شماره مجوز: 1301550312311

جاهای دیدنی استانبول

نیلوفر طاهری
4 ساعت پیش
2,501 بازدید
0 1
جاهای دیدنی استانبول آنقدر متنوع و فراوان است که تنها در یک سفر نمی توانید به تماشای همه آنها بنشینید. استانبول شگفت انگیز جاذبه های گردشگری بسیاری از هنر مدرنیته و سنتی را در دو بخش اروپایی و آسیایی دارد که ما در این مطلب به معرفی معروف ترین دیدنی های استانبول در این دو منطقه پرداخته ایم، با ما همراه باشید.

جاهای دیدنی استانبول اونقدرزیاد هست که نمی شه تو یه بار سفر به استانبول از همه اونها بازدید کرد. استانبول شهر شگفت انگیز ترکیه، تلفیقی از هنر سنتی و مدرنیته را در قلب خود جای داده است و سالانه میزبان میلیون ها مسافر از سراسردنیاست. دیدنی های استانبول در دو منطقه آسیایی و اروپایی تقسیم شده است. شاید جالب باشد که بدانید استانبول تنها شهری است که نیمی از آن در قاره آسیا و نیمی دیگر در قاره اروپا واقع شده است. و آثار تاریخی و دیدنی های بسیاری از امپراطوری های مختلف در این دو منطقه به جای مانده است. با ما در این مطلب همراه باشید تا شما را با مهم ترین جاهای دیدنی استانبول آشنا کنیم.


1- کاخ توپکاپی استانبول (Topkapi):

کاخ زیبای توپکاپی یکی از جاهای دیدنی استانبول است که در بخش کهن استانبول و در شرق منطقه فاتح و در محله سلطان محمد در نزدیکی امینونو قرار دارد.این منطقه در قسمت اروپایی استانبول است. این مکان در گذشته در زمان بیزانس، مرکز امپراتوری روم شرقی بود. کاخ توپکاپی در بلندترین نقطه زمینی کوهپایه‌ای، مشرف به دریای مرمره و خلیج شاخ طلایی قرار گرفته است. جاهای دیدنی جذاب دیگر استانبول در اطراف کاخ قرار دارند که می توانید از آنها هم بازدید کنید مثل، آب‌انبار باسیلیکا، مسجد سلطان احمد، ایاصوفیه و .. .جالب است بدانید که حدود سی پادشاه در طول امپراتوری ۶۰۰ ساله عثمانی در یان کاخ اقامت داشتند و به اداره امور سرزمینشان می پرداختند.

چند سال بعد از فتح قسطنطنیه سلطان محمد دوم دستور ساخت کاخ توپکاپی را داد و در سال ۱۴۷۸ اقامتش در کاخ شروع شد. طی حکومت سلطان‌های بعدی هم، سبک معماری های جدیدتری به کاخ اضافه شد. در آن سال ها ۴۰۰۰ نفر در این کاخ زندگی می کردند که نزدیک به ۳۰۰ نفر آن ها تنها در حرمسرای قصر ساکن بودند.

توپکاپی بیش ازصدها اتاق و تالار و راهرو را در خود جای داده است. برای دیدنی های توپکاپی و مجموعه ای از معماری های ارزشمند با سبک های مختلف باید به قسمت حرمسرای کاخ توپکاپی رفت که عظمتش شگفت آور است. چرا که بیشتر از ۴۰۰ اتاق در آنجا وجود دارد بعلاوه یک درمانگاه و خوابگاه مجزا که هر کدام از آنها هم از معماری بی نظیری برخوردارند. در تالار امپراتوری، هدایای ارزشمندی به پادشاه و ملکه از طرف امپراتوری های دیگر داده می شد. تخت و صندلی های طلایی جایگاه پادشاه و همسرانش بود. هنگام بازدید از کاخ توپکانی،حیاط های چهارگانه و موزه سلطنتی را نیز بسیار دیدنی هستند. 


2-  برج گالاتا استانبول (Galata Tower):

یکی از جاهای بسیاردیدنی استانبول، برج گالاتا است این برج هفتصد سال پیش به تاریخ ۱۳۸۴ میلادی و با هدف نظارت بر کشتی‌ها و شناسایی کشتی های دشمنان ساخته شد. اما بعدها از آن به عنوان زندان استفاده شد.برج گالاتا از مکان های دیدنی استانبول، در واقع یک سمبل برای شهر آسیایی اروپایی است که در ارتفاع ۶۷ متری شهر قرار دارد. از بالای برج گالاتا می توانید نمای شهر استانبول و دیگر جاهای دیدنی استانبول را ببینید و لذت ببرید. مخصوصا اگر حوالی غروب باشد می توانید به تماشای غروب آفتاب بنشینید که صحنه ای بسیار رویایی را برایتان رقم می زند. در بالای این برج رستورانی بزرگ احداث شده که بهترین غذاهای ترکی استانبولی در آنجا سرو می‌شود و امتحان کردنش می ارزد. گالاتا در سال ۱۷۴۹ بلندترین ساختمان استانبول بوده است. درباره فضای داخلی و چگونگی رفتن به طبقات بالای این برج باید گفت، در طبقه همکف آن پله‌هایی مارپیچ و هیجان‌انگیز وجود دارند و همچنین برای راحتی کسانی که توانایی بالارفتن از پله‌ ها را ندارند، دو آسانسور در برج تعبیه شده است. در غروب آفتاب بر بالای برج گالاتا با صدای مرغان دریایی به تماشای دیدنی های استانبول بنشینید.


3-آب‌انبار باسیلیکا استانبول (Basilica Cistern):

از دیگردیدنی های استانبول، آب انبار باسیلیکا است. شاید برایتان جالب باشد که یک آب انبار جزو دیدنی های استانبول است. بله، آب انبار باسیلیکا به خاطر معماری شگفت انگیزش از دیدنی های استانبول به شمار می رود و سالانه توریست های بسیاری از آن دیدن می کنند. 

آب انبار باسیلیکا در قرن ششم و به دستور امپراتور روم ساخته شدو از همان زمان تأمین‌کننده آب مردم استانبول بود. توانایی این آب انبار در ذخیره آب ۸/۲ میلیون فوت مکعب است. برای رفتن به این آب انبار باید ۵۲ پله به زیرزمین بروید و در آنجا با آب انباری بزرگ با طول ۱۴۰متر و عرض ۷۰متر با ۳۳۶ ستون بزرگ به ارتفاع ۹متر را مشاهده کنید که در نوع خود بی نظیر است آنقدر بی نظیر که از آن در فیلمبرداری سکانسی از فیلم جیمز باند استفاده شده است.

این اثر تاریخی از دیدنی های استانبول یکی از عجایب تکنولوژی در روزگار خود بوده است و از شگفتی‌های استانبول است. نام آب انبار باسیلیکا به خاطر کلیسایی کهن بود که در گذشته در این مکان قرار داشت. این آب انبار در بین مردم ترکیه به اسم محلی (یره باتان سیسترن) معروف است که به خاطر وجود ستون های مرمری فراوان در زیرزمین به این نام مشهور شده است.فضایی اسرارآمیز که شما را به قعر تاریخی کهن می برد.


4-  کلیسای چورا استانبول (Chora Church):

کلیسای چورا یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی در استانبول است. این کلیسا چرخه تاریخی جالبی داشته است. در ابتدا به‌عنوان کلیسای بیزانسی احداث شد، سپس به مسجد تبدیل شده و هم اکنون هم به‌عنوان موزه از آن بازدید می‌شود.

این کلیسا جزو دیدنی های استانبول است چرا که به ‌لحاظ معماری، کاشیکاری و موزاییک ‌های به‌کاررفته منحصر به فرد است همچنین نقاشی‌های زیبایی از زندگی حضرت عیسی و مریم مقدس، ارزش تماشای آن را مضاعف کرده است.تماشای طراحی و سبک هنری بیزانس کلیسای چورا نیزبسیار لذت بخش است. کلیسای چورا در حدود ۳ مایلی منطقه شمال غربی سلطان احمد واقع شده است. این کلیسا پذیرای بازدیدکنندگان علاقه مند به تاریخ و تمدن ترکیه است. فضایی سرسبز اطراف کلیسا را احاطه کرده است که بسیار چشم نواز است. کسانی که به تاریخ هنر و معماری علاقه مند هستند بازدید از این کلیسای زیبا را از دست ندهند. 


5-  میدان هیپودروم یا میدان اسب‌دوانی استانبول (Hippodrome):

یکی دیگر از جاهای دیدنی استانبول، میدان هیپودروم یا میدان اسب‌دوانی است که در زمان امپراطوری روم به وجود آمده و بزرگترین میدان اسب سواری جهان شد. این میدان در منطقه سلطان احمد که از قدیمی ترین مناطق استانبول است قرار دارد و به همین سبب به میدان سلطان احمد نیزمشهور شده است. در گذشته های دور مسابقه های اسب سواری و ارابه رانی هیجان انگیز بسیاری برگزار می شد که جزو پر طرفدارترین مسابقات ورزشی در زمان یونان قدیم بود. این میدان همچنین میزبان و محل برگزاری مراسم ­هایی مانند مراسم رسمی دربار، رژه و تاجگذاری هم بوده و به همین خاطر است که آن را مرکز ورزشی و همچنین اجتماعی امپراطوری بیزانس و یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی استانبول به حساب می‌آوردند. در مرکز این میدان که از مکان های بسیار دیدنی استانبول است سنگ یادبود تئودوسیوس قرار دارد.

جنس این سنگ از گرانیت صورتی است که به صورت کنده کاری شده از مصر به دستور تئودوسیوس کبیر به استانبول (قسطنطنیه قدیم) منتقل شد. روی قسمت پایین سنگ یادبود کنده‌کاری‌ هایی از تصاویر تئودوسیوس، همسر، پسران و سایر مقامات سلطنتی وجود دارد که در حال تماشای مسابقه ارابه رانی هستند.

آلاچیق زیبایی معروف به آب نمای قیصر ویلهم در نزدیکی این مکان دیدنی استانبول قرار دارد ای آب نما را قیصر ویلهم امپراتور آلمانی به‌نشانه دوستی به سلطان عبدالحمید دوم و مردمانش پیشکش کرد. بهتر است بدانید که مسجد ایاصوفیه و باستان‌شناسی استانبول، مسجد سلطان احمد (مسجد آبی)، آب‌انبار باسیلیکا و..همگی نزدیک به میدان اسب‌دوانی استانبول و در منطقه فاتح هستند، و می توانیداز این مکان های جذاب استانبول هم دیدن نمایید .

  

6-  کاخ دلما باغچه استانبول (Dolmabahce Palace) :

کاخ دولما باغچه یکی از جاهای دیدنی استانبول است که در منطقه بشیکتاش واقع شده است. این کاخ زیبا در کرانه شرقی تنگه بسفر و در کنار بندر کاباتاش قرار دارد. منطقه بشیکتاش جز مراکز گردشگری معروف شهر استانبول به حساب می‌آید و جاذبه‌های گردشگری بسیاری در اطراف آن قرار دارد. نام این کاخ از دو کلمه ترکی “دولما” به معنی پُر یا پُرشده و کلمه “باغچه” به معنی باغ است. مکان فعلی کاخ دولما باغچه در گذشته خلیج کوچکی بوده است. این خلیج کوچک یک بندرگاه طبیعی بوده که در قرن ۱۷ میلادی مراسم سنتی دریانوردی و جشن فتح استانبول را در آنجا برگزار می‌کردند. این مکان به مرور زمان به تفریحگاه مورد علاقه پادشاهان عثمانی تبدیل شد،

 سلطان احمد اول و سلطان عثمان دوم، آلاچیق‌ها و باغ‌های زیادی را برای گذراندن اوقات فراغت خود در این منطقه احداث کردند. سلطان عبدالمجید اول به سبک کاخ های اروپایی احداث کرد. چرا که این قصر زیبا چشم انداز فوق العاده ای دارد. این کاخ که قدمتش به زمان عثمانی ها بر می گردد در حال حاضر یکی از جاذبه های گردشگری بخش اروپایی استانبول است. اغلب توریست‌هایی که به این شهر سفر می‌کنند به این کاخ سری می زنند و عکس های یادگاری بسیار زیبایی را ثبت می کنند. جالب است بدانید که کاخ دولما باغچه بزرگترین کاخ کشور ترکیه نیز می‌باشد و محل زندگی ۶ پادشاه عثمانی بوده و آتاتورک بنیانگذار جمهوری ترکیه نیز روزهای آخرین عمر خود را در یکی از اتاق های این کاخ گذرانده است.


7- مسجد ایاصوفیه استانبول (Hagia Sophia):

مسجد ایاصوفیه یک از مهم ترین جاهای دیدنی استانبول به شمار میرود که در منطقه سلطان احمد استانبول قرار دارد، معماری ایاصوفیه و مناره‌های بلندش در تمام روزهای سال گردشگران و توریست‌ها را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند.

 ایاصوفیه در بخش اروپایی استانبول و در میدان ایاصوفیه قرار دارد و در محله‌ای پر ازدحام و توریستی، در کنار مراکز خرید، هتل‌ها و دیدنی‌های توریستی شهر واقع شده است. مسجد سلطان احمد نیز که به مسجد آبی معروف است در نزدیکی مسجد ایاصوفیه قرار دارد که آن هم از شاهکارهای معماری است. ایاصوفیه که با نام‌های حاجیا سوفیا یا هاگیا صوفیا نیز معروف است و از کلیساهای مسیحیت محسوب می‌شد. این کلیسا در دوره امپراتوری بیزانس در سال ۵۳۲ میلادی، بنا به دستور امپراطور کنستانتین اول ساخته شد و در قرن ۶ میلادی توسط جاستنیانوس مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. برای بازسازی بنا دو معمار به نام‌های ایسیدوروس (از میلتوس یا سوکلی فعلی) و آنتییوس (از تراللس یا آیدنلی فعلی) کار بازسازی را انجام دادند. مسجد ایاصوفیه با نیروی کاری حدود ۱۰ هزار کارگر در طول پنج سال و تحت نظر صد استاد تکمیل شد و به تاریخ ۲۷ آرالیک ۵۳۷ افتتاح شد. این بنا در ابتدا کلیسای بزرگ نام گرفت. البته پس از فتح استانبول توسط محمد دوم این کلیسا به مسجد تبدیل شد.

سلیمان اول حتی دستور داد نقاشی‌ها و نگارگری‌های داخل ایاصوفیه را بپوشانند تا بتوانند نماز جمعه را در آنجا برگزار کنند.

سلیم دوم به معمار سنان دستور داد ایاصوفیه را مرمت کند. در زمان سلطنت مراد سوم، مناره و منبر و محراب به ساختمان ایاصوفیه افزوده شد. معماری این کاخ در مقایسه با سایر کاخ‌های کشور ترکیه مانند کاخ توپکاپی از سبک اروپایی‌تری برخوردار است و در طراحی آن از المان‌های معماری اروپایی بیشتر الهام گرفته‌اند.

هنر معماری در روم شرقی (بیزانس) تا قرن ششم میلادی تحت‌تاثیر مسیحیت آغازین بود. این هنر در قرن ششم میلادی با آغاز حکومت ژوستی نیانوس، به وجود آمد. او در هنرپروری همتای کنستانتین بود و آثار بسیار باشکوه و با عظمتی به تشویق و حمایت او ساخته شد که همگی شکوه و عظمتی شاهانه داشتند تا جایی که دوران فرمانروایی او را «نخستین عصر طلایی» هنر امپراتوری روم شرقی نام‌گذاری کرده‌اند. و مسجد ایاصوفیه نیز در این دوران طلایی ساخته شد.


8- بازار ادویه استانبول (Spice Bazaar):

ادویه جزو اصلی هر آشپز خانه ایرانی است.کاربرد ادویه در غذاهای ایرانی و ترکی و به طور کل شرق بسیار قابل اهمیت است. در ترکیه بازار ادویه استانبول یا بازار مصری ها، سالهاست که به یکی از جاهای دیدنی استانبول تبدیل شده است. بازار ادویه یکی از مشهورترین بازارهای سرپوشیده بعد از گراند بازار استانبول در ترکیه است.

بازار ادویه از قدیم الایام مرکز تجارت ادویه در استانبول بوده است. اما در چند سال گذشته مواد دیگری همچون، سبزیجات و میوه های خشک شده و ... نیز به محتویات این بازار اضافه شد. .بازار ادویه استانبول محل دوست داشتنی برای گردشگرانی است که به غذا های سنتی و ادویه جات مختلف با طعم های تازه و بکر علاقه مندند. بازار ادویه استانبول 88 مغازه مختلف دارد . طراحی ساختمان بازار ادویه را، کوجا قاسم آغا، به عهده داشته است و معماری ساختمان را مصطفی آغا انجام داد.

ساختمان بازار ادویه قسمتی از ساختمان بزرگتری است که به نام ینی مسجد (مسجد جدید) شهرت دارد. بازار ادویه استانبول در سال 1660 ساخته شد و کلیت ساختمان های مسجد جدید طی سال های 1660 تا 1665 توسط ملکه تورهان خدیجه و مادر سلطان محمد فاتح راه اندازی گردید.

