب با استفاده از نقره و سنگ‌های قیمتی تزئین شده‌اند.

محصولات ‌نقاشی: تفلیس معروف به هنرمندان خلاق و هنرهای دستی زیبایی است. محصولات شبه‌نقاشی مانند پازل‌های گرجی، برجسته‌سازی‌ها، و کارهای چوبی با نقوش محلی می‌توانند یک یادگار زیبا و دست‌ساز از تفلیس باشند.

همچنین، مواد غذایی محلی مانند شکلات‌های گرجی، عسل، چای سنتی و کندی‌های محلی نیز برای هدیه دادن یا خودتان لذت بردن قابل تهیه هستند.

اجاره خودرو در تفلیس

در تفلیس، امکان اجاره خودرو وجود دارد و این روش یکی از راحت‌ترین و محبوب‌ترین روش‌ها برای حرکت در شهر و نزدیکی‌های آن است. اجاره خودرو به شما امکان می‌دهد به آزادی بیشتری در برنامه‌ریزی سفرتان دست پیدا کنید و مکان‌های دیدنی را با آسانی بیشتری بررسی کنید.قبل از اجاره خودرو، حتماً قوانین و مقررات مربوط به رانندگی و اجاره خودرو در گرجستان را بررسی کنید و از بیمه خودرو و مستندات لازم مانند گواهینامه بین‌المللی و کارت اعتباری معتبر برای پرداخت هزینه‌های اجاره خودرو استفاده کنید.


اگر قصد سفر به تفلیس را دارید برای رزرو آنلاین خودرو به صفحه اجاره خودرو در تفلیس مراجعه کنید.


منبع: تحریریه رنتیفا
ارسال نظر