شماره مجوز: 1301550312311

سفر به مسقط، یک پیشنهاد جذاب

نیلوفر طاهری
1 سال پیش
198 بازدید
0 0
مسقط پایتخت عمان و به نوعی پایتخت فرهنگی شبه جزیره عربستان است.گردشگرانی که به دنبال مکانی آرام و بدون دغدغه هستند معمولا کشور عمان و شهر مسقط را برای سفر انتخاب می کنند. با ما در این مطلب همراه باشید تا ویژگی های عمان و شهر مسقط را برایتان بازگو کنیم.

عمان:

کشور عمان در غرب عربستان سعودی قرار دارد. این کشور از شمال غرب با امارات و از سمت جنوب با یمن همسایه است .بزرگترین شهر و پایتخت عمان مسقط نام دارد. منبع درآمد اصلی عمان مانند سایر کشورهای عربی از نفت است و کشاورزی و ماهیگیری هم دو منبع درآمدی مهم دیگر در عمان است. عمان کشوری زیبا و باستانی است که قدمت آن به 14 هزار سال پیش بر می گردد. باستان شناسان تاریخ عمان را به هزاره دوازدهم قبل از میلاد تخمین زده اند، درست در زمان پایان عصر یخبندان و همین ویژگی ها رویکرد باستانی و تاریخی به این کشور بخشیده است. سرسبزی و حاصلخیزی عمان نیز از ویژگی های قابل توجه آن است.میزبانی عمانی ها هم زبانزد خاص و عام است. آنها با غذاها و خوراکی های سنتی از میهمانان خود پذیرایی می کنند. شما هرگز مزه خوردنی های لذیذ عمانی از جمله، حلوا، خرما، قهوه های عمانی و مسقطی های شیرین آنها را از یاد نخواهید برد. هرساله افراد زیادی برای سفرهای کاری و گردشگری وارد کشور عمان و به خصوص شهر زیبای مسقط می‌شوند.

مسقط:

مسقط پایتخت عمان و به نوعی پایتخت فرهنگی شبه جزیره عربستان است. واژه مسقط در زبان عربی به معنای سقوط است. و سقوط به معنای رایج آن در زبان ما نیست. منظور از سقوط در معنای لغوی مسقط، پهلو گرفتن کشتی ها در بندرگاه و یا افتادن لنگر در دریا را می گویند هر چند زبان شناسان معنای آن را از واژه پارسی به معنی بوی تند می دانند. مسقط با توجه به آنکه پایتخت عمان است اماکن و دیدن های تاریخی فراوان دارد. مسقط یکی از شهرهای بزرگ عمان است که 900 سال از پایه ریزی آن می گذرد. در حدود قرن دوازدهم میلادی و بنابراین مسقط اصالت خاورمیانه ای خود را حفظ کرده است مکان باستانی و تاریخی فراوان با مناره های بلند و زیبا از ویژگی های این شهر رویایی است. مسقط شهری است که با معماری خاص ویژگی های سنتی و فرهنگی خود را به رخ می کشد و نشانه های تاریخی کشورش را بدین سان محفوظ نگه می دارد. عمان و به ویژه مسقط مخاطبان و ظرفداران خاص خود را دارد. توریست هایی که به دنبال مکانی آرام و بدون دغدغه هستند معمولا کشور عمان و شهر مسقط را برای سفر انتخاب می کنند. در مسقط خبری از شلوغی و ازدحام بیش از حد نیست. معماری های زیبا و روح انگیز جای آسمان خراش ها و ساختمان های مدرن را گرفته است. بافت سنتی همیشه نشان از حضور آرامش است و این مزیتی است که مسقط را از دیگر شهرهای توریستی جدا می کند. در مسقط خبری از هتل ها و رستوران لوکس و قیمت های سرسام آور هم نیست و بنابراین سفر مقرون به صرفه ای برای گردشگران خارجی است.