 بازار ادویه وقف مسجد جدید(ینی مسجد) شده است و از این رو درآمد حاصل از اجاره ی مغازه ها جهت تعمیر و نگهداری و مخارج مسجد می شود. به بازار ادویه استانبول در آغاز بازار جدید می گفتند و به این نام شهرت داشت.اما بعد ها نام آن به بازار مصری ها تغییر کرد. دلیل نام گذاری آن، این است که بازار از درآمد عثمانی ها از ایالتی متعلق به دولت عثمانی در مصر ساخته شد و به این منظور مدتی به بازار مصری ها مشهور بود.جالب است بدانید که لغت misir در زبان ترکی دو معنی دارد یکی کشور مصر و دیگری گیاه ذرت. به همین دلیل بازار ادویه استانبول به اشتباه در بین برخی از مردم به بازار ذرت هم مشهور بوده است.


9- میدان تکسیم و خیابان استقلال استانبول:

میدان تکسیم را هر ایرانی می شناسد و جزو پر بازدیدترین دیدنی های استانبول است.این میدان مشهور به زمان سلطان محمود اول برمی‌گردد. در این منطقه انشعاب‌هایی برای انتقال آب درست شد و کل شهر استانبول را تحت حمایت و پوشش قرار داد.. به همین دلیل مهم‌ترین میدان استانبول به تکسیم (تقسیم) معروف شد و حالا یکی از مهم ترین جاهای دیدنی استانبول ابه شمار می‌آید. این میدان به یکی از خیابان های معروف در شهر استانبول به نام خیابان استقلال منتهی می‌شود و همگان آن را به عنوان جذاب‌ترین بخش توریستی شهر می‌شناسند که در ادامه توضیحات بیشتری در مورد آن می دهیم. دور تا دور میدان تکسیم مراکز تجاری و مراکز دیدنی و جاذبه های گردشگری فراوانی وجود دارد که توریست ها می توانند به راحتی از آن مکان ها هم بازدید کنند.

جذابیت میدان تکسیم و خیابان استقلال استانبول یادبود جمهوریت است که در وسط میدان قرار گرفته است. این مجسمه مشهور در سال ۱۹۲۸ ساخته شد. این مجسمه تندیس مصطفی کمال آتاتورک بنیان‌گذار جمهوری ترکیه بوده و نزد مردم این کشور محبوبیت فراوانی دارد.

در دو سمت این مجسمه تندیس چندین سرباز قرار دارد که پرچم ترکیه را در دست گرفته‌اند و ابهت مجسمه را چند برابر کرده‌اند. تندیس جهوریت که توسط مجسمه ساز مشهور ایتالیایی، پیترو کانونیکا ساخته شده است، در واقع نماد آزادسازی ترکیه است و ارزش معنوی فراوانی دارد. امروزه این یادبود به عنوان نمادی از شهر و یکی از جاهای دیدنی استانبول شناخته می‌شود و هرساله گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند و در کنار این تندیس عکس های یادگاری بسیاری می‌گیرند.

همچنین مرکز فرهنگی آتاتورک نیز در نزدیکی میدان تقسیم استانبول قرار دارد. این بنای وسیع محل برگزاری کنسرت‌ها، نمایش‌ها و فستیوال‌های مختلفی است و هرساله جشن‌های متعددی در آن برگزار می‌شود. حتی گردشگران زیادی برای تماشای موسیقی محلی و اپرا به مرکز فرهنگی آتاتورک می‌روند و لحظات لذت بخشی را در آنجا سپری می‌کنند. همچنین سالن‌های اپرای این بنای باشکوه، مکانی عالی برای تماشا انواع موسیقی‌اند و علاقه مندان به موسیقی می توانند به این مکان بروند.

خیابان استقلال

علاوه بر میدان تکسیم استانبول خیابان استقلال نیز جذابیت خود را دارد. این خیابان سنگ فرش در همه ساعات شبانه‌روز جنب و جوش دارد. شب های خیابان استقلال بسیار هیجان انگیز و جذاب است. خیابانی برای کار، ماجراجویی، خرید و تفریح. اگر به کافه‌گردی و یا صرف یک غذا در فضایی متفاوت و شهری علاقه مند هستید می توانید به خیابان استقلال سری بزنید. کافه و رستوران های خیابان استقلال با غذاهای ایرانی، ترکی و اروپایی پذیرای مهمانان خود هست. همچنین در آنجا کلاب‌ها و مراکز خرید بسیاری وجود دارد که با هر سلیقه ای جور است.

فضای خیابان استقلال پر از شور و نشاط همراه با موسیقی ها و پرفورمنس های خیابانی است که حسابی شما را به وجد می آورد. حتی خوردنی های محلی دستفروش‌های آنجا نیز لذیذ است و بهتر است تا طعم آن‌ها را بچشید. اگر اهل جنب و جوش شهری و هیجان هستید از میدان تکسیم و خیابان استقلال بی شک خوشتان می آید.


10- تنگه بسفر استانبول:

استانبول را شاید با تنگه بسفر بشناسند. تنگه بسفر که با نام تنگه استانبول نیز شهرت دارد، تنگه‌ای باریک و طبیعی به شمار می‌رود و یکی از مسیر‌های آبی بین‌المللی مهم در شمال غربی ترکیه است. این تنگه زیبا و شگفت انگیز مرز، دو قاره آسیا و اروپا است و نقطه اتصال دریای سیاه و مرمره است که یکی از مهم ترین جاهای دیدنی در استانبول به شمار می آید

از بسفر به‌عنوان باریک‌ترین تنگه جهان یاد می‌شود که قابلیت کشتی‌رانی در آن وجود دارد. در حال حاضر بیشترین قسمت‌های کرانه تنگه بسفر به حالت مسکونی درآمده است. و جمعیتی در حدود 17 میلیون نفر در دو طرف این تنگه زندگی می کنند. تنگه بسفر 32 کیلومتر طول دارد و از وسط استانبول عبور می کند و مناطق آسیایی و اروپایی را به متصل می کند. یکی از جاذبه های گردشگری در این تنگه، کشتی های تفریح هستند که در این موقعیت جغرافیایی و فرهنگی جذاب توریست ها و شهروندان را در اطراف تنگه بسفر می گردانندو برنامه های شاد و بی نظیری در کشتی برگزار می کنند.

از داخل کشتی های تفریحی استانبول می‌توانید دورنمای فوق‌العاده‌ای از دیدنی های استانبول را به تماشا بنشینید و حدفاصل دو قاره اروپا و آسیا را سیر کنید. تنگه بسفر زیبایی بی نظیری به هنگام طلوع و غروب خورشید دارد که به تماشایش می ارزد.


11- مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی (Blue Mosque) استانبول:

مسجد سلطان احمد یکی از جاهای دیدنی استانبول است که شهرت بسیارش به خاطر معماری باشکوهش است. سلطان احمد به‌علت وجود کاشی‌های آبی رنگ در طراحی داخلی به «مسجد آبی» نیز شهرت دارد. البته روایت دیگری نیز درمورد نامگذاری مسجد وجود دارد و اینکه که سال‌ها پیش، زمانی که ملوانان حاضر در کشتی به تنگه بسفر نزدیک می شدند، انعکاس آب را روی مسجد می‌دیدند طوری که رنگ مسجد بازتاب آبی رنگی داشت و بنابراین آن را مسجد آبی نامیدند. امروزه دیدن چنین چشم‌اندازی امکان‌پذیر نیست چرا ساختمان‌های بلند و جدیدی میان مسجد سلطان احمد و حاشیه تنگه بسفر ساخته شده‌اند.این مسجد با معماری جذاب و خیره‌کننده در قلب تاریخی شهر و در نزدیکی دیگر جاذبه‌های تاریخی واقع شده است. شاید بتوان گفت مسجد سلطان احمد از زیباترین مساجد جهان است. و اولین مسجد در ترکیه است که 6 مناره دارد. این مسجد قدمت 400 ساله دارد این مسجد درست در مکانی است که در گذشته پایتخت امپراتوری‌های روم شرقی و عثمانی بوده و در یک شبه‌جزیره بر فراز تنگه بسفر تا آسیا گسترده است.. این مکان دیدنی استانبول درست روبه‌روی ایاصوفیه قرار دارد و هنر معماری اسلامی را به رخ معماران مسیحی می‌کشد. مسجد سلطان احمد در بمنطقه فاتح و در بخش اروپایی شهر استانبول واقع شده است. به روایتی این مسجد 6 مناره ای حاصل یک سوء تفاهم بوده است. سوء تفاهمی که از صحبت بین سلطان احمد و معمار مسجد به وجود می آید. واژه‌ آلتین (Altin) در ترکی به‌معنای طلایی است و کلمه‌ ترکی آلتی (Alti) نیز بیانگر عدد ۶ است. از قرار سلطان احمد به معمار دستور ساخت مناره‌هایی طلایی (Altin) بر فراز مسجد می‌دهد، اما معمار اشتباه متوجه می‌شود و به‌جای مناره‌های طلایی، مسجدی با ۶ مناره بنا می‌کند.که عمین مسئله باعث به وجود آمدن این شاهکار زیبا میشود.هم اکنون تنها دو مسجد با ۶ مناره در تمام ترکیه وجود دارند که یکی از آن‌ها مسجد سلطان احمد و دیگری «مسجد سابانچی» در آدانا است.دیدن این مسجد زیبا و بی نظیر را از دست ندهید.


12- برج دختر استانبول:

برج دختر (Kız Kulesi) یکی از جاهای دیدنی استانبول است. یک بنا تاریخی و نمادی در شهر استانبول،که هر ساله گردشگران بسیاری برای تماشا به این مکان زیبا می روند.این برج در طرف غربی ورودی تنگه بسفر قرار دارد و به نام‌های دیگری همچون برج میدن نیز شناخته می‌شود. این برج تاریخی با ارتفاع 25 متردر میان آب‌های زلال و خنک دریای مرمره و سیاه و در حد فاصله منطقه آسیایی و اروپایی شهر استانبول قرار دارد.برج دختر در میان دریا در نزدیکی تنگه بسفر روی یک جزیره صخره‌ای کوچک قرار دارد و طبق افسانه ها در طول تاریخ شاهد داستان‌ها و وقایع رمانتیک بسیاری هم بوده است

برج دختر به دوران باستان و بیزانس برمی‌گردد. این بنا در طول تاریخ، بازسازی‌ها و تغییرات مختلفی را تجربه کرده است. افسانه های بسیاری برای نام برج دختر در میان مردم رواج دارد. یکی از مشهورترین افسانه آن است که یک پادشاه نگران برای فرزند دختر خود، او را در این بنا زندانی کرده تا از یک پیشگویی که دخترش در زیر آب خواهد مرد، دوری کند. اما دختر در اینجا در یک توفان غرق شد.و در افسانه ای دیگر ماجرای عشقی هیرو و لیندر است. هیرو برای حفظ پاکدامنی خود و فرار از دست مردان در این برج اقامت می کند اما روزی لیندو از کنار برج عبور کرده و عاشق هیرو می شود و آنقدر به دیدار هیرو می رود تا بالاخره هیرو نیز عاشق لیندو می شود. هیرو فانوس دریایی را برای مسیر لیندو هر شب روشن می کرده اما در شبی طوفانی او نمی تواند این کار را انجام دهد و صبح روز بعد با پیکر بی جان لیندو در کنار برج مواجه می شود و خود را به دریا می اندازد.

برج دختر به مرور زمان در دوره‌های مختلف برای منظورهای مختلفی مورد استفاده قرار گرفته است، از جمله علامت راهنمایی برای کشتی‌ها و آتش‌بازی. امروزه نیز به عنوان یک نماد مهم از فرهنگ و تاریخ استانبول شناخته می‌شود و جذب گردشگران از سراسر جهان است. در برج دختر رستورانی نیز وجود دارد که گردشگران می توانند لحظاتی در آنجا استراحت کرده و به تماشای دریا بنشینند.در مجموع، برج دختر به عنوان یک عنصر مهم از تاریخ و فرهنگ استانبول به شمار می‌آید و در کنار برج‌های دیگری همچون برج گالاتا و برج معمار سینان به تجربه گردشگران در این شهر کمک می‌کند.


13_ محله بالات استانبول:

یکی از محله های قدیمی و زیبا و معروف استانبول که از جاهای دیدنی استانبول محسوب می شود، محله بالات است. این محله در بخش اروپایی و در منطقه فاتح قرار دارد.

محله بالات از سویی در مجاورت محله «فنر» (Fener) و در ساحل جنوبی خلیج شاخ طلایی (Golden Horn) استانبول است، جایی که در گذشته های دور محل زندگی یهودی ها و یونانی ها بود.بناهای رنگارنگ محله بالات شبیه کارتون های دوران بچگی است. رنگ های تند و تیز خانه ها که مملو از گل و گیاه و درختان هستند این محله را تبدلی به مکانی رویایی برای بازیددی و عکاسی کرده است و سالانه گردشگران بسیاری از سرتاسر دنیا به این جای دیدنی در استانبول می آیند. نظراتی در مورد ریشه اسم بالات وجود دارد.اینکه ممکن است از واژه ی یونانی پالاتیون به معنی قصر الهام گرفته باشد. خانه های رنگی کوچک در کنار کافه رستوران های مختلف و کوچه های سنگفرش شما را به دل تاریخ می برد. گویا در گذشته های دور در حال سیر و سیاحت هستید.

مردم یهودی ساکن محله بالات زندگی پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته‌اند. حضور این اقوام به بیش از 500 سال و پیش از دوره بیزانس بر می گردد. یهودیان در سال 1492 میلادی برای فرار از تفتیش عقاید اسپانیایی و نجات جان خود و خانواده شان به ترکیه و استانبول پناه آوردند و سلطان عثمانی، بایزید دوم از آنها حمایت کرد و ناوگان بزرگی به رهبری کمال رئیس برای نجات جان یهودیان به اسپانیا فرستاد. و بدین صورت آنها در این محله ساکن شدند و حال و هوای جدیدی به این منطقه بخشیدند. گفته شده بیش از 200,000 نفر از یهودیان اسپانیایی وارد استانبول شدند و بخش دیگری از یهودیان نیز در زمان نازی ها و آزار و اذیت آنها وارد استانبول شدند. تا زمانی که زلزله ای این محله را لرزاند و تعدادی از آنها به مناطق دیگر از جمله منطقه شیشلی و گالاتا رفتند.محله بالات در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و مکان های دیدنی فراوانی دارد. از جمله دروازه سیبالی که به دوره امپراتوری روم تعلق دارد و مسجد گل رز که در گذشته کلیسا بوده و مدرسه سرخ که دانشکده ارتدکس یونان، موسسه‌ای آموزشی مذهبی بود که روحانیون را برای کلیسای پاتریارک قسطنطنیه تربیت می‌کرد. کلیساهای دیگری نیز در این محله وجود دارند و همچنین راه پله رنگارنگ و معروف محله بالات که برای عکاسی و تصویربرداری فوق العاده زیبا است. با رفتن به این جای دیدنی و جذاب استانبول در تاریخ گشت و گذار کنید.


14- پارک برفی استانبول:

یکی از جاهای دیدنی که در رویایتان دوست دارید ببینید کجاست؟ یک جای دیدنی خاص، مکانی که شاید شما را به رویا و یا واقعیت های کودکی تان ببرد. زمانی که شما را با شادی با خبر بارش برف بیدار می کردند و شما دوان دوان به سمت پنجره می رفتید و تا صحت خبر را با چشمان خودتان نمی دیدید باور نمی کردید. یک خیابان پوشیده از برف، یک دشت سفید، یک کوهستان مملو از برف، همه ی این تصاویر شاید رویایی ترین شکل یک آرزوی کوچک باشد. بودن در زمستانی برفی و خنک به ناگهان در دل تابستان شما را خیالاتی می کند. دلتان سرسره برفی می خواهد و یا دست های سرخ و یخ زده از ساخت آدم برفی غول پیکر، پس خوشحال باشید چرا که اگر در استانبول زندگی می کنید و یا قصد سفر به استانبول را دارید می توانید یک روز برفی و هیجان انگیز را در پارک برفی استانبول تجربه کنید و در کنار دوستان و خانواده خود لحظات خاطره انگیزی را رقم بزنید. و جالب اینجاست که در پارک برفی از برف واقعی استفاده می شود. و در همه فصل ها قطر برف بیش از 50 سانتی متر است و انجام تمامی فعالیت های زمستانی در این مکان امکان پذیر است.

پارک برفی استانبول در منطقه اسنیورت و در مرکز خرید توریوم استانبول قرار دارد. این پارک اولین پارک برفی استانبول است که تفریحات زمستانی مختلفی دارد. تفریحاتی از قبیل سرسره بازی، اسکی، ساخت آدم برفی با گلوله های برفی و غیره همگی در این پارک برفی شدنی است. که برای کودکان و حتی بزرگسالان نیز هیجان انگیز است. همچنین امکان بازدید از اسنو پارک استانبول در چهار فصل سال امکان پذیر است. قسمت هایی مانند پیست اسنوبرد و پیست اسکی و تیوب سواری مجموعه هم برای حرفه ای ترها می تواند جذاب باشد. اسنو پارک استانبول از جاهای دیدنی و جذاب استانبول است که گردشگران بسیاری را هر ساله به خود جذب می کند.در دل تابستان داغ رفتن به پارک برفی استانبول را از دست ندهید.


