شماره مجوز: 1301550312311

هزینه های کرایه تاکسی در استانبول چقدر است؟

نیلوفر طاهری
7 ماه پیش
1,149 بازدید
0 0
استانبول یکی از مقاصد تفریحی و گردشگری مهم ایرانیان است که سالیانه بیش از 2 میلیون ایرانی از آن بازدید می کنند . بنابراین با توجه به مدت اقامت کوتاه مسافران در این کلان شهر بهتر است گردشگران با دقت بیشتری وسیله نقلیه خود را انتخاب کنند. در مطلب زیر به بررسی حمل و نقل عمومی و تاکسی در کشور ترکیه وکلان شهر استانبول پرداخته ایم تا شما با انتخاب بهتری وسیله نقلیه خود را انتخاب کنید.

استانبول یکی از مقاصد تفریحی و گردشگری مهم ایرانیان در طول سال است که سالیانه بیش از 2 میلیون ایرانی از آن بازدید می کنند . شهری بسیار بزرگ با جاذبه های گردشگری فراوان و مراکز تجاری متنوع که بی شک برای رسیدن به آنها باید مسافت های بسیاری را پیمود و با توجه به مدت اقامت کوتاه مسافران در این کلان شهر بهتر است گردشگران با دقت بیشتری وسیله نقلیه خود را انتخاب کنند.  

حمل و نقل عمومی در مدل های مختلف به شهروندان و مسافران خدمات رسانی می کنند. اما با توجه به شرایط آب و هوایی متغیر در استانبول، ترافیک های سنگین و همچنین عدم خدمات دهی وسایل حمل و نقل عمومی در شب، می توان گفت بهترین وسیله نقلیه استفاده از خودروی شخصی، اجاره خودرو و یا تاکسی است. 

اجاره خودرو در استانبول را قبل از استفاده از تاکسی به کار برده ام چرا که بسیار مقرون به صرفه تر از تاکسی است. حالا چرا استفاده از خودروی اجاره ای مقرون به صرفه تر است. در این مطلب همراه ما باشید تا این نکته را بررسی کنیم و قیمت های تاکسی در نقاط مختلف استانبول را برای شما بازگو کنم.

انواع تاکسی در استانبول

در استانبول تاکسی های گوناگون با عملکرد و استفاده های متفاوتی وجود دارند. تاکسی های زرد، تاکسی های فیروزه ای، تاکسی های سیاه و تاکسی ون

تاکسی های زرد

تاکسی های زرد، تاکسی معمولی و ارزان قیمت به نسبت تاکسی های دیگر در استانبول هستند و حدود 18000 هزار عدد از این تاکسی ها در سطح شهر فعالیت می کنند

تاکسی های فیروزه ای

این تاکسی ها کمی گرانتر و لوکس تر از تاکسی های زرد هستند و اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم کرایه تاکسی فیروزه ای رنگ حدود 18 درصد بیشتر از تاکسی های زرد است.

تاکسی های سیاه

تاکسی های بسیار لوکس و گرانتر از دو مدل قبلی سیاه رنگ می باشند. کرایه در تاکسی های سیاه استانبول 100 درصد بالاتر از تاکسی های معمولی زرد رنگ است.

تاکسی های ون

این تاکسی ها نیز مناسب خانواده ها و جمع های بالای 4 نفر است و حدود 7 الی 10 نفر ظرفیت مسافر را دارند.

انواع تاکسی ها در ترکیه را با هم بررسی کردیم. تاکسی های معمولی و با قیمت مناسب تر در ترکیه اغلب دارای رنگ زرد است که پلاک آنها روی درب های جلو و سقف هم نوشته شده است. تاکسی ها، به تاکسی متر مجهز هستند و هزینه دریافتی را بر اساس کیلومتر پیموده شده محاسبه می کنند که برای شما نیز قابل روئت است. شاید تصور کنید که چقدر عالی! اما این تمام ماجرا نیست. نکات منفی بسیاری در استفاده از تاکسی ها در شهرهای توریستی به خصوص در ترکیه و کلان شهر استانبول وجود دارد که آگاهی از آنها می تواند در انتخاب شما در شهرهای دیگر من جمله، دبی، تفلیس، آنتالیا، ازمیر، عمان و...موثر باشد. 

نکات مهمی در استفاده از تاکسی وجود دارد که باید به آنها آگاه باشید و پس از آگاهی از آنها متوجه می شوید که اجاره خودرو چقدر ایمن تر، با کیفیت تر و ارزان تر از تاکسی است.

مصائب گرفتن تاکسی در ترکیه:

- همه تاکسی های استانبول مجهز به تاکسی متر نیستند. ممکن است راننده به شما بگوید که تاکسی متر خراب است و یا تاکسی متر را دور از نقطه دید شما قرار دهد. این مدل کلاهبرداری در ترکیه بسیار شایع است به طوری که رانندگان ترک به این مدل رانندگی در دنیا مشهور شده اند. بنابراین در صورت عدم وجود تاکسی متر از گرفتن تاکسی خودداری کنید.