جغرافیای مسقط:

مسقط از نظر مکانی بین کوه حجر شرقی و خلیج عمان واقع شده است. از مهم‌ترین بندرهای عمان و البته یکی از جالب و عجیب‌ترین بنادر در کل جهان می‌باشد. دور تا دور این بندر را کوهای خشکی احاطه کردند که، فاقد هرگونه پوشش نباتی هستند. همچنین صخره‌های درشت، زیبا و درخشنده در اطراف این بندر دیده می‌شود. کل بندر مسقط را کوه ها احاطه کرده اند. مسقط از نظر سیاسی نیز بسیار مهم و حائز اهمیت بوده و بسیاری از نهادهای مهم دولتی در این شهر واقع شده است.

کارو تجارت در مسقط:

کار اصلی مردم در مسقط ماهیگیری، صنعت، نجاری و تجارت می باشد. تجارت در زمینه های صنایع دستی از جمله طلاسازی و نقره سازی نیز مرسوم است. دریا موجب شده تا شغل های مختلفی در سطح شهر به وجود آید. ولی ماهی گیری همچنان یکی از شغل های اصلی مردم است. روستای سداب در ساحل مسقط یک روستای مدرن با امکانات فراوان است که برای حمایت از ماهیگیران و رشد این اقتصاد پایه گذاری شده است. و در واقع صیادان در این روستا در خانه های دولتی و رایگان اقامت دارند.

دیدنی های مسقط:

مسقط یکی از شهرهای با قدمت عمان است و جاذبه های گردشگری فراوانی دارد و بنابراین قلعه ها و اماکن تاریخی بسیاری دارد. از مشهورترین آن ها قعله‌ی جلالی و قلعه میرانی می باشد.

تفریحات آبی:

اگر به دنبال تفریحات آبی و ساحلی در مسقز هستید باید بدانید که مسقط هیچ کم و کسری به نسبت سایر کشورهای همجوار ندارد. غواصی در دریا، اسکی، قایق سواری و شنا و گردش در سواحل آرام از لذت هایی است که می توانید تجربه کنید. اگر در ماه‌های گرم سال یعنی بین اردیبهشت تا مهر به ساحل راس الجنز بروید، می‌توانید لاک‌پشت‌هایی را تماشا کنید که مشغول لانه سازی هستند. و یا می توانید بچه لاک‌پشت‌هایی را که تازه به دنیا آمده و به سمت دریا می روند را ببینید. تماشای دلفین ها در دریای نیلگون و پرندگان مهاجر و غزال های بومی منطقه هم خالی از لطف نیست. شما همچنین می توانید از انواع پارک های آبی نهایت استفاده را ببرید. پارک های آبی معروف عمان و مسقط شامل پارک آبی مسقط عما، پارک آبی هاوانا، تم پارک آبی صلاله، پارک آبی وادینا و پارک آبی السوادی است.

کوه اخضر:

کوه اخضر یکی از جاذبه‌های گردشگری در شهر مسقط می‌باشد. این کوه زیبا در اطراف دریا قرار دارد و از ارتفاع آن می توان درای را مشاهده کرد. و همین چشم انداز فوق العاده و زیبا باعث جذب گردشگران به این مکان شده است. درختان متنوعی از جمله انار در اطراف این کوه قرار دارد. که برداشت آنها برابر است با تولید نوشیدنی های گوار. همچنین این کوهستان دارای گل های رز فراوانی می باشد که به زیبایی آن می افزاید و علاوه بر ان برای تهیه اسانس و صادرات به دیگر کشورها از آنها استفاده می شود.

بازارها و سوک های مسقط:

سوک‌های عمان یا بازارها به سنتی بودنشان شهرت دارند و مسقط هم چند بازار سنتی معروف دارد. انواع روغن، ادویه های محلی، ماهی تازه، خشکبار، منسوجات و... در بازارها بسیار پرطرفدار هستند. در سوک‌ها می‌توانید لوازم چرمی و یا جواهرات بخرید و یا با خرید خوردنی های خوشمزه از دیدن بافت سنتی بازار و صنایع دستی لذت ببرید.مراکز خرید مسقط هم اجناس با کیفیت و خوبی دارد که می توایند با قیمت های مناسب کالای مورد نیاز خود را تهیه کنید از مراکز خرید خوب مسقط می توان به مرکر خرید مسقط، موترا سوگ عمان، عمان اونیو مال، الخمیس پلازا، هایپر مارکت لولو عمان ، سفیر مال، کپیتال استورز، مرکز خرید العریمی و قوروم سیتی سنتر اشاره کرد.