15- پارک آبی آکواکلاب دلفین استانبول:



یکی از جاهای دیدنی استانبول، پارک آبی آکواکلاب دلفین استانبول است که جزو بهترین تفریحات تابستانی استانبول می باشد. پارک آبی آکوا کلاب دلفین (Aqua Club Dolphin)، در سال ۲۰۰۱ افتتاح شده و به تدریج امکانات خود را توسعه داد. به طوری که در سال ۲۰۱۵ میلادی مشهورترین سرسره این پارک یعنی سرسره شاه کبری و سرسره آناکوندا و در سال ۲۰۱۶ استخری برای کودکان به این مجموعه اضافه شد. آکوا کلاب دلفین در غرب استانبول در منطقه باغچه شهیر واقع شده است. این پارک آبی یکی از جاهای دیدنی استانبول است که بسته به شرایط آب و هوا، معمولا در طی ماه های اردیبهشت تا شهریور ماه فعال است و مخاطبان پر طرفدار خود را از سرتاسر دنیا دارد. و هر سال تابستان با سرسره‌های طولانی و استخرهای بزرگ میزبان گردشگران بسیاری است. در این مجموعه بزرگ هر سال رویدادهای تفریحی و کنسرت‌های متعددی در فضای باز برگزار می شود..در آکوا کلاب دلفین می‌توانید اوقات آرام و بدون استرسی را کنار خانواده و دوستان خود سپری کنید. این پارک آبی روباز، پوشش گیاهی و فضایی دلچسب دارد که می توانید عکس های خازره انگیزی بگیرید. پارک آبی آکوا کلاب هر روز امکانات و ویژگی های جدید و نوینی را به مجموعه اضافه کرد به طوری که امروزه، با عنوان بزرگ‌ترین پارک آبی استانبول شناخته می‌شود. این پارک با استخر‌هایی در ابعاد مختلف فرصت خوبی برای شناگران حرفه‌ای نیز فراهم کرده است. و اگر اهل شنای حرفه یا نیستید می توانید در کنار استخرها و فضاهای دلنشینش از موسیقی زنده و پایکوبی لذت ببرید. آکواکلاب به‌صورت روباز طراحی شده است و فقط در فصل‌های گرم سال فعالیت می‌کند. از دیگر جذابیت‌های فضای این پارک حضور حیواناتی است که می‌توانید با آن‌ها عکس بگیرید؛ به‌خصوص دلفین‌ها که می توانید درکنار آن‌ها شنا کنید و لحظات فوق العاده هیجان انگیزی را تجربه کنید.پارک آبی کلاب دلفین ۱۲ سرسره جذاب دارد. و همچنین چهار استخر برای بزرگسالان و دو استخر برای کودکان نیز وجود دارد. علاوه بر این استخرهای بزرگ موج، خانواده، لنگرگاه نیز در این فضا وجود دارد.در فضای این مجموعه امکانات دیگری نیز برای سرگرمی همچون استخر واترپلو، زمین تنیس، حمام آفتاب، ساحل مصنوعی و والیبال ساحلی نیز در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، گردشگران می توانند از اجرای موسیقی زنده و شرکت درکف پارتی لذت ببرند شرکت در مراسم موسیقی و پایکوبی معمولا حدود سه ساعت به طول می انجامد. 

سرسره‌ های پارک آبی کلاب دلفین،سرسره‌های بزرگسالان، سرسره‌های سقوط آزاد، سرسره سونامی، سرسره کامیکازه، سرسره آناکوندای سیاه، سرسره سیاه چاله و سرسره‌های کودک جزو سرسره های معروف پارک آبی آکواکلاب دلفین می باشند. که بسته به شرایط گردشگران و برای همه گروه های سنی لحاظ شده است. در این مجموعه فروشگاه ها و رستوران هیا مجهزی نیز وجود دارد که خدمات کاملی به مشتریان ارائه می دهد. خنکای دلفیناروم را در داغی هوای تابستان تجربه کنید.


16- جنگل بلگراد استانبول:



جنگل بلگراد، یکی از مناطق طبیعی و جنگلی مهم و از جاهای دیدنی استانبول است. این جنگل به عنوان یک مقصد مهم و معروف گردشگری در بین طبیعت دوستان و ساکنان محلی و گردشگران خارجی است. جنگل بلگراد به عنوان یک پناهگاه طبیعی در کنار شهرستان بیلیک‌دوزو در استانبول قرار دارد. تنوع زیادی از گونه های گیاهی و جانوری در این جنگل وجود دارد. و در واقع یک منطقه مهم در جهت حفظ تنوع زیستی منطقه است. این جنگل مرطوب پر از خزه و رستنی های متنوع است که در نوع خود بی نظیر هستند. در هنگام پیاده روی در جنگل مکان های بکر و فوق العاده زیبایی در جلوی چشمان شما جلوه گر می شوند. زیبایی های طبیعی این جنگل شگفت انگیز است. رودخانه‌ها، آبشارها و دریاچه‌های مختلفی در این جنگل و اطراف آن قرار دارد. این مناظر طبیعی مکان‌های خوبی برای عکس‌برداری و لذت بردن از طبیعت هستند.

جنگل بلگراد یک مقصد محبوب برای تفریح در طبیعت است. افراد می‌توانند در آن کمپ زنی، پیک نیک، شنا و فعالیت‌های دیگر را تجربه کنند. پرندگان و جانوران وحشی هم در جنگل وجود دارند. ممکن است در حین پیاده روی با پرنده های زیبا و یا حشرات و گونه های جانوری مختلفی برخورد کنید. جنگل بلگراد به دور از هیاهوی شهر محیط ساکت و آرام بخشی برای فرار از شلوغی ها و تمرکز و مدیتیشن و یوگا است.

جنگل بلگراد در فاصله ۱۵ کیلومتری شمال غرب استانبول قرار دارد و بهترین راه برای دسترسی به آن، اجاره ماشین است. در دوران پادشاهی سلطان سلیم، این جنگل موقعیت استراتژیکی مهمی برخوردار بود.چون منبع اصلی تامین آب شهر محسوب می‌شد. امروزه بازدیدکنندگان پیش از رسیدن به این جنگل، می توانند قنات‌های تاریخی که در گذشته آب را به بخش‌های مختلف شهر می‌رساند را ببینند.

آب از چشمه‌ها و رودخانه‌های متعدد در جنگل به داخل شهر کانال‌کشی شده بود و پس از مدتی به خاطر تقاضای بالای، سد بزرگی در این جنگل بنا شد.

امروزه در استانبول هفت سد خمیده وجود دارد که آب استانبول را تامین می کند.

از قرن 16 تا 20ام جنگل بلگراد در وضعیت حفاظت شده ای قرار داشت. گویا جنگل در این دوران نفس تازه ای گرفت. این جای دیدنی استانبول درختان متنوع بسیاری دارد. درختان بلوط بیشترین تعداد درختان این جنگل برگ‌ریز را تشکیل می‌دهد. بعد از آن، درختان توس شرقی، ممرز و شاه‌بلوط آناتولی عمده پوشش گیاهی جنگل بلگراد محسوب می‌شوند. به‌علاوه در این جنگل بیش از ۷۱ گونه‌ پرنده و ۱۸ نوع پستاندار زندگی می‌کنند که در منطقه بی نظیر هستند. بازدید از این جنگل خنک و آرام در تابستان وپاییز شما را با طبیعتی بکر و آرام بخش و رویایی مواجه می کند.


17-  پارک مینیاتوری استانبول:

پارک مینیاتوری استانبول یک مجموعه تفریحی و گردشگری و یکی از جاهای دیدنی استانبول است. ترکیه یکی از مهم ترین و توریستی ترین کشورهای دنیا است که جاذبه های گردشگری فراوانی دارد.

مکان های دیدنی و جاذبه های بسیاری در ترکیه و به خصوص در شهر استانبول وجود دارد که هرساله گردشگران بسیاری را از سرتاسر دنیا به این منطقه شگفت انگیز می کشاند. جاذبه هایی همچون

مساجد و کاخ های تاریخی، شهر سنگی ماردین، مسجد ایاصوفیه، صخره های کاپادوکیه، خیابان های قدیمی و رنگارنگ و ساختمان های کهن با معماری منحصربفرد و … همگی گوشه ای از عظمت تاریخ و فرهنگ کهن ترکیه است. و بی شک تماشای این بناها و دیدن جزئیات معماری آنها بسیار زمان بر و وقت گیر است. اما پارک مینیاتورک استانبول یکی از خاص ترین جاذبه های گردشگری استانبول محسوب می شود که بسیاری از آثار تاریخی و جاهای دیدنی را در خود جای داده است.

در پارک مینیاتوری استانبول، مدل‌های کوچکی از بناها، مناظر طبیعی، و جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی معروف جهان را به نمایش می‌گذارد. این پارک در سال 2003 افتتاح شد و به صورت رسمی به نام "مینیاتورک" شناخته می‌شود.در این پارک، مدل‌های کوچکی از معابد، کاخ‌ها، مساجد، پل‌ها، کلیساها، قلعه‌ها و سایر ساختمان‌های مهم و شناخته‌شده از سرتاسر جهان به دقت بالا و به مقیاس کوچک ساخته شده‌اند. بازدیدکنندگان می‌توانند در اطراف این مدل‌ها پیمایش کرده و جزئیات دقیقی از معماری و طراحی آن‌ها را مشاهده کنند.

 این پارک زیبا و منحصربفرد زیربنایی حدود ۶۰ هزار مترمربع دارد. ۱۵ هزار مترمربع از پارک مینیاتوری استانبول ترکیه به ماکت ها، ۴۰ هزار مترمربع به فضای آزاد و فضای سبز، ۳ هزار مترمربع به فضای سرپوشیده و ۲ هزار مترمربع به استخر و پارکینگ اختصاص یافته است.

در این جای دیدنی استانبول می توانید ۱۲۸ جاذبه جذاب ترکیه را در ابعاد کوچک تماشا کرده و لذت ببرید. در این میان ۵۹ ماکت مربوط به جاهای دیدنی استانبول و مابقی مربوط به سایر اماکن دیدنی ترکیه است. پارک مینیاتوری استانبول علاوه بر مجسمه ها، ساختمان ها و ماکت های جاهای دیدنی ترکیه، امکانات رفاهی و تفریحی متنوع و فراوانی نیز برخوردارند.

هدف اصلی از ایجاد پارک مینیاتوری، آشنایی مردم با جاذبه‌های گردشگری جهان و فرهنگ‌های مختلف بوده است. بازدید از این پارک به عنوان یک راه خوب برای کاهش مسافرت‌های طولانی و هزینه‌بر جهانی محسوب می‌شود، زیرا می‌توان به صورت مجازی به تمام این مکان‌ها سفر کرد.

مینیاتورک به عنوان یک مقصد گردشگری محبوب در استانبول شناخته می‌شود و هر ساله تعداد زیادی گردشگر از سرتاسر جهان به این مکان می‌آیند تا مدل‌های کوچک از شاهکارهای جهانی را ببینند.


18- موزه هنر مدرن استانبول (Museum of Modern Art):



موزه هنر مدرن استانبول یکی از مهمترین موزه‌های هنر مدرن در جهان و یکی از جاهای دیدنی در شهر استانبول ترکیه است. این موزه به طور رسمی به نام "موزه هنر معاصر استانبول" یا "Istanbul Modern" شناخته می‌شود. این موزه به نمایشگاه‌های موقت و دائمی از آثار هنر معاصر و مدرن از هنرمندان ترکیه‌ای و بین‌المللی می‌پردازد. در این جای دیدنی مجموعه گسترده‌ای از آثار هنری وجود دارد، موزه هنر مدرن استانبول بیش از هزاران اثر هنری از قرن بیستم و بیست‌ویکم را به نمایش می‌گذارد که شامل نقاشی‌ها، مجسمه‌ها، نمایش‌های چندرسانه‌ای، تابلوهای نوری و سایر اشکال هنر مدرن است.موزه استانبول مدرن، سال ۲۰۰۴ با هدف آشنایی و گسترش فرهنگ و هنر کشور ترکیه در سطح ملی و بین المللی ایجاد شد و اولین موزه ی هنر معاصر این کشور به حساب می آید.

موزه در منطقه‌ای استراتژیک و زیبا در نزدیکی خورگو پارک و در کنار بسیاری از آثار تاریخی استانبول قرار دارد.جالب اینکه خود ساختمان موزه نیز یک اثر هنری مدرن به حساب می‌آید. طراحی زیبا و مدرن ساختمان، محیطی مناسب برای ارائه‌ی آثار هنری است. فعالیت های آموزشی و فرهنگی بسیاری در این موزه انجام می شود و موزه به جذب بازدیدکنندگان از همه‌ی رده‌های سنی علاقه‌مند به هنر می‌پردازد. در موزه مدرن استانبول، کارگاه‌های آموزشی، سمینارها، نشست‌های گفتگو محور و فعالیت‌های فرهنگی و هنری مختلف برگزار می شود که برای اهالی هنر و هنردوستان بسیار مفید و جذاب است.

موزه استانبول مدرن (İstanbul Modern) منابع مهمی در زمینه هنر های زیبا و معاصر در اختیار محققان قرار می دهد. کتابخانه موزه هم با بیش از ۱۱ هزار نسخه کتاب به زبان ترکی و خارجی از مجموعه های بزرگ کتابداری کشور ترکیه محسوب می شود. کتابخانه از طریق همکاری و رد و بدل کتاب، مجلات و کاتالوگ با اشخاص، گالری ها و موزه های هنری داخل و خارج از کشور لیست کتابخانه خود را توسعه می بخشد. در موزه استانبول مدرن برنامه های متنوع و ایونت های سینمایی برگزار می شود. این موزه هر ماه یک یا دو فیلم مستقل با همکاری فیلم سازان ترک و جهان پخش می کند. همچنین با فستیوال ها و موسسه های فرهنگی کشور های مختلف برای نمایش در سینمای آن ها همکاری می کند. برای روز و تاریخ اکران فیلم ها باید با موزه هماهنگ کنید چرا که تاریخ آنها در پروسه زمانی تغییر می کند.موزه همچنین به منظور ارتقاء فعالیت‌های هنری در سطح جهانی، نمایشگاه‌های موقت با هنرمندان برجسته برگزار می‌کند.موزه دارای یک کافه و فروشگاه هنری نیز است که امکان خرید آثار هنری، کتب و محصولات مرتبط با هنر را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

موزه هنر مدرن استانبول یک مقصد گردشگری برجسته و مفید برای علاقه‌مندان به هنر مدرن و معاصر در ترکیه و سراسر جهان است و از یکی از جاهای دیدنی استانبول است که می‌تواند تجربه‌ای منحصربه‌فرد در دنیای هنر ارائه دهد.


19- جزیره بویوک آدا استانبول:

جزیرهٔ بویوک آدا یکی از جاهای دیدنی استانبول است که در دریای مرمره واقع شده‌است. نام "بویوک آدا" به زبان ترکی به معنای "جزیرهٔ بزرگ" ترجمه می‌شود. این جزیره یکی از مناطق گردشگری محبوب در استانبول است و دارای جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی زیادی می‌باشد. بویوک آدا از زیباترین جزایر ترکیه است. که در مجموعه جزایر پرنس استانبول قرار دارد.جزیره بیوک آدا بزرگ‌ترین جزیره در استانبول در مجاورت منطقه «آدلار» است و به همین دلیل این نام را برای آن انتخاب کرده‌اند. در زبان ترکی «بیوک» به معنی بزرگ است و «آدا» معنی جزیره می‌دهد. در زبان یونانی بیوک آدا به معنی شاهزاده است و به همین دلیل در گذشته از این منطقه با نام جزیره شاهزاده نیز یاد می‌کردند. مساحت جزیره بیوک آدا در حدود پنج کیلومتر مربع است و بیش از ۷۰۰۰ نفر در این جزیره زندگی می‌کنند.همچنین جزیره بیوک آدا از دو تپه شمالی و جنوبی تشکیل شده است که بخش‌های اصلی آن هستند. بخش شمالی «ماناستیر تپه» و بخش جنوبی «یوجه تپه» نام دارد. جزیره بویوک آدا از مناطق باستانی و تاریخی در استانبول است و ساختمان‌های کهن و قدیمی و زیبای آن یادگار دوران امپراتوری عثمانی و بیزانس در واقع قدمت این جزیره را نشان می‌دهند. باید گفت که ساخت نخستین قصر در این جزیره به زمان سلطنت جوستین دوم، یکی از پادشاهان امپراتوری بیزانس باز می‌گردد.از جاهای دیدنی و تاریخی جزیره بویوک آدا می توان به کلیسای آیا یورگی،کلیسا و صومعه سنت جورج کودوناس، یتیم خانه یونانی پرینکیپو، موزه بیوک آدا (موزه آدالار)، مسجد حمیدیه، کلیسای آیروس نیکولاس والدگریک، جنگل کاج بیوک آدا، اشاره کرد.