- ترافیک سنگین در ترکیه و به خصوص در استانبول باعث می شود که رانندگان از شما درخواست پول بیشتری کنند. در حالیکه اگر خودروی اجاره یا داشته باشید می توانید زمان تردد در شهر را برنامه ریزی کرده و حساب کیلومتر و مصرف بنزین خود را داشته باشید.

- نرخ کرایه روز و شب تاکسی در ترکیه یکسان است ولی گاهی مواقع رانندگان کرایه بیشتری در شب ها از شما درخواست می کنند.  

- همواره سعی کنید لیر ترکیه را با خود به همراه داشته باشید، پرداخت کرایه با سایر ارزها همچون دلار، یورو و … هزینه بالاتری برای شما به دنبال خواهد داشت. 

- داشتن پول خرد در هنگام تاکسی گرفتن ضروری است چون ممکن است مابقی مبلغ به بهانه نداشتن پول خرد به شما عودت داده نشود.

- مجبور به پرداخت انعام نیستید مگر انکه راننده در حمل وسایل به شما کمک کرده باشد و یا مدت طولانی منتظر شما باشد. و شما از او رضایت کامل دارید.

- این نکته را بدانید که پرداخت عوارض پل یا بزرگراه با شماست. اگر از سمت آسیایی به اروپایی و یا بالعکس تردد کنید نیاز به پرداخت عوارض پل بسفر یا اتوبان TEM خواهید بود که هزینه عوارض اگرچه به واسطه راننده پرداخت می‌شود اما بر روی کرایه شما لحاظ خواهد شد. گیت ها و مسیرهایی در استانبول است که در صورت رد شدن از آنها باید عوارض بپردازید. به مقاله زیر مراجعه کنید. بهتر است از آدرس مقصدی که قرار است بروید، اطلاع داشته باشید.

- گوگل مپ (Google Maps) می تواند به شما کمک کند تا راننده شما را از مسیر نادرستی به مقصد نرساند. بهتر است پس از گرفتن تاکسی و سوار شدن در آن، گوگل مپ خود را نیز روشن کنید. زیرا در برخی مواقع پیش آمده که راننده تاکسی برای دریافت هزینه بیشتر، مسیر های طولانی تری را برای رسیدن به مقصد انتخاب کرده است.

- آدرس مقصد و مکانی که قرار است به آنجا بروید، اطلاع داشته باشید تا اگر مقصد شما را متوجه نشد، آدرس مقصد را روی برگه ای بنویسید و به او بدهید یا بر روی اپلیکیشن های موجود بر روی گوشی به او نشان بدهید.

قیمت تاکسی ها بر اساس کیلومتر در استانبول:

تاکسی متر خودرو یک نرخ را برایتان نمایش می‌دهد که مربوط به نرخ پایه است و هر چهارصد متر یک بار به این نرخ افزوده می‌شود. در نتیجه قیمت تاکسی در ترکیه بدین صورت محاسبه می‌شود که علاوه بر نرخ پایه، به ازای هر کیلومتر اضافه، 5 لیر به و به ازای هر دقیقه ترافیک یک سوم لیر به هزینه نهایی افزوده خواهد شد. حال با توجه به این مورد در زیر نمونه هایی از مسیرهای معمول دراستانبول با ذکر قیمت برایتان لیست شده تا به تفاوت قیمت آنها با خودروهای اجاره ای پی ببرید. 

مبدا مسیرها را از فرودگاه استانبول انتخاب کردیم که مسیر تردد بیشتر ایرانیان و توریست ها است. 


فرودگاه به تکسیم : 750 تا 1300 لیر

فرودگاه به مال تپه : 1200 تا 2500 لیر

فرودگاه به زیتون بورنو: 850 تا 1500 لیر

فرودگاه به بشیکتاش: 700 تا 1250 لیر

فرودگاه به کادیکوی : 900 تا 1600 لیر

فرودگاه به کوچیک چکمجه : 600 تا 1250 لیر

فرودگاه به بویوک چکمجه : 900 تا 1600 لیر 

فرودگاه به بیلیک دوزو: 900 تا 1800 لیر

فرودگاه آی اس تی به فرودگاه صبیحا: 1300 تا 2800 لیر

فرودگاه به ماسلاک: 600 تا 1100 لیر


اجاره روزانه ( 24 ساعت ) خودروهای اقتصادی رنتیفا از 1000 لیر شروع می شه با یک حساب سرانگشتی متوجه شوید که چقدر اجاره ماشین در استانبول ارزان تر از کرایه تاکسی تمام می شود.  


سخن پایانی

تردد با تاکسی در ترکیه یکی از گرانترین انتخاب ها می تواند باشد، البته شاید برای افرادی که شرایط رانندگی ندارند چاره ای جز این نباشد ولی برای افرادی که فقط با تبدیل گواهینامه ایران به گواهینامه بین المللی در کوتاهترین زمان ممکن و رزرو آنلاین از سامانه رنتیفا می توانند خودروی شخصی خود را در فرودگاه به شکل کاملا رایگان تحویل بگیرند، استفاده از تاکسی گزینه منطقی و مقرون به صرفه ای به نظر نمی رسد.


منبع: تحریریه رنتیفا
ارسال نظر