مسجد سلطان قابوس:

 یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین مسجدهای مدرن جهان در مسقط قرار دارد که در سال ۲۰۰۱ پایه‌گذاری شده است فرش این مسجد بسیار معروف است. فرش نمازگزاران در این مسجد کل مکانی را که برای اقامه‌ی نماز درنظر گرفته شده است را می‌پوشاند. در طراحی و ساخت این فرش از سنت فرش و قالی بافی در شهرهای تبریز، اصفهان و کاشان بهره‌ برداری شده است و به همین خاطر این فرش به یکی از زیباترین فرش‌ها تبدیل شده است. اندازه‌ی این فرش گرانبها به قدری بزرگ است که تقریبا چهار سال برای طراحی و بافت آن زمان برده است. وزن این فرش در حدود 21 تن است.همچنین لوستر این مسجد هم مشهور است. 14 متر ارتفاع آن را به یکی از باشکوه ترین و بزرگترین لوسترهای جهان تبدیل کرده است.

استخر بیمه:

بیمه یکی از طبیعی‌ترین استخرهای مسقط محسوب‌ می‌شود که بسیار پرطرفدار است. و هرساله عموم مردم و گردشگران از این استخر زیبا دیدن می‌کنند. این استخر علاوه بر اهمیتی که از نظر بعد تفریحی دارد، از نظر زمین شناسی نیز بسیار حائز اهمیت می‌باشد.از فواید این استخر، این است که عمق آن در بخش میانی، دقیق به اندازه‌ی قد آدمی می‌باشد. همچنین این استخر دارای ماهی‌های ریز می‌باشد که اگر در تایم طولانی در این استخر باشید این ماهی‌ها پوست مرده‌ی انگشتان پا و دست شما را می‌خورند و برای سلامتتان مفید هستند.

سوغاتی مسقط:

سوغاتی مسقط ریشه در فرهنگ باده نشین این کشور عربی دارد. از مهم‌ترین سوغات این کشور دیدنی می‌توان به جواهرات و لوازم نقره، سفال، خنجر، کوما، صندوقچه عمانی، لباس سنتی، کندر و عطر، لیکمات و خرما اشاره کرد.

رانندگی در مسقط:

رانندگی در شهر زیبای مسقط با وجود اتوبان ها و جاده های استاندارد و عالی اش بسیار لذت بخش است. بخشی از خاطره هایتان بی شک رانندگی در خیایان های مسقط و گشت و گذار در شهر و عبور از کنار بندرگاه ها و تماشای دیدنی ها و مراکز تفریحی و گردشگی مسقط می باشد. با اجاره خودرو در مسقط می توانید در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید و به جای پرداخت هزینه های گزاف کرایه و حمل و نقل که مطمئنا با وجود توریست بودن برایتان گران تر محاسبه می شود. راحت تر و ارزان تر به مقاصد مورد نظرتان در کوتاه مدت برسید. و خبر خوش آنکه با توجه به مرز مشترک بین عمان و امارات با اجاره خودرو در عمان می توانید از شهر دبی هم دیدن نمایید.


خبر خوش آنکه عمان به تازگی ویزا را برای ایرانیان برداشته و شما بدون ویزا و تنها با پاسپورت می توانید به این کشور مسافرت کنید. با پروازی حدود دو ساعت و نیم شما در مسقط خواهید بود.در ضمن این کشور یکی از مقاصد گردشگری مهم برای بانوان هست چرا که از امنیت بسیار بالایی برخوردار است و آمار جرم و جنایت بسیار پایین است. به محض رسیدن به فرودگاه می توانید خودروی اجاره ای خود را رایگان تحویل بگیرید و در کوتاه ترین زمان و با آسودگی خیال به محل اقامت خود بروید. 

 

 

برای اجاره خودرو در مسقط اینجا کلیک کنید.




منبع: تحریریه رنتیفا
ارسال نظر