در بیوک آدا هیچ خودرویی تردد نمی‌کند و طبیعت آن بسیار زیبا و تماشایی است. این جزیره و دیگر جزایر مجموعه پرنس از پرطرفدارترین جاهای دیدنی استانبول میان گردشگران خارجی هستند و در طول سال مسافران زیادی در سفر به این شهر به جزایر پرنس و جزیره بیوک آدا سفر می‌کنند. در این جزیره بناهایی از دوران امپراتوری بیزانس و عثمانی جای گرفته‌اند که در نوع معماری بی نظیری دارند و زیبایی خاصی به سواحل جزیره بخشیده اند. همچنین تفریحاتی نظیر عکاسیف، دوچرخه‌سواری، و شنا و آفتاب گرفتن، انتظار گردشگران را می‌کشند. طبیعت چشم‌نواز بیوک آدا در بهار و تابستان بیشترین جلوه را دارد. در جزیرهٔ بویوک آدا می‌توانید بازارها و فروشگاه‌های محلی را پیدا کنید که محصولات سنتی، صنایع دستی، غذاهای محلی و سوغاتی‌ها را عرضه می‌کنند. که بهترین فرصت برای تجربه‌ی خرید از محصولات محلی است.همچنین جزیره دارای مناطق طبیعی و فضاهای طبیعی زیبایی است که برای گردش و تفریح، عالی هستند. شما می‌توانید در پارک‌ها قدم بزنید،و یا مقابل دریا بنشینید و از منظره زیبای دریا لذت ببرید.جزیره بویوک آدا نیز دارای آثار تاریخی معروفی است. از جمله این آثار می‌توان به آب‌راه‌های قدیمی، قلعه‌ها و بناهای تاریخی اشاره کرد که به تاریخ و فرهنگ منطقه و استانبول پیوسته‌اند.بریا ساکنین استانبول و گردشگران، جزیره بویوک آدا به عنوان یک مقصد خوب برای تفریحات خانوادگی و پیک‌نیک در میان مردم معروف و محبوب است. فضاهای باز و امکانات تفریحی مناسبی برای خانواده‌ها و دوستان دارد.همچنین رستوران‌ها و کافه‌های محلی در جزیره بهترین غذاهای دریایی و محلی را ارائه می دهند. شما می‌توانید انواع غذاهای ترکیه‌ای از جمله مزه‌های دریایی تا غذاهای محلی را تجربه کنید.

به طور کلی، جزیرهٔ بویوک آدا یک مقصد محبوب برای تفریحات خانوادگی، خرید محصولات محلی و تجربه زندگی روزمره در شهر استانبول است.


20- موزه پرای استانبول:

یکی از اهداف گردشگری و می توان گفت مهم ترین هدف آن، آشنایی با فرهنگ و تمدن سرزمین های مختلف است. ترکیه یکی از کشورهای تاریخی است که جاذبه های گردشگری فراوانی دارد و استانبول به عنوان قطب گردشگری در ترکیه از محبوب ترین مقاصد گردشگری در سرتاسر دنیاست. موزه پرا در استانبول هم یکی از جاهای دیدنی در استانبول است. که بسیار معروف است.

موزه پرا در سال ۲۰۰۵ در منطقه بی اغلو، یکی از بهترین محله‌های استانبول، افتتاح شد.ساختمان این موزه در گذشته هتل بوده است و در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ توسط معمار سینان بازسازی و مرمت شد. یکی از بخش های ارزشمند موزه بخش تابلوهای نقاشی است که متعلق به نقاشان معروف ترک و سایر کشورهاست.

امروزه نفیس‌ترین تابلوهای نقاشی که متعلق به نقاشان برجسته ترک و سایز کشورهای در این موزه نگهداری می‌شوند. در این موزه نمایشگاه‌های موقت، رویدادهای سعمی و بصری، کارگاه‌های علمی و دوره‌های آموزشی متعددی برگزار می‌شود.

از مهم ترین و محبوب ترین بخش های موزه می توان به مجموعه پرتره‌های امپراتور اشاره کرد ( سفر در زمان با تصویر امپراتوری‌های بزرگ جهان ) در تاریخ دنیای هنر شاهد علاقه هنرمندان غربی و اروپایی به سرزمین‌های شرقی بوده‌ایم. تمدن شرق همیشه تاثیر بسیاری در آثار نقاشان اروپایی داشته است. نقاش‌های اروپایی از طریق تنگه بسفر با هنرمندان ترک در ارتباط بوده‌اند و مجموعه پرتره‌های امپراتور متعلق به نقاشی‌های قرن ۱۸ تا کنون است. یکی دیگر از بخش ها، مجموعه شرق شناسی می باشد.( تماشای تابلوهای نقاشی متعلق به معروف‌ترین نقاشان ترک و اروپایی )

مجموعه شرق شناسی موزه پرا مربوط به برجسته‌ترین آثار نقاشی بوده که به دوران عثمانی و جغرافیای ترکیه پرداخته شده است. در این مجموعه آثار برجسته هنرمندان ترک و اروپایی را می‌توانید مشاهده کنید.

بخش جذاب دیگر موزه، مجموعه جهان‌های موازی، است. در مجموعه جهان‌های موازی می‌توانید پرتره‌هایی متعلق به حامیان هنر در قرن‌های ۱۷ تا ۱۹ میلادی را مشاهده کنید. این نقاشی‌ها نتیجه روایت سفیرانی است که از کشورهای دیگر به دولت عثمانی فرستاده می‌شدند. با مشاهده این تابلو‌ها با ساختار فرهنگی، زندگی اجتماعی و حتی روابط دیپلماتیک عثمانی‌ها آشنا خواهید شد.

و بخش نهایی،مجموعه استانبول است،( نگاهی به پایتخت بزرگ عثمانی‌ها در گذشته‌های دور)

استانبول قطب مهم و قلب سلطنت عثمانی و ترکیه امروزی است.استانبول که در گذشته پایتخت عثمانی‌ها بوده و بسیار مورد توجه نقاشان و هنرمندان عصر بوده است.در مجموعه استانبول می‌توانید تابلوهای بسیاری را در زمینه زندگی روزمره مردم و جاهای دیدنی استانبول تماشا کنید و در تاریخ سفر کنید.


21-شهربازی و پارک آبی ویالند استانبول ( دیزلی لند ) :

یکی از جاهای دیدنی استانبول شهر بازی ویالند استانبول است. که به دیزلی لند نیز معروف است. شهرت جهانی این شهر بازی به سال2015 بازمی گردد. که به عنوان پنجمین پارک موضوعی اروپا شناخته و مشهور شد. شهر بازی ویالند در حدود 200 هزارمتر مربع مساحت دارد و انواع و اقسام بازی های جذاب و هیجان انگیز و تفریحی در این مکان می توانید پیدا کنید. ویالند در گذشته به اسفانبول هم معروف بود.

ویالند در فهرست 10 پارک موضوعی برتر جهان قرار گرفته است و جایزه ستاره اروپا را در سال 2016 در میان 800 پارک موضوعی در جهان کسب کرده است.

این شهربازی به سه بخش مهم و اصلی، دنیای بازی، دنیای افسانه ها و دنیای ماجراجویی و هیجانی تقسیم می‌شوند. که هر کدام از این بخش ها بازی های متنوع و جذاب و مهیجی دارد.

برج عدالت، رودخانه وحشی، سافاری، تونل، جت اسکی، سرسره وایکینگ، رویای فاتح، جهانگرد کوچک، اتاق جادو، ترن نفس‌گیر، قطار معدنچی کوچک، چرخش ۳۶۰، قصر تاب‌ها، ترن ماجراجو، چرخ و فلک و قطار سریع‌السیر تنها بخشی از بازی‌های جذاب ویالند محسوب می شوند. در ادامه تعدادی از پرطرفدارترین تفریحات گردشگری و بازی های مفرح ویالند را به شما معرفی می کنیم.

روزی روزگاری استانبول یکی از جاهای دیدنی در ویالند است. این وسیله بازی با برج و باروهایش از دور شبیه کاخ توپکاپی دیده می شود، این بخش یکی از بهترین ها بریا علاقه مندان به تاریخ است تا بتوانند نگاهی به استانبول قدیم داشته باشند.در روزی روزگاری استانبول شما میتوانید شمای کلی شهر را با خیابان ها، مغازه ها، خانه هایش ببینید که تداعی کنندۀ بافت سنتی و قدیمی استانبول است.

برج عدالت پارک آبی ویالند استانبول

یکی از جاهای دیدنی ویالند برج عدالت است که یک وسیله بازی هیجان انگیز است. شما در برج عدالت تنها کافیست که روی صندلی نشسته و کمربند خود را ببندید. بعد باید برای پرواز در ارتفاع آماده شوید. این پرواز سریع شما را به ارتفاع 50 متری می رساند و در آنجا نگاه می دارد از آن فاصله می توانید شهر را تماشا کنید.این تفریح محدودیت قدی دارد.

رودخانه وحشی ویالند

یکی دیگر از جاهای دیدنی و بازی های هیجان انگیز شهربازی اسفانبول، رودخانه وحشی است. شما با این وسیله بازی هیجان انگیز می توانید سوار بر موج های خروشان شوید و از ترشح آدرنالین لذت ببرید.این بازی مفرح به این صورت است که شما به همراه خانواده یا دوستان درون قایقی می نشینید و در مسیر رودخانه یا خروشان حرکت می کنید و از آبشار هم رد می شوید. مسیر رودخانه 700 متر است.

ترن هوایی پارک ویالند 

یکی از بهترین تفریحات در پارک آبی ویالند که طرفداران بسیاری دارد ترن هوایی است. این ترن سرعت فوق العاده خوبی دارد و در مدت 3 ثانیه سرعتش به 110 کیلومتر می رسد. این ترن هم مانند برج عدالت محدودیت قدی و سنی دارد. قد حدود 150 سانتی متر باید داشته باشید تا بتوانید از این وسیله جذاب استفاده کنید. ترن هوایی ویالند شبیه ستاره است و توسط یک اهرم مرکزی حرکت می کند. تقریبا تمامی بازدید گنندگام مجموعه این ترن را هیجان انگیز ترین وسیله ویالند می دانند. پس بهتر است به لحاظ جسمانی هم تحمل این هیجان و ترشح آدرنالین را داشته باشید و بتوانید حسابی لذت ببرید.

سرسره وایکینگ ها هم همان طور که از نامش پیداست می تواند بسیار هیجان انگیز باشد. این سرسره هیجان انگیز شما را به یک سقوط هیجان انگیز دعوت می کند که با سرعتی غیر قابل رخ می دهد و بدون شک یکی از بهترین وسایل تفریحی در ویالند است. سرسره وایکینگ ها هم دارای محدودیت سنی و قدی است و به عنوان یکی از وسایل بازی برای بزرگسالان توصیه می شود.

تونل جهانگرد کوچک 

تونل جهانگرد کوچک هم یکی از جاهای دیدنی در پارک آبی ویولند استانبول است. در این قسمت تونلی جذاب و رنگارنگ منتظر کودکان است تا بتوانند حسابی تفریح کنند. کودکان در این مکان با

با سنت ها و فرهنگ های دیگر ملل آشنا شده و پیاده روی می کنند. این تونل 160 متری پیاده روی کوتاهی داشته و به عنوان یکی از قسمت های بین المللی ویالند شناخته می شود که کودکان را با سرزمین های مختلف و زبان و فرهنگ آن ها آشنا می کند.

ویالند استانبول بر اساس آخرین استاندارد های جهانی ساخته شده و در کنار این مجموعه مجتمع تجاری بزرگی واقع شده تا والدین نیز بتوانند برای قدم زدن و یا خرید از این مرکز استفاده کنند.

میز اطلاعات و راهنمایی کاملی نیز وجود دارد که موارد مختلف را برای گردشگران توضیح می دهد و به محدودیت های سنی و قدی در استفاده از هر وسیله اشاره می کند. شما می توانید در میز اطلاعات علاوه بر نقشه کل پارک، موارد مربوطه به استفاده از وای فای را هم بپرسید و در همه ساعات تفریح و بازی تان به اینترنت هم دسترسی داشته باشید.

در قسمت آخر هم خوب است بدانید که برای رفت و آمد طولانی در کل پارک و مجموعه می توانید از قطار شهربازی ویالند و دیگر سرویس های حمل و نقل استفاده کرده و اصلا نگران خستگی نباشید.گردش و تفریح در دیزلی لند ترکیه اوج هیجان و لذت و شادی است.


22- لگولند استانبول:

لگولند استانبول یکی از جاهای دیدنی استانبول است. لگولند یکی از بهترین تفریحات برای کودکان است. غرق شدن در دنیای لگوهای هیجان انگیز و متنوع لگولند می تواند برای هر کودک و یا حتی بزرگسالی جذاب و هیجان انگیز باشدلگولند مکان ایده آلی برای سرگرمی، تخیل، و خلاقیت و تفریح است.خواسته ها و ایده های کودکان و نوجوانان در این سرزمین جادویی به واقعیت تبدیل می شود. سواری با ارابه های پادشاهی تا ساخت موشک های فضایی و تماشای فیلم های D4 همه و همه در این سرزمین شگفت انگیز موجود است. البته هدف لگولند تنها سرگرمی و تفریح نیست و آموزش در حین بازی کردن و یادگیری از اهداف اصلی لگولند می باشد.

لگولند در سال ۲۰۱۵ در استانبول افتتاح شد. بازی‌های داخل سرزمین لگوی استانبول برای بچه‌های ۳ تا ۱۰ سال طراحی شده است. برای این مجموعه 15 زمین بازی طراحی شده است. و بخش های تفریحی متنوعی دارد. شهری ساخته شده از لگو که کودکان نیز در این ساخت و ساز شریک می شوند. 

مینی لند قسمتی است که بیش از همه توجه بچه ها را به خود جلب می‌کند. مینی لند بخشی است که بناهای معروف دنیا و البته بناهای معروف ترکیه مانند ایاصوفیه را با لگو ساخته‌اند. علاوه بر ایاصوفیه می‌توانید مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی وبرج گالاتا را نیز ببینید. این قسمت با چیزی بیش از ۱ میلیون لگو ساخته شده است. بچه‌ها از دیدن ساختمان‌های کوچکی که قبلا واقعی آن را در ابعاد بزرگتر دیده‌اند بسیار ذوق زده می شوند و بی شک برای بزرگترها هم جالب است. سینما چهاربعدی از بخش های جذاب لگولند است. تماشای انیمیشن های مربوط به سرزمین لگولند در این مکان امکان پذیر است. 

کارگاه آموزشی کار با لگو بخش مفرح دیگری است که کودکان با کمک مربی یاد می‌گیرند چطور هر چیزی را که دوست دارند با استفاده از لگو طراحی کرده و بسازند. اینجا بچه‌ها هر چه که در ذهن دارند را توضیح می دهند و با کمک مربی آن را می‌سازند.جنگ با لیزر و اتاق بازی با تفنگ لیزری هم قسمتی در لگولند است که بسیار هیجان انگیز است و بین بچه‌ها طرفدار زیادی دارد. بچه‌ها در این بازی با تفنگ لیزری تیم مقابل را هدف می‌گیرند و سعی می‌کنند پرنسس زیبا را نجات دهند. در این بازی پدر و مادرها می توانند به بچه ها کمک کنند. با کشتن موجودات اسکلتی و زشت، بچه ها امتیاز می گیرند و در نهایت می توانند پرنسس را نجات دهند. درخانه اولیویا بچه ها می‌توانند شخصیت‌های کارتونی لگولند را ببینند. با اِما، اولیویا، آندریا و اِستفانی آشنا می‌شوند و اگر دوست دارند می‌توانند از طریق دستگاه کوروآکی روی صحنه‌ای از لگو آهنگ بخوانند.بخش جذاب دیگر در لگولند استانبول روستای دوپلو است. دوپلو نام دیگر لگو با ابعاد بسیار بزرگ است. در روستای دوپلو لگوها سایز بزرگی دارند بنابراین برای بچه‌های زیر ۳ سال مکان بسیار مناسبی برای تفریح و بازی هستند. این لگوهای بزرگ برای بچه های کوچک هیچ خطری ندارد و بچه ها به راحتی می توانند با اسباب‌بازی‌های این روستا بازی ‌کنند.در قسمت مرلین بچه ها می‌توانند سوار کابین شوند و پا بزنند. اگر حسابی پا بزنند کابین به سمت بالا می رود و تماشای بزرگترها از قسمت بالا بسیار برای کودکان هیجان انگیز است. 

کارگاه ساخت و تِست لگو جایی است که بچه‌ها می‌توانند با لگو ماشین‌های مورد علاقه خود را بسازند و همانجا هم آنها را تست کنند. آنها می‌توانند ماشین مورد علاقه‌شان را روی مسیر شیب‌دار مخصوص حرکت ماشین‌های اسباب‌بازی امتحان کنند.از جذابیت های متفاوت لگولند بخش خاص و ویژه برای کودکان زیر سه سال است. در این مکان خبری از لگوهای ریز وجود ندارد و هیچ خطری آنها را دنبال نمی کند و در آسایش می توانند بازی کنند

پیش از رفتن بدانید که بزرگسالان نمی‌توانند بدون همراه داشتن کودک وارد لگولند استانبول شوند، پس باید حداقل یک کودک همراه خود داشته باشید.


23- پارک فنر باغچه استانبول:

یکی از جاهای دیدنی در استانبول، پارک فنرباغچه استانبول است. این پارک یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های استانبول است که در کنار دریای مرمرِ و در منطقه کادیکوی واقع شده است. این پارک در میان ساکنین استانبول بسیار محبوب و معروف است. چشم‌انداز جزایر پرنسس و سارای بورنو و کافه‌های ساحلی این پارک را به یکی از بهترین مکان‌های تفریحی کادیکوی تبدیل کرده است.برای پیک نیک خانوادگی و دورهمی های دوستانه، این پارک بسیار مناسب و دلچسب است. منظره این پارک و پارک های اطراف بسیار زیبا است.

فنرباغچه چشم‌انداز زیبایی که از دریای مدیترانه دارد معروف است و به‌خصوص در هنگام غروب آفتاب‌ می‌توانید شاهد لحظات بی‌نظیری از طلوع آفتاب بر روی آب‌های آبی مدیترانه باشید. این پارک خدمات و امکاناتی، مانند، زمین فوتبال، دوچرخه‌سواری، تفرجگاه ساحلی،زمین‌بازی مخصوص کودکان و کافه و رستوران‌های ساحلی را در اختیار بازدید کنندگان قرار داده است. پارک فنرباغچه جای بسیار زیبایی برای قرارهای عاشقانه و دوستانه است. برای کودکان هم فضای بسیار مناسبی برای بازی و تفریح وجود دارد. دوچرخه‌سواری و فوتبال و یا صرف غذا و نوشیدنی در کافه‌ها و رستوران‌های ساحلی در این پارک لحظات خوش و لذت بخشی را برای شما به ارمغان می‌آورد. فصل بهار و تابستان پارک بسیار زیبا و سرسبز است و در پاییز و زمستان و هم ویژگی هیا منحصر به فرد خود را دارد. مسیرهای پیاده روی پارک بسیار رویایی و زیبا هستند. این جای دیدنی استانبول شبیه جزیره ای سرسبز در کنار دریای مرمره است. که دیدنش می تواند بسیار رویایی و جذاب باشد.

دو جاذبه گردشگری مهم دیگراستانبول نیز در اطراف پارک فنرباغچه قرار دارد. موزه اسباب‌بازی استانبول و موزه باریش مونچو که خانه یکی از مشاهیر بزرگ ترکیه است. این خانه موزه بسیار جالب و دیدنی است. باریش مانچو ستاره تلویزیونی ترکیه و یک نوازنده راک بوده است که خانه او نیز مانند شخصیتش بسیار جالب و تماشایی است. خانه سابق او امروزه، به موزه جالب و جذابی تبدیل شده است که بازدیدکنندگان بسیاری از آن دیدن می کنند. هر دو موزه در فاصله نزدیکی از هم قرار دارند و به راحتی و با یک پیاده‌روی چنددقیقه‌ای می‌توانید از هر دو موزه بازدید کنید.


24_بازار بزرگ استانبول:

بازار بزرگ استانبول یکی از جاهای دیدنی استانبول است که گردشگران بسیاری از سرتاسر دنیا هر ساله از آن دیدن می کنند. همچنین بازار بزرگ استانبول به‌عنوان یکی از بزرگ ترین بازارهای سرپوشیده جهان، و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ترکیه به شمار می‌رود. این بازار که به زبان ترکی "بازار کاپالی‌چارشی" یا "Kapalıçarşı" نیز شناخته می‌شود، در قلب شهر استانبول واقع شده و تاریخچه‌ی طولانی و معروفی دارد. بازار بزرگ استانبول در سده 15 میلادی تأسیس شده و تا به امروز فعالیت می‌کند. این بازار به عنوان یکی از بازارهای تاریخی و معروف جهان شناخته می‌شود.

سلطان محمد دوم در سال‌های ۵۶ـ۱۴۵۵ مدتی بعد از تسخیر استانبول این بازار را ساخت. اوایل در این بازار فقط پارچه داد و ستد می‌شد که به آن بازار پارچه‌فروشان جواهر می‌گفتند. بازار بزرگ استانبول از آجر و چوب با طاق‌های بزرگ قوس‌دار ساخته شده و روی دیوارهای آجری یا سنگی آن را گچ‌کاری های زیبایی کرده‌اند.

بازار بزرگ استانبول بسیار بزرگ است و شامل بیش از 4000 فروشگاه و مغازه است. این بازار در مرکز شهر استانبول و نزدیک به مسجد آیا صوفیا (Hagia Sophia) و مسجد سلطان احمد (Sultan Ahmed Mosque) قرار دارد. در بازار بزرگ استانبول می‌توانید انواع محصولات جذاب و متنوع را پیدا کنید، از جمله فرش‌های دست‌بافته، جواهرات، لباس‌های سنتی، چرم، سفال و سرامیک، چای و قهوه، اسباب‌بازی‌ها و بسیاری از کالاهای دیگر.خرید از بازار استانبول در واقع یک تجربه تاریخی و فرهنگی است

یک مکان دیدنی و عالی برای خرید سوغاتی‌ها و هدایای ترکیه‌ای است. مهارت‌های مذاکره با فروشندگان می‌تواند در خریدهایتان مفید باشد.در نزدیکی بازار بزرگ استانبول، شما می‌توانید به جاذبه‌های تاریخی دیگری مانند مسجد آیا صوفیا، مسجد سلطان احمد، و کاخ توپ‌کاپی (Topkapi Palace)، سر بزنید.رستوران‌ها و کافه‌های بسیاری در اطراف بازار بزرگ استانبول قرار دارد که بعد از گشت و گذار در بازار می توانید از غذاهای ترکیه‌ای خوشمزه آن لذت ببرید. رستوران‌ها و کافه‌های محلی در این منطقه بسیار فراوان و متنوع هستند. همچنین در داخل بازار بزرگ استانبول یک بازار جواهرات جداگانه به نام "گرند بازار" (Grand Bazaar Jewelry Market) وجود دارد که جواهرات قیمتی و اشیاء قیمتی را به فروش می‌رساند.

بازار بزرگ استانبول یک تجربه فراموش‌نشدنی برای گردشگران و مسافران است و از جمله مقاصدی است که در سفر به استانبول حتماً باید دیده شود. این بازار به عنوان یک مرکز تجاری و فرهنگی با تاریخ و زیبایی خود به عنوان یک جواهر در میان شهر استانبول مشهور و معروف است که به دیدن می ارزد.


25- دلفیناریوم استانبول:



دلفیناریوم استانبول یکی از جاهای دیدنی استانبول و بزرگ‌ترین پارک دلفین‌ها در اروپا است. این جاذبه گردشگری طرفداران بسیاری در میان خانواده ها دارد.

دلفیناریوم استانبول یکی از مراکز تفریحی و آموزشی برجسته در استانبول است که به عنوان یکی از مقاصد گردشگری محبوب در این شهر معروف است. این مجموعه تفریحی و تعلیمی به نمایش حیوانات دریایی، به ویژه دلفین‌ها، پرورش و آموزش آنها، و ارتباط با حیوانات دریایی می‌پردازد.دلفیناریوم استانبول دارای حوض‌های بزرگی است که در آنها نمایش‌های دلفین‌ها و سایر حیوانات دریایی برگزار می‌شود. این نمایش‌ها شامل حرکات آکروباتیک و هوش مصنوعی دلفین‌ها هستند که تماشاگران را سرگرم می‌کنند. بازدیدکنندگان از نمایش دلفین‌ها، کشف پستانداران دریایی مانند دلفین‌ها، سیل خزین بازیگوش، شیرماهی بزرگ و نهنگ سفید و گذراندن لحظاتی خوش در دلفیناریوم استانبول لذت می برند.شما می‌توانید در این پارک با دلفین‌ها شنا کنید، شیرجه بزنید یا دلفین‌درمانی کنید! نمایش دلفین‌ها حدود یک ساعت طول می‌کشد . عکس یا دلفین ها جزو بخش های جذاب دلفیناریوم است. کسانی که دوست دارند کنار دلفین‌ها شنا کنند، باید توانای شنا را به‌صورت مستقل داشته باشند چرا که عمق استخر پنح متر است و هیچ ابزار کمکی مانند جلیقه یا حلقه‌های نجات و نجات غریق وجود ندارد.

جالب است بدانید دلفیناریوم استانبول به عنوان یک مکان آموزشی نیز شناخته می‌شود. اینجا دوره‌های آموزشی در زمینه حیات دریایی و حفاظت از محیط زیست برگزار می‌شود تا به علاقه‌مندان و کودکان، آموزه‌های ارزشمندی ارائه دهد.همچنین در دلفیناریوم استانبول، تعدادی از فضاهای تفریحی مانند رستوران‌ها، کافه‌ها، فروشگاه‌ها و پارک‌های بازی برای خانواده‌ها و بازدیدکنندگان فراهم شده است.دلفیناریوم استانبول به حفاظت از محیط زیست و حیات دریایی توجه ویژه‌ای دارد و برنامه‌هایی برای آگاهی‌بخشی در مورد حفاظت از دریا و اهمیت حیات دریایی اجرا می‌کند.

دلفیناریوم استانبول یک مقصد جذاب برای تفریح خانوادگی و آموزشی در استانبول است و مکان مناسبی است برای آشنایی با دنیای زیرآبی و نگهداری حیات دریایی.

این پارک جذاب در منطقه‌ ایوپ، شاخ طلایی استانبول قرار دارد. می توانید با خودروی اجاره یا و یا حمل و نقل عمومی به این مکان دسترسی پیدا کنید.


26- حمام خرم سلطان استانبول:

حمام خرم سلطان (Kırım Sultan Hamamı) یکی از جاهای دیدنی در استانبول است. این مکان ددینی از مشهورترین حمام‌های تاریخی در استانبول، ترکیه است. این حمام در نزدیکی ایاصوفیه در بخش اروپایی استانبول، در میدان ایاصوفیه و در منطقه فاتح واقع شده است و به عنوان یکی از آثار معماری تاریخی منطقه به حساب می‌آید. حمام‌های تاریخی در استانبول جزء جاذبه‌های گردشگری معروف در این شهر می‌باشند و از نظر تاریخی و معماری بسیار جذاب هستند.این جاذبه گردشگری در دوران حکومت سلطان محمود اول، سلطان عثمانی در قرن هفدهم ساخته شد. این حمام به معماری خاصی مشهور است که با سقف‌های بلند و کوپولاهای بزرگ تزئین شده است. دیگر ویژگی‌های این حمام شامل کاشی‌های چینی زیبا با طرح‌ها و رنگ‌های مختلف، ستون‌های مزین به شیشه‌کاری و نمای زیبایی از آجر می‌شود.

خرم سلطان در ترکیه معروف بوده است و در مورد او و حوادث تاریخ زمانش سریال نیز ساخته شده است. خرم سلطان دختری اروپایی بود که در شهر روهاتین (شهری در اوکراین امروزی) و قلمرو پادشاهی لهستان زندگی می‌کرد. او که روکسلانا نام داشت، در سن ۱۴ سالگی در یکی از یورش‌های تاتارها به شهر روهاتین ربوده شد و تحت قیومیت و حمایت سرزمین خانات کریمه قرار گرفت؛ حکومتی از مردمان ترک زبان که از قرن پانزهم تا هجدهم از توابع امپراتوری عثمانی به شمار می‌آمدند. خرم سلطان در سال‌های بعد با تلاش بسیار به حرم‌سرای دربار عثمانی راه یافت و با استفاده از هوش و ذکاوت خود به سلطان سلیمان نزدیک شد. او فرمان ساخت بناها و امکانات مختلفی با اهداف خیرخواهانه در استانبول را داد که مهم‌ترین آن‌ها، حمام خرم سلطان ایاصوفیه بود.

در حمام خرم سلطان می توانید تجربه‌ای از حمام تاریخی عثمانی را داشته باشید. این تجربه شامل حمام در استخرهای گرم و سرد با کاشی‌های زیبا و ماساژ به سبک تاریخی است.

اگر به استانبول سفر می‌کنید و علاقه به تجربه حمام‌های تاریخی دارید، حمام خرم سلطان می‌تواند یک مقصد جذاب باشد که آرامش را برای شما می آورد


27- موزه باریش مونچو استانبول:

موزه باریش مانچو استانبول یکی از جاهای دیدنی استانبل و در اصل عمارت باشکوه و زیبای یکی از شخصیت‌های برجسته دنیای هنر و موسیقی ترکیه است. این هنرمند افسانه‌ای ترکیه در محله کادیکوی زندگی می کرده و خانه اش پس از گذشت ایام به موزه تبدیل شده است. در این مکان دیدنی می توانید با نحوه زندگی و موسیقی این هنرمند آشنا شوید.باریش مانچو اسطوره موسیقی راک ترکیه است. باریش در سال ۱۹۴۳ در استانبول به دنیا آمد و دوره موسیقی را در کشور بلژیک گذراند و فعالیت هنری خود را از همان سال ها آغاز کرد. باریش مونچو در دهه 70 به ترکیه برگشت و فعالیت خود را گسترش داد.و آثارش از پرفروشترین ها در ترکیه بوده است. آهنگ های مونچو بارها در سراسر جهان به زبان های مختلف بازخوانی شد. فعالیت های بشردوستانه این ستاره راک باعث محبوبیت بیشتر او شد. او سفیر صلح ملل بود و افتخارات و جوایز بسیاری به دست آورد. لقب ( هنرمند دولت ) در سال 1991 و نشان شوالیه ادبیات و هنر از وزارت فرهنگ و هنر فرانسه و بیش از 12 نشان طلا تنها بخشی از افتخارات باریش مونچو است. این هنرمند بزرگ و مردمی در سن 55 سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت و مراسم باشکوه تشیع او با حضور یک میلیون نفر در جهان همراه بوده است. این عمارت زیبا در بخش آسیایی استانبول واقع شده است. و از جاذبه های گردشگری جذاب و پر طرفدار به خصوص در میان اهالی هنر است.


28- مرکز فرهنگی آتاتورک استانبول :

از جمله مهم‌ترین مراکز فرهنگی و فرهنگسراهای مطرح شهر و از جاهای دیدنی استانبول می‌توان به مرکز فرهنگی آتاتورک در میدان تکسیم اشاره کرد. این مرکز به AKM نیز مشهور است. AKM نه تنها یک مرکز فرهنگی چند منظوره و خانه اپرا می‌باشد بلکه نمادی از شهر استانبول نیز محسوب می‌گردد و نمونه مهمی از معماری کشور ترکیه در دهه ۱۹۶۰ شمرده می‌شود که توسط مورات تابانلیوغلو ساخته شده است.معماری این مرکز بسیار مدرن و زیبا و چشمگیر است.مرکز جدید نه تنها مرکز بزرگترین اپرا در جهان است. همچنین نگارخانه هنری، کتابخانه ها ، کافه ها و رستوران هایی را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است.

مرکز فرهنگی آتاتورک شامل یک صحنه بزرگ و یک سالن با ظرفیت 1،307 نفر است که محل اجرای تئاتر ، باله و اپرای دولتی ترکیه است. سالن دوم کنسرت ، 502 نفر ظرفیت دارد و برای اجرای کنسرت ، جلسات و کنفرانس ها استفاده می شود. علاقه مندان به تئاتر و هنرهای نمایشی و سینما هم بدانند که این مرکز تالار تئاتری با 296 جایگاه ، صحنه عزیز نسین (Aziz Nesin) با 190 جایگاه و سالن سینمایی با 206 صندلی دارد. جایگاه گروه کر و ارکستر سمفونی و گروه همنوازی موسیقی محلی مدرن و گروه کر موسیقی ترکی سنتی دولتی استانبول نیز در این مرکز قرار دارد. آ. ک . م ، در طول تابستان میزبان جشنواره های هنری و فرهنگی است. این ساختمان در 27 نوامبر 1970 در اثر آتش سوزی از بین رفت و ساختمان امروزی ، شکل بازسازی شده و مدرن آن است. مرکز فرهنگی و هنری آتاتورک یک نقطه عطف فرهنگی در شهر استانبول و مورد تایید هنردوستان می باشد.


29- پارک امیرگان استانبول:

پارک امیرگان یکی از جاهای دیدنی استانبول است که گردشگران بسیاری هر ساله جذب این مکان زیبا و رویایی می شوند. این پارک تاریخی در کنار تنگه بسفر قرار دارد. و به خاطر ساختمان ها و عمارت های زیبای درون پارک و مجموعه بزرگ لاله هایش معروف شده است. هر ساله در ماه آوریل، در جشنواره‌ لاله‌ استانبول، امیرگان مملو از لاله‌های رنگارنگ می‌شود که در نوع خود بی نظیر هستند. قدمت این مکان دیدنی به اواسط قرن 16 باز می گردد تا اینکه در قرن ۱۷، سلطان مراد چهارم این ملک را به فرمانده صفوی اهدا کرد، (کسی که قلعه‌ خود را بدون مقاومت تسلیم عثمانی‌ها کرده بود).حدود سال ۱۸۶۰، خدیوا اسماعیل پاشا ( مالک پارک )، که فرمانروای عثمانی مصر و سودان نیز بود سه عمارت چوبی در در این پارک ساخت که همچنان زیبا و پابرجاست. نام پارک بعدترها به نام امیرگان تغییر کرد. و چند بار مالک آن نیز تغییر کرد تا آنکه به مالکیت شهر استانبول درآمد.

پارک امیرگان بیش از ۴۰۴۶۸۶ متر مربع است و تنوع بسیار گسترده‌ای از گیاهان و گل ها را در خود جای داده است. در امیرگان مسیرهای پیاده روی طویل و زیبایی وجود دارد و همچنین یک دریاچه زیبا در این پارک جای گرفته است که بسیار دیدنی و رویایی است. زمین بازی برای کودکان و جوانترها هم لحاظ شده است. در سال 1970 عمارت‌های صورتی، زرد و سفید پارک بازسازی شد و پس از آن مردم نیز اجازه یافتند تا از پارک بازدید کنند.معماری عمارت های پارک امیرگان بسیار منحصر به فرد و زیبا است.

عمارت زرد بزرگ و زیبا و چوبی است. رو به تنگه بسفر است و در مرکز پارک قرار دارد. ویژگی‌های معماری سنتی عثمانی در این عمارت قابل مشاهده است. دکوراسیون داخلی بی نظیر این عمارت به خاطر آن بود که از آن به عنوان مهمانخانه استفاده می کردند.

عمارت سفید یکی دیگر از ساختمان های رویایی این جای دیدنی استانبول است. عمارت سفید نزدیک عمارت زرد و به سبک نئوکلاسیک ساخته شد. دو طبقه چوبی زیبا دارد و بنایی دیدنی و قابل تحسین است.

سومین عمارت این مکان دیدنی استانبول عمارت صورتی است. عمارت صورتی سبک عثمانی را در معماری خود حفظ کرده است.این عمارت دو طبقه ای برای مراسم های رسمی و عروسی و جشن ها استفاده می شده است.عظمت تاریخی عمارت سفید در تزیینات شگفت انگیزش قابل مشاهده است. اواخر هفته از این عمارت صورتی خوشرنگ به عنوان کافه استفاده می شود.

ورود پارک امیرگان برای همه آزاد و رایگان است. تماشای آن در فصل لاله ها به شدت پبشنهاد می شود.


30- محله ببک استانبول:

محله ببک استانبول یکی از جاهای دیدنی استانبول است که در منطقه بشیکتاش قرار دارد. این منطقه، نمای زیبا و فوق العاده ای از تنگه بسفر دارد. این جای دیدنی استانبول در گذشته روستایی کوچک برای ماهیگیران یونانی بوده و پس از فتح استانبول پایگاه تعطیلات و تفریحات پادشاهان عثمانی شد.محله ببک استانبول در بخش اروپایی واقع شده است. با وجود مناظر زیبا به‌عنوان مردمک چشم تنگه بسفر نام گرفته که به اختصار به نام ببک (bebek) شهرت یافت. در زبان ترکی Gözbebeği به معنی نور چشمی هم می باشد. از طرف دیگر کلمه ببک (bebek) به‌معنای کودک نیز است و شاید به خاطر زیبایی و سرزنده بودن تنگه بسفر این نام را به خود گرفته است. در محله ببک رستوران ‌ها، کافه ‌ها، خانه‌ های مدرن، دانشگاه و جاذبه‌ های گردشگری فراوانی وجود دارد که این محل را به مکانی برای گشت و گذار و تفریح تبدیل کرده است. این جای دیدنی استانبول در گذشته محل تعطیلات پادشاهان عثمانی و مسکن اشراف و خارجی ‌ها بوده است. یکی از بناهای باقی ‌مانده از آن دوران، کنسولگری مصر است که در سال ۱۹۰۲ توسط آخرین خدیو مصر و معماری ایتالیایی ساخته شده است. این عمارت سفیدرنگ با سبک هنر نوین، چشم ‌انداز زیبایی را به نمایش گذاشته و یکی از جاذبه ‌های دیدنی محله ببک استانبول است.

پارک تورکان سابانجی ببک نیز یکی از دیگر از جاهای دیدنی محله ببک است. پارک ببک در سال 1908 بعد از اعلام مشروطه به عنوان یک پارک عمومی به روی مردم بازشد. این پارک زیبا و رویایی در کنار دریا قرار دارد. انبوه درختان صدساله آن مکان آرام بخش و زیبایی برای استراحت و آرامش است. در سال 2008، ۳۲۵ اصله درخت از ۹ گونه مختلف به درختان پارک افزوده شد. موزه آشیان از دیگر مکان های دیدنی ببک است. این موزه در گذشته زادگاه شاعر معروف ترک «توفیک فیکرت» بود. این شاعر در سال‌های ۱۹۰۶ تا ۱۹۱۵ در این مکان زندگی می‌کرد. تا اینکه در سال 1940 توسط شهرداری استانبول خریداری و به موزه تبدیل شد. امروزه علاوه بر آثار توفیک فیکرت، آثار ادبی عبدالحق حمید طارحان، نیگار خانم و دیگر سرایندگان شعر نو نیز در این موزه مشاهده می‌شود. همچنین دانشگاه معروف بسفر یا بغازیچی که یک دانشگاه دولتی و تحقیقاتی در استانبول است در محله ببک واقع شده است. این دانشگاه در سال ۱۸۶۳ به عنوان اولین دانشگاه آمریکایی خارج از ایالات متحده تحت نام کالج رابرت تاسیس شد. این دانشگاه در سال ۱۹۷۱ به دولت ترکیه واگذار شد و نام آن به بغازیچی تغییر کرد. این دانشگاه در ضلع اروپایی تنگه بسفر قرار دارد و جزو دانشگاه‌ های برتر جهان به شمار می ‌آید. محله ببک یکی از رویایی ترین محله های استانبول است که دیدنش می ارزد.


31- کلیسا ایا ایرنه استانبول:

کلیسای ایرنه یکی از جاهای دیدنی در استانبول است. این مکان تاریخی به موزه ایرنه نیز مشهور می باشد و در بخش اروپایی استانبول قرار دارد. بنای چند صد ساله ایرنه معماری زیبا و قابل توجهی دارد. جالب آنکه که کلیسای ایرنه در محوطه بیرونی کاخ توپکاپی استانبول قرار دارد و می توانید بعد از بازدید از این مکان دیدنی کاخ پر ابهت فرمانروایان عثمانی استانبول را نیز ببینید. کلیساهای بسیاری در استانبول ( قسطنطنیه ) به مسجد تبدیل شدند اما ایاایرنه یکی از معدود کلیساهای این شهر است که ماهیت خود را حفظ کرده است. ایرنه در روزگاران دور از مهم ترین و مقدس ترین معابد مسیحیان استانبول بوده است. و امروزه نیز به عنوان محلی برای اجرای مراسم و کنسرت ها و برنامه های مختلف از آن استفاده می شود و همچنین به عنوان موزه، بازدید کننده های فراوانی دارد. معماری بیزانس کلیسا با قوس ها و ستون ها و نقاشی ها و طلاکوب ها و موزاییک کاری های ماهرانه و زیبا جلوه بسیار خاصی به بنا بخشیده است و این کلیسا را به یکی از جاذبه های گردشگری استانبول تبدیل کرده است.

در بخش مرکزی کلیسای ایاایرنه، یک ساختار گنبدی شکل وجود دارد که از داخل و خارج سازه، بسیار زیبا و خاص است. شاید تصور کنید که این فرم که حالت گنبدی شکل دارد از معماری اسلامی الگو گرفته است درحالیکه در زمانی که کلیسای ایا ایرنه ساخته شد، معماری اسلامی هنوز پا به عرصه نگذاشته بود و بنا کاملا با معماری بیزانسی ساخته شد. در اطراف و نزدیکی کلیسای ایاایرنه مکان های دیدنی بسیاری وجود دارد که شاید برایتان جالب باشد تا از آنها هم بازدید کنید. موزه باستانشناسی استانبول، مسجد ایاصوفیه، مسجد سلطان احمد،کاخ توپکاپی، آب انبار باسیلیکا و پارک گولهانه استانبول نمونه هایی از جاهای دیدنی نزدیک به کلیسای ایا ایرنه هستند که دیدنشان خالی از لطف نیست.


32- مسجد شاهزاده استانبول:

مسجد شاهزاده (ūşâzâde Camii) یکی از جاهای دیدنی استانبول و از مساجد تاریخی در ترکیه است. این مسجد در منطقه یاغچیلار (Yahçılar) واقع شده و به عنوان یک نمونه زیبا از معماری عثمانی شناخته می‌شود.مسجد شاهزاده در دوره حکومت سلطان احمد اول، که یکی از سلطان‌های امپراتوری عثمانی بود (سال‌های 1603 تا 1617 میلادی)، بنا گردید. نمای خارجی و داخلی مسجد با استفاده از کاشی‌های چینی زیبا و تزئینات هنری آراسته شده‌اند. سقف معلقی نیز با نقش‌های هنری بسیار زیبا تزیین شده است.این مکان دیدنی در نزدیکی خیابان‌های اصلی شهر استانبول واقع شده و دارای یک موقعیت مطلوب برای دیدن شهر و منظره‌های اطراف است.شاهزاده مکانی آرامش‌بخش و معنوی و به دور از فضای شلوغ در استانبول است. افراد می‌توانند در داخل مسجد به عبادت پرداخته و از فرصت تجربه‌ی یک محیط مذهبی آرامش‌بخش بهره‌ببرند. این مکان دیدنی که از جاذبه‌های توریستی محبوب در استانبول است و یکی از جاذبه های گردشگری برای علاقمندان به تاریخ و معماری شهر ترکیه است.

مسجد شاهزاده که به آن مسجد شازده محمد یا محمت نیز می گویند به دستور سلطان سلیمان اول، حاکم وقت حکومت عثمانی به یاد فرزندش محمد ساخته شد.در واقع پدر شاهزاده زمانی دستور به ساخت این مسجد را داد که فرزندش در سن ٢٢ سالگی و در سال ١۵۴٣ میلادی، در گذشت. سلطان سلیمان اول نیز به معمار سینان که یکی از معروف ترین معماران وقت قلمرو عثمانی که بیشتر ساختمان های معروفی که امروزه در ترکیه و علی الخصوص استانبول می بینید از طراحی ها و ساخته های او هستند را به حضور احضار کرد و دستور ساخت این مسجد به یاد پسرش به او داد. این مسجد اولین ساخته های معمار سینان است.و معماری این مسجد او معماری عثمانی است و تحت تاثیر معماری اسلامی و معماری ایرانی، بیزانس و سلجوقی بوده است. کاشی کاری و گچ کاری های مسجد نیز بسیار دیدنی و قابل توجه هستند. فضای بیرونی مسجد شاهزاده نیز پر از درختان تنومند و کهنسال است که زیبایی خاصی به فضا بخشیده است. بازدید از محوطه این مسجد برای عموم آزاد است.


33- کلیسای بلغاری سنت استفان:

استانبول شهر رویایی و زیبای ترکیه هرساله میزبان مسافران و گردشگران بسیاری از سرتاسردنیاست. این مکان دیدنی و جذاب جاذبه های متنوع و فراوانی دارد که یکی از چشم گیرترین آنها بناهای تاریخی و سنتی است. کلیساها و مساجد، مهم ترین و شگفت انگیزین معماری را در بین بناهای تاریخی استانبول دارند. کلیسای بلغاری سنت استفان نیز یکی از جاهای دیدنی استانبول است که با ساختار فلزی در معماری اش معروف و مشهور شده است. کلیسای بلغاری سنت استفان در ساحل شاخ طلایی (Golden Horn)، قرار دارد.این بنا که به کلیسای آهنی (Iron Church)، نیز شهرت دارد در نگاه اول شباهت زیادی به سایر کلیساهای مشابه دارد اما در متریال سازه، از فلز استفاده بسیاری شده است و می توان گفت که بطور کامل از آهن بنا گردید.بخش هایی از این بنا امروزه دچاره زنگ زدگی در طاق های داخلی شده و همانند گل و شکوفه های زخمی به نظر می آیند اما زیبایی خود را از دست نداده اند.

آهن های بکار رفته در کلیسای سنت استفان، از وین (پایتخت اتریش)، و از طریق رود دانوب (Danube)-دریای سیاه-تنگه بسفر به استانبول جهت مونتاژ آورده شده اند، جالب اینجاست که این اقدام که امری مقرون به صرفه نیز بود هرگز دچار اختلال نگردید. مونتاژی که برای آن سالها کمی عجیب به نظر می رسید.

معروف است که، سلطان عبدالعزیز، از ساخت این بنا منصرف شد ولی به اقلیت ارتدکس بلغاری ساکن در شهر اجازه ساخت این کلیسا را به شروطی داد. شرط او آن بود که بلغاری ها ملزم شدند کلیسای مورد نظرشان، سنت را ظرف یک ماه و به شکل اصولی، به اتمام برسانند.

روایت دیگر آن است که کلیسای سنت استفان با بودجه دولت بلغارستان جهت ساخت و طراحی یک معمار ارمنی به نام «هووسپ آزناوور (Hovsep Aznavur)» ساخته شده است. در این روند، دولت عثمانی ابتدا روند ریخته گری قالب ها را به ریخته گری آزناوور اعطا نمود ولی نهایتا آن را به شرکت رودلف فیلیپ واگنر (Rudolph Philip Waagner Company)، داد؛ بدین ترتیب، 500 تن سازه پیش ساخت فلزی به مکان فعلی کلیسا منتقل و در منطقه فاتح (Fatih)، استانبول مونتاژ گردید.مراحل ساخت و مونتاژ کلیسا مطابق شرط سلطان در مدتی زمانی کوتاه، صورت گرفت، اما به نظر می رسید که شرط سلطان بطور کامل بجا آورده نشد و تنها بخش بجا مانده از کلیسای چوبی قدیمی یعنی «محراب سنگی» به اتمام رسید که تا امروز نیز در کلیسا واقع و مورد استفاده می باشد. کلیسای سنت استفان که یکی از معدود کلیساهای فلزی در جهان می باشد، در 8 سپتامبر 1898 افتتاح و از آن زمان تاکنون، همچنان مورد استفاده بوده است. گردشگران و شهروندانی که از کلیسای سنت استفان دیدن می کنند، هنوز هم می توانند آثار زنگ زدگی را در بخش هایی از بنا که به نوعی موجب تزئین کلیسا شده، ببینند. البته این کلیسا که در حال حاضر هم متعلق به جامعه بلغاری‌های ساکن استانبول است به‌تازگی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. و تماشایش خالی از لطف نیست.


34_ کاخ کوچوکسو استانبول:

قصرکوچوکسو یکی از جاهای دیدنی در استانبول است. این مکان روایی در واقع یک کوشک تابستانی در استانبول بوده که توسط سلاطین عثمانی برای اقامت کوتاه مدت ییلاقی در هنگام گشت و گذار و شکار مورد استفاده قرار می‌گرفت.این کاخ زیبا در محله کوچوکسو (Kucuksu) از منطقه بیکوز (Beykoz) و در ساحل آسیایی تنگه بسفر قرار دارد. می توان گفت مکان دقیق آن بین قلعه آناتولی حصار استانبول و پل سلطان محمد فاتح (دومین پل تنگه بسفر) است که قسمت اروپایی و آسیایی استانبول را به همدیگر وصل می‌کند.

کاخ کوچوکسو به دستور سلطان عبدالمجید اول در قرن 19 طی سال‌های ۱۸۲۳ تا ۱۸۶۱ توسط معماران برجسته، به سبک نئو باروک طراحی و ساخته شد. دو بخش اصلی و یک زیرزمین قسمت های اصلی کاخ را تشکیل می دهند.کاخ کوچوکسو، با نرده های آهنی سفیدرنگی احاطه شده است که زیبایی خاصی به آن بخشیده است و از هر طرف ورودی دارد. معماری زیبا و منحصر به فرد کوچوکسو بسیار معروف و مشهور است. برخلاف کاخ های عثمانی مانند دلمه باهچه و توپکاپی در اطراف این کاخ خبری از دیوارهای عظیم و بلند نیست. یکی از اصلی ترین دلایل جذب توریست به این مکان نیز معماری نمای خارجی این سازه است که در وهله اول بسیار چشم گیر است. این مکان دیدنی با نام کاخ گوکسو هم شناخته می شود کاخی که استراحتگاهی مجلل، برای روزهای شکار شاهان عثمانی بوده است.جای جای این کاخ زیبا پر از تزئینات دیدنی است. اتاق ها با سنگ های مرمر ایتالیایی و شومینه هایی مجلل و لوسترهای گرانقیمت بوهمیا تزیین شده اند. از داخل اتاق ها می توان دریا و تنگه زیبای بسفر را به تماشا نشست. تزیینات کاخ در زمان سلطان عبدالعزیز بیشتر شد و به زیبایی کاخ افزود.

بعد از سقوط عثمانی ها،سال‌ها توجه خاصی به قصر کوچوکسو نشد، اما در آغاز دوره جمهوری، از این قصر برای چند سال به عنوان مهمان‌خانه ایالتی استفاده شد. در سال ۱۹۹۴ با هدف تبدیل کوچوکسو به موزه، بازسازی کاخ آغاز شد و پس از مدتی در معرض تماشای گردشگران و شهروندان قرار گرفت.شهرت جهانی کاخ کوچوکسو باعث شد تا کارگردان های بزرگ دنیا از این مکان به عنوان لوکیشن استفاده کنند. فیلم‌های جیمزباند ( جهان کافی نیست The World Is Not Enough) و فیلم محبوب بالیودی (Ek Tha Tiger) از جمله فیلم‌هایی هستند که بخشی از آن در کاخ کوچوکسو تصویربرداری شده است. در حال از این کاخ علاوه بر موزه به عنوان محلی برای برگزاری جشن ها و مراسم ازدواج نیز استفاده می شود. کاخ کوپچوکسو مکان بسیار زیبایی برای عکاسی است. و پیشنهاد می شود که در سفر به استانبول از آن بازدید کنید.


35- مسجد اورتاکوی استانبول:

استانبول شهری است زیبا و چشم نواز که مجموعه عظیمی از مراکز فرهنگی متنوع را در خود جای داده است. می توان گفت مرکز فرهنگی و هنری و گردشگری کشور ترکیه، شهر استانبول است که به خاطر پیشینه تاریخی خود همیشه مورد توجه گردشگران از سراسر دنیا بوده است. یکی از جاهای دیدنی استانبول ، مسجد اورتاکوی می باشد که در کنار تنگه بسفر و در مجاورت آبی آرام دریای مرمره قرار گرفته است. این مسجد دارای معماری بی نطیر نئوباروک و به سفید رنگ است و در طول روز در اثر مجاورت با نور آفتاب، به رنگ های مختلف و درخشانی در می آید.این مسجد رابی شک در بنرهای تبلیغاتی گردشگری بسیار دیده اید چرا که از معماری بی نظیری برخوردار است و از نظر مکانی نیز در موقعیت و فضای جذابی قرار گرفته است. مسجد اورتاکوی یکی از معروفترین جاذبه های تاریخی و مذهبی این شهر است که در ناحیه بشیکتاش و ساحل غربی تنگه بسفر قرار دارد. این مسجد به نام رسمی مسجد بزرگ سلطان عبدالمجید شناخته می ‌شود که سلطان عبدالمجید یکم، سی و یکمین پادشاه عثمانی، آن را در سال های ۱۸۵۴ تا ۱۸۵۶ بنا کرده است. معماران این مسجد فردیناند جول و نقولاس بالین بودند که قبلاً کاخ دلمه ‌باغچه را هم طراحی کرده بودند. ( کاخ دلمه باغچه هم در نوع خود بی نظیر است که در این مقاله آن را معرفی کرده ایم ) بافت مرمر سفید مسجد جلوه خاصی به آن بخشیده است. اورتاکوی گنبد و پنجره های بزرگ و زیبایی است.مسجد را نیکوقوس بالین طراحی کرده است البته این مکان دیدنی چندین بار بازسازی شد و آخرین بازسازی آن در سال ۲۰۱۴ انجام شده است. حضور این مسجد در کنار تنگه بسفر و وجود پل بغاز در پشت سر مسجد ترکیبی از فضای مدرن و سنتی استانبول را به تصویر می کشاند. بازتاب نور در میان نقوش برجسته و مرمرین مسجد بسیار تماشایی و چشم نواز است. و سوژه زیبایی برای عکاسی و ثبت لحظات به یادماندنی در کنار دریاست.


36-  دیوارهای قسطنطنیه (دیوارهای شهر استانبول):



یکی از جاهای دیدنی استانبول، دیوارهای قسطنطنیه یا دیوارهای شهر استانبول است. دیوارهای قسطنطنیه (Walls of Constantinople) یک مکان تاریخی جذاب است که هر ساله گردشگران بسیاری از آن دیدن می کنند. دیوارها در واقع، یک رشته از سازه های پدافندی دورتادور شهر قسطنطنیه یا کنستانتینوپول (استانبول کنونی در ترکیه) است که از آغاز بنیان‌گذاری شهر به‌عنوان پایتخت تازه امپراتوری روم، به دستور کنستانتین بزرگ (کنستانتین یکم) از این شهر پاسداری و نگاهبانی می‌کردند. این دیوار قطور و طویل یکی از دیدنی های استانبول است که متشکل از ۲۲.۵ کیلومتر دیوار تقویت شده با بیش از ۴۰۰ برج، سنگر و چندین دژ و استحکامات قوی است که در گذشته شهر استانبول را احاطه کرده بود و از آن در برابر حملات دشمنان محافظت می کرد. بخش مستحکم تر دیوار مشرف به غرب و در مقابل راهی زمینی قرار داشت. در آن مکان، در امتداد محدوده‌ای ۶.۵ کیلومتری از خشکی، دیوار‌های افسانه‌ای تئودوسیوس قرار دارند که ژرفایشان با یکدیگر آمیخته شده‌اند و دیوار پایه‌هایشان به مانند دندان‌های کوسه‌ای المپیایی روی هم قرار گرفته‌اند. در صورت حمله دشمنان، آنها می بایست از چهار ردیف دیوار که هر کدام بر فراز دیگری قرار داشتند (با عمقی تقریبا ۶۰ متر) عبور می‌کردند. دیوارهای قسطنطنیه به طول 6.5 کیلومتر از گلدن هورن استانبول تا دریای مرمره کشیده شده اند و عظمت و بزرگی شهر را به رخ می کشند. این مکان دیدنی در قرن پنجم به دستور تئودئوس دوم ساخته شده است. دروازه های متعدد دیوارها در نوع خود تحسین برانگیز هستند. این دیوار عظیم در نزدیکی موزه کاریه و کاخ تکفور در منطقه دروازه ایدیرنه قرار دارد می توانید به این مراکز گردشگری بروید و در حین بازدید از آنها، این دیوار بی نظیر را تماشا کنید. قلعه هفت برج و یا یدیکوله هم می تواند جای مناسبی برای دیدن دیوار شهر استانبول باشد. شکاف هایی روی دیوار مشاهده می کنید که می توان گفت اولین آنها در زمان جنگ صلیبی چهارم در سال 1204 و دومین شکاف در سال 1453 توسط نیروهای نظامی و توپ های لشگر سلطان مِحمِت فاتح ایجاد شد. در سده 1990 چندین دروازه اصلی که به مرور زمان آسیب دیده بودند، بازسازی شدند ولی قسمت های دیگر همچنان بقایای تاریخ را بر دوش خود حمل می کنند. اگر علاقه مند به فرهنگ و تاریخ استانبول هستید تماشای دیوار قسطنطنیه را از دست ندهید.


37-  موزه ملی نقاشی و مجسمه سازی استانبول:

موزه‌ ملی نقاشی استانبول یکی از جاهای دیدنی استانبول است. موزه نقاشی در نزدیکی باغ دلما باغچه و در منطقه بشیکتاش استانبول قرار دارد. این موزه در سال 2014 افتتاح شد. 20 سالن مجزا در این موزه وجود دارد که هر کدام برای نقاش های مختلف با در نظر گرفتن زمان ثبت اثر هنری میباشد. 200 تابلو نقاشی نفیس در این موزه وجود دارد که متعلق به هنرمندان معروف ترک و نقاشان بین المللی قرن 19 هستند. 11 گالری در این مکان دیدنی قرار دارد. در برخی از قسمتهای موزه، نقاشی‌های هنرمندان ترکی از سال 1870 تا 1930 میلادی مانند نقاشی های نقاشان دربار، آثار هنری نقاش روس، ایوان آیوازوفسکی و نقاشی های خریداری شده از گالری گوپیل و دیگر نقاشی های شرقی وجود دارد. این موزه که یکی از مراکز و جاذبه های گردشگری استانبول است از بهترین موزه های ترکیه در نوع خود نیز محسوب میشود.نقاشی های رنگ روغن هنرمندان ترکی از قبیل سلیمان سعید، حوسین زکای پاشا، شکر احمد پاشا، حج علی ریضا، عثمان حمدی و... در این موزه قرار دارند.مجموعه زیبایی از آثار ترکی در سبک بدوی که بسیار دیدنی هستند نیز در موزه نقاشی و مجسمه سازی استانبول وجود دارد. یکی دیگر از بخش های جذاب موزه هم قسمت هنرمندان بین المللی است که آثار نفیس نقاشان غربی مانند پابلو پیکاسو، هنری متیس، آندره درین، پییر بنارد، مورس یوتریلو، آلبرت، مارکی، رائول دیولی و .. را به نمایش گذاشته اند.


38- ایستگاه راه آهن حیدرپاشا:

ایستگاه راه‌آهن حیدرپاشا یکی از جاهای دیدنی استانبول است که از شاهکارهای معماری ترکیه و از قدیمی‌ترین سازه‌های شهر استانبول به شمار می رود. ایستگاه راه‌آهن حیدر پاشا در منطقه کادیکوی و در بخش آسیایی استانبول قرار دارد. هنگامی‌که با کشتی از قسمت اروپایی استانبول به سواحل کادیکوی نزدیک می‌شوید، خودنمایی ایستگاه حیدرپاشا روی آب توجه‌تان را جلب می‌کند. این اثر تاریخی را معماران ماهر آلمانی در سال 1906 ساختند و قرارگیری آن به نحوی‌ست که از سه طرف مشرف به آب است. این ایستگاه بر روی (تقریباً) ۱۱۰۰ پایه چوبی قرار گرفته و سه طرف آن را آب دریا احاطه کرده است. ترمینال حیدرپاشا را می‌توان یکی از برجسته‌ترین آثار معماری بخش آسیایی استانبول برشمرد. قدمت ساخت این بنای باشکوه و جذاب به ۳۰ می سال ۱۹۰۶ یعنی آخرین سال‌های امپراتوری عثمانی برمی‌گردد.در دوران باشکوه امپراتوری عثمانی، عبدالعزیز دستور داد تا خطوط ریلی از حیدر پاشا به اسیم راه‌اندازی شود. همین امر سبب شد تا به دستور حیدر پاشا دو معمار آلمانی به نام‌های (Otto Ritter) و (Helmut Cuno) ساخت ترمینال را شروع کنند. بدین ترتیب ایستگاه قطار حیدر پاشا به صورت رسمی در ۱۹ می سال ۱۹۰۸ میلادی افتتاح شد.این بنای تاریخی با قدمت بیش از یک قرن سال‌های بسیاری‌ست به عنوان دروازه نمادین شهر، روایتگر خاطرات روزگاران قدیم استانبول است. ساختمان باشکوه ایستگاه راه آهن حیدرپاشا، نقطه عطفی در سواحل آسیایی استانبول است و بسیاری از فیلم های ترکی در فضای آرام و زیبای این مکان دیدنی تصویربرداری شده اند. بی شک شما هم از تماشای معماری این بنای تاریخی و بی نظیر استانبول شگفت زده می شوید.


39: موزه گازهانه استانبول:

موزه گازهانه (Müze Gazhane) یا «موتورخانه حسن پاشا» یکی از جاهای دیدنی استانبول است. «گازهانه» یا اصطلاحاً گازخانه آخرین کارخانه گاز استانبول بود که در گذشته به عنوان موتورخانه، روشنایی و سوخت شهر استانبول را به مدت یک قرن تأمین کرد. سپس به علت آسیب به محیط زیست و سلامتی انسان‌ها، به کار این کارخانه پایان داده شد. این بنای تاریخی ۱۳۰ سال قدمت داشته و از مهم‌ترین میراث‌های صنعتی کشور ترکیه محسوب می‌شود. سپس، پس از یک بازسازی کامل، این کارخانه به یک مرکز فرهنگی هنری تبدیل شد. موزه کودکان، کتابخانه، گالری‌های متنوع، سالن کنسرت، سالن تئاتر، کتاب‌فروشی و کافه رستوران‌های بزرگ بخش‌های متنوع موزه گازهانه استانبول هستند. در شب‌های گرم تابستان کنسرت‌های آوانگارد در حیاط بزرگ مرکزی این موزه برپاست. موزه گازهانه استانبول، با گذشت کمتر از دو سال به محیطی محبوب برای دانشجویان و افراد مختلف تبدیل شده است. برای تمامی سنین در این موزه فضاهای سرگرمی و آموزشی وجود دارد. گازهانه به بخش های مختلف تقسیم شده است که از میان آنها می توانیم به موزه آب و هوا، مرکز علوم کودکان، کتابخانه و کافه رستوران اشاره کنیم.

موزه آب‌وهوای گازهانه

موزه آب‌وهوای گازهانه یکی از بخش‌های اصلی این موزه است. در این بخش با استفاده از محتوای نوشتاری و تصویری سعی کرده‌اند به سؤالات بازدیدکنندگان در حوزه آب‌وهوا پاسخ دهند.

مرکز علوم کودکان در موزه گازهانه استانبول

مرکز علوم کودکان دارای سه بخش اصلی و ۲۴ واحد نمایشگاهی است. در این قسمت کودکان با مطالبی مانند تبدیل انرژی، تعریف انرژی، انواع انرژی، آینده انرژی و تأثیرات آن بر آب‌وهوا آشنا می‌شوند.هدف اصلی این بخش، تجربه عملی کودکان با حوزه‌های کاربردی و فناوری شبیه‌سازی است.

کتابخانه عفیفه باتور

کتابخانه عفیفه باتور یکی دیگر از بخش‌های موزه گازهانه استانبول است. در این کتابخانه حدود ۱۰ هزار کتاب با عناوین مختلف اعم از هنر، علم، تاریخ، تحلیل، تحقیقاتی، بوم‌شناسی، معماری، فلسفه، جامعه‌شناسی، فرهنگ و تاریخ وجود دارد. در واقع کتابخانه عفیفه باتور مجموعه غنی از کتاب‌ها برای دانشجویان، دانشگاهیان و محققان است.

کافه رستوران بلتور:

پس از گشت‌وگذار در قسمت‌های مختلف موزه گازهانه، می توانید به کافه رستوران بلتور بروید. در این مکان دیدنی، از مهمانان در فضای داخلی و فضای باز پذیرایی می‌شود. انواع مختلف نوشیدنی‌ها و غذاها را می‌توانید با قیمت مناسب در این کافه رستوران سفارش دهید و روزتان را با خاطره ای خوش به پایان برسانید.


40- مرکز خرید ساپ پیره استانبول:

یکی از جاهای دیدنی استانبول، مرکز خرید ساپ پیره استانبول است. ساپ پیره به معنی یاقوت کبود است، این یاقوت کبود مانند جواهری بزرگ در شهر استانبول می‌درخشد. ساپ پیره یک مرکز خرید و تجاری لوکس و از بلندترین ساختمان‌های شهر استانبول است.ساپ پیره‌ی استانبول یا ساپ پیره، بلندترین ساختمان در منطقه‌ی تجاری استانبول است و دومین ساختمان بلند در استانبول و ترکیه (پس از الماس استانبول واقع در منطقه‌ی تجاری مسلک) است. ساپ پیره دارای ۵۴ طبقه بالای سطح زمین می باشد که می توانید از خرید در آن لذت ببرید.یک ساختمان که از قلب مرکز جدید استانبول، بویوکدِرِ کادسی، برخواسته است. یک ساختمان هوشمند، دوستدار محیط زیست، با انرژی کارآمد و باغ‌های عمودی که رابطه‌ی دوستانه میان انسان و طبیعت را حفظ کرده است. ساپ پیره دارای فضاهای اجتماعی و تفریحی بسیاری است. بزرگ‌ترین محل تمرین گلف در استانبول در این مکان قرار دارد. ساپ پیره‌ی استانبول در حال پیشرفت برای جایگزین کردن محیط زندگی برتر و مدرن تر در استانبول است. در این امکان دیدنی امکان آن را دارید که در بخش عرشه ساختمان، کل شهر استانبول را از ارتفاع ۲۳۶ متری و با زاویه ۳۶۰ درجه تماشا کنید. از دیگر تفریحات و جذابیت های این مرکز خرید، سینما، زمین بازی کودکان و شبیه ساز پرواز است. در این شبیه ساز می توانید با کیفیت چهار بعدی درون یک هلی کوپتر و بر فراز شهر استانبول پرواز کنید. در سفر به استانبول گشت و گذار در ساپ پیره را از یاد نبرید.


41-  قلعه‌ یدیکول استانبول:

قلعه یدیکوله یکی از جاهای دیدنی استانبول است که به ترسناک‌ترین قلعه استانبول نیز شهرت دارد، این مکان دیدنی استانبول دارای هفت برج است. این قلعه در کنار دیوار شهر در نزدیکی دروازه امپراتوری بیزانس ساخته شده است. قلعه یدیکوله کاربری های متفاوتی در دوره‌های مختلف تاریخی داشته است و از آن به‌عنوان محلی برای نگهداری از خزانه تا زندان و یا سیاه چال استفاده می‌شده قلعه یدیکوله یا قلعه هفت برج در محله فاتح و مشرف به دریای مرمره است. یدیکول در جاده ساحلی از سارایورنو تا باکرکوی گسترده شده است و در فاصله ۱۰ کیلومتری (۲۵ دقیقه) میدان تکسیم و ۶ کیلومتری (۱۳ دقیقه) خیلج شاخه طلایی واقع شده است.قلعه یدیکوله یکی از گرانبهاترین میراث‌های سلطان محمد فاتح محسوب می‌شود. این بنا نقطه مشترک تاریخ عثمانی و بیزانس به شمار می‌آید. قلعه یدیکوله مرکز مهم زندگی شهری در سوریچی (Suriçi) بوده است و دارای هفت برج است که در دوره های مختلف تاریخی بنا شده است. نام دیگری که این قلعه بدان شهرت دارد، «قلعه هفت برج» است که علت انتخاب نام یدیکوله برای این برج نیز همین است. «یدی» در ترکی به‌معنای هفت و «کوله» در معنای برج است. افسانه‌ها و شایعات بسیاری درباره این مکان خوفناک وجود دارد.این برج که دقیقا در کنار دیوارهای تئودوسیان ساخته شده، چهار طبقه داشته و به برج اعدام و زندان معروف است.قلعه یدیکوله همه روزه به‌غیر از چهارشنبه‌ها از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ساعت ۴:۳۰ بعدازظهر باز است و می توانیددوربین خود را برای ثبت مناظر خیره‌کننده اطراف آن به‌همراه ببرید. بازدید شما از قلعه یدیکوله نصف روز طول می‌کشد. مسجد آبی، پل گالاتا و بازار ادویه هم از مکان های گردشگری است که می توانید بعد از گشت و گذار در قلعه یدیکول از آنها هم دیدن کنید.


42-  کاخ ییلدیز استانبول:

کاخ ییلدیز استانبول یکی از جاهای دیدنی استانبول است که از نظر معماری و تاریخی از ارزش بسیار بالایی برخوردار است و جزو زیباترین کاخ های ترکیه می باشد. این مکان دیدنی در واقع از غرفه ها و کیوسک های مختلفی شکل گرفته و جای مطلوبی برای تفریح و گردش پادشاهان عثمانی و خانواده شان بوده است. این کاخ زیبا را سلطان عبدالحمید بنیان گذاری کرد که مساحتی حدود 500 هزار مربع دارد. گردشگران و شهروندان استانبول می توانند از پارک، سالن تئاتر، کیوسک ها و غرفه های شاهی دیدن نمایند که در نوع خود بی نظیر هستن. تاریخچه کاخ منحصر به فرد ییلدیز استانبول به قرن 17 میلادی بر می گردد. مالک این کاخ، سلطان محمود اول بود که با ساخت یک غرفه زیبا و کوچک؛ دل دخترش کایا سلطان را شاد نمود و به او در سال 1640 هدیه داد. یک کاخ تابستانی به دستور سلطان سلیم سوم در بین سال های 1789 و 1807 (قرن 18) ساخته شد که بعد ییلدیز نام گرفت.کاخ ییلدیز استانبول در زمان سلطان محمود دوم به غرفه ای کوچک مجهز شد که این غرفه برای بازدید تمرین ارتش، قابل استفاده بود. پس از مدتی سلطان عبدالمجید دستور داد برای مادرش ساختمانی جدید بسازند تا در آن اقامت کند. در سال 1876 غرفه مادر، مورد بازسازی قرار گرفت و غرفه جدیدی جایگزین آن شد.غرفه مابین بزرگ (Buyuk Mabeyn)، غرفه کادیر (Cadir)، غرفه مالتا (Malta Pavilion)، غرفه فروش (Sale Pavilion) و ..در واقع کاخ ییلدیز در شهر استانبول را شکل داده اند. این غرفه ها وجود داشت تا در سال 1877، سلطان عبدالحمید تصمیم گرفت همراه با دولت عثمانی به قصر نقل مکان کند. کاخ ییلدیز استانبول از بخش های مختلف و جذابی تشکیل شده است. کتابخانه، موزه، کارخانه چینی سازی، تعمیرگاه، نجاری و تئاتر بخشی از دیدنی های کاخ هستند. متاسفانه پادشاهی سلطان عبدالحمید زیاد طول نکسید و بخشی از اشیاء گران بها و لوازم کاخ مورد سرقت قرار گرفت. و قسمت هایی از کاخ ویران شد. در قرن 20 میلادی پس از خلع سلطان عبدالحمید، کتابخانه باقی ماند. در این کتابخانه عکس ها و دست نوشته های وی، همچنین دیگر قرار دادها وجود دارد که از آن ها به خوبی محافظت می شود. دولت جدید ترکیه کاخ ییلدیز را نوسازی نمود و در حال حاضر از آن به عنوان یک کازینوی لوکس استفاده می کند.


43_ مسجد زیرک استانبول:

مسجد زیرک یکی از شاخص ترین نمونه های معماری در دوره بیزانسی قسطنطنیه است. این ساختمان زیبا یکی از جاهای دیدنی استانبول است که فراز و نشیب های فراوانی داشته است. و در حال حاضر یکی از جاذبه های گردشگری معروف استانبول است که هر ساله گردشگران و توریست های فراوانی از آن بازدید می کنند. مسجد زیرک دومین عمارت مذهبی بزرگ پس از مسجد ایاصوفیه در استانبول به‌شمار می‌رود. بنای اولیه مانند خیلی از مساجد استانبول متعلق به کلیسا بوده است که پس از سقوط قسطنطنیه، به مسجد تبدیل شد. مقبره افراد معروفی از دوره بیزانس مانند امپراتورها، ملکه‌ها و کشیشان بزرگ در این مسجد قرار دارد. مسجد زیرک شامل مجموعه‌ای کامل از آرامگاه، کلیسا، مسجد و مدرسه است و می توان گفت، آثار معماری از تمام دوره‌های تاریخی در آن دیده می‌شود. معماری مسجد به سبک بیزانسی یا همان روم شرقی است.و بنای آن یک گنبد مرکزی و گنبدهای کوچک پیرامونی دارد. داخل مسجد نیز مانند تمام مساجد عثمانی با کتیبه‌های قرآنی و اسلامی و کاشی‌های زیبا مزین شده است. سبک‌های معماری رومی و باروک را می توانید در نمای خارجی مسجد مشاهده کنید. مسجد زیرک در سمت اروپایی استانبول و در منطقه فاتح و در محله زیرک واقع شده است. فاتح یکی از قدیمی‌ترین مناطق استانبول است. مسجد تاریخی زیرک( به ترکی: Zeyrek Camii) یکی از جواهرات پنهان استانبول است که بی شک با دیدنش به وجد می آیید. در مورد تاریخچه این مسجد می توان گفت که این بنای بی نظیر در اوایل قرن دوازدهم به دستور همسر جان کممنوس ایرنه در استانبول بنا شد.در گذشته صومعه پانتوکراتور (Pantokrator: به معنای عالی) نام داشت. پس از مرگ ایرینا در سال ۱۱۲۴ ساخت این صومعه توسط امپراتور جان دوم ادامه یافت. او همچنین کلیسای دیگری را در شمال کلیسای موجود بنا کرد. در واقع این بنا از سه کلیسای مختلف تشکیل شده بود. ساخت اولین کلیسا توسط ایرنه کممنوس در سال ۱۱۱۸ و دومین کلیسا در سال ۱۱۲۴ به پایان رسید. امروزه مقبره امپراتور جان در کنار بسیاری از فرمانروایان و امپراتوران بیزانس در این مسجد بنا قرار دارد. معماری زیبای مشجد نومنه درخشانی از هنر بیزانس است. سازه‌های اصلی مسجد از آجر و کاشی ساخته شده و آجرهای به گونه‌ای منظم کنار هم قرار دارند. کاشی‌کاری هنرمندانه کف ساختمان جلوه مسجد را دوچندان کرده‌اند. یک مناره و پنج گنبد خوش رنگ در وهله اول در مسجد زیرک خودنمایی می کنند. در سفر به استانبول دیدن این مکان دیدنی استانبول را از یاد نبرید.


43-  کاخ ایهلامور استانبول:

کاخ ایهلامور یکی از جاهای دیدنی استانبول است که هر ساله گردشگران بسیاری از آن دیدن می کنند. کاخ ایهلامور یا کاخ معروف لیندن یک کاخ تابستانی و یکی از محبوب ترین کاخ های عثمانی است. نام این کاخ از نوعی درخت گرفته شده است که به عنوان درخت زینتی در محوطه کاخ کاشته شده است. ایهلامور یک درخت سایه‌دار و زینتی از خانواده نمدار است که در همه جا و در انواع خاک‌ها رشد می‌کند و ساختاری محکم دارد و به خاطر چوب‌هایش قابل قدردانی است.و همچنین گل زرد مایل به سفید و معطر این درخت مانند چای خشک است و می جوشانند.

کاخ شاهنشاهی ایهلامور در سالهای ۱۸۴۹ و ۱۸۵۵ توسط یکی از مشهورترین معماران نیکاگوس بالیاندر زمان سلطان عبدالمجید اول ساخته شد. این کاخ که در امتداد خط دولما باغچه ساخته شده است، دارای دو عمارت است،Merasm Pavilion قصر تشریفاتی است که برای برای مراسم ها و جشن ها بوده و بزرگتر ساخته شده است و بنای دیگر که کوچک تر است Pavilion Maiyet نام داشت که در واقع دربار سلطان یا حرم او بود. این بناها با دیوارهای بلند احاطه شده اند تا از ورود سرو صدا شهر در امان بمانند. کاخ ایهلامور نمونه عالی از معماری باروک عثمانی را به تصویر می کشد. عمارت ها نه تنها توسط دیوارهای بلند اطراف محصور شده اند، بلکه در برخی نقاط توسط حصارهای چوبی نیز محصور شده اند. قصر زیبای Merasim، دارای یک معماری برجسته با پلکانی مارپیچی باروک است که ورودی آن را قاب می کند در حالی که دکوراسیون زیبایی اطراف نما را احاطه کرده است.معماری این کاخ تلفیقی از معماری دوران عثمانی و سبک مدرن یونانی است که الهام بخش فضای تاریخی آن دوران است و تأثیر هنر غربی را منعکس می کنند. قصر Maiyet بسیار ساده تر و کمی کوچکتر از عمارت دیگر است. این کاخ کوچک توسط اطرافیان سلطان و افراد حرمسرای او استفاده می شد.دیوارها با گچ در رنگ های مختلف تزئین شده اند و جلوه ای از دیوارهای مرمریت را ایجاد کرده اند. یک استخر بزرگ با سبک باروک و تزئین شده با مجسمه های شیر نیز به زیبایی محیط افزوده است. در حال حاضر قصر Maiyet به کافه تریا تبدیل شده و دارای یک کافه و باغ کوچک است که می توان در آن گردهمایی خصوصی و کوچک ترتیب داد.


                  

44-  کاخ بیلربی استانبول:

کاخ بیلربی یکی از جاهای دیدنی در استانبول است که معماری بی نظیری دارد. کاخ بیلربی به زبان ترکی استانبولی، Beylerbeyi Sarayı نامیده می شود. یعنی بزرگ بزرگان و یا سرور سروران. این کاخ در گذشته به عنوان باغ صلیب نیز شناخته می شده است. کاخ بیلربیی به وسیله سرکیس بالیان و آگوپ بالیان که از معماران معروف ترکیه بوده اند، در قرن ۱۹ میلادی و در زمان سلطنت پادشاهان عثمانی ساخته شد. این کاخ زیبا در بخش آسیایی و در نزدیکی دهانه بسفر قرار دارد. بیلربی اقامتگاه تابستانی پادشاهان عثمانی بوده و جالب آنکه کاخ بیلربی فاقد هرگونه سیستم گرمایشی است چرا که پادشاهان عثمانی در زمستان که هوا سرد بود، در کاخ دولما باغچه اقامت داشتند و از همان جا نیز حکومت می کردند و برای فصل تابستان به دلیل آب و هوای خوب کاخ بیلربیی به این کاخ نقل مکان می کردند. در بخش هایی از کاخ آرامگاه های اشراف زادگان و بزرگان عثمانی به چشم می خورد. بسیاری از ویژگی های این کاخ با دولما باغچه و کاخ کوچوک سو مشترک می باشد به گونه ای که این کاخ ها شناسنامه ای برای خانواده بالیان به حساب می آیند. تاریخچه احداث کاخ بیلربی به آنجا بر می گردد که در سال ۱۸۲۹ به دستور سلطان محمود دوم، قصری چوبی در کنار آب ساخته شد. اما با گذر زمان و به دلیل آتش سوزی بزرگی که رخ داد این قصر دچار آسیب شد. سپس در سال های ۱۸۶۳ الی ۱۸۶۵ به دستور سلطان عبدالعزیز که سی و دومین امپراتور عثمانی بود، و با طراحی معمار معروف وقت، ساختمان قدیمی قصر به کلی ویران شد و بنای جدید که هم اکنون بیلربی نام دارد احداث گشت که همچنان زیبا و پابرجاست.

ویران شد و بنای جدیدی که هنوز هم پابرجاست، ساخته شد. ناصرالدین شاه ایران، شاهزاده صربستان، امپراتور جوزف اتریش-مجارستان، نیکولاس پادشاه مونته نگرو، شاهزاده اسکار سوئد و … مدتی در این کاخ مهمان بودند.ناصرالدین شاه در سال ۱۸۸۹ برای بازدید از نمایشگاه جهانی به فرانسه سفر کرده بود و در راه بازگشت به استانبول مدتی را به عنوان مهمان در کاخ بیلربی سپری کرد. لازم به ذکر است که سلطان عبدالحمید دوم که پادشاه خلع شده عثمانی بود، از سال ۱۹۱۲ تا ۱۹۱۸ در این کاخ زندانی بود و در همان جا نیز فوت کرد. امروزه این کاخ تبدیل به موزه شده و امکان بازدید برای همه گردشگران و شهروندان را فراهم کرده است.


45-   مسجد رستم پاشا استانبول:

مسجد رستم پاشا،یکی از جاهای دیدنی استانبول است که در قلب قدیمی شهر واقع شده و توسط معمار مطرح عثمانی (سنان) طراحی شده است. این سازه دیدنی از شاهکارهای عصر خود بوده و بیش از 400 سال قدمت دارد. نام مسجد از وزیر بزرگ عثمانی یعنی رستم پاشا گرفته شده و کار ساخت این مسجد، ۲ سال پس از مرگ رستم پاشا به اتمام رسید. این بنا روایتی از معماری عثمانی به شمار می رود. ساخت مسجد با مرمر و گرانیت بوده و معماری شکوهمند و چشم نوازی دارد و می تواند گزینه خوبی برای عکاسی باشد.این مسجد به نسبت مساجد معروف دیگر استانبول کوچک است اما در عین کوچکی، خوش ساخت و زیبا است. کاشی کاری های نفیس و رنگین، زینت بخش معماری و دکوراسیون مسجد است. رستم پاشا یکی از وزرای معروف عصر سلطان سلیمان بوده و بر خلاف برخی از وزرای عثمانی، از وی به نیکی یاد نمی شود. در واقع رستم پاشا، چهره مطلوبی از خود در فضای عمومی عصر عثمانی بر جای نگذاشت و به همین خاطر بود که تلاش کرد تا با تاسیس مسجد و خیریه، تصویر خود در میان مردم را اصلاح کند. این مسجد، محصول همان پروژه ها و به نوعی عذرخواهی سیاسی رستم پاشا از مردم بوده است.او در سال ۱۵۴۴ میلادی به عنوان وزیر وارد امپراطوری سلطان سلیمان شد و با همراهی مادر زنش یعنی خرم سلطان، قدرت و اداره امور سیاسی را در دوران پیری سلطان سلیمان در دست گرفت. او از قدرت و نفوذ بالایی در دربار عثمانی برخوردار بود و با کمک همسر و مادر زنش ، توانست با حذف رقبا، اتحاد سیاسی ایجاد کند.بازدید از مسجد رستم پاشا استانبول مثل بازدید از سایر مساجد ترکیه، برای گردشگران رایگان است. در سفر به استانبول تماشای این جای دیدنی و جذاب را از دست ندهید.


46- موزه اسباب بازی استانبول

موزه اسباب بازی یکی از جاهای دیدنی استانبول است که محبوبیت بسیاری در میان شهروندان و گردشگران دارد. این موزه دیدنی در سال ۲۰۰۵ افتتاح شد. موزه اسباب بازی به همت یکی از شاعران و نویسندگان معروف ترکیه به نام سونای آکین برای نمایش اسباب بازی های مختلف از سراسر جهان راه اندازه شده است. وسایل بازی موجود در این موزه از کشورها و قاره های مختلف جمع آوری شده است. 4000 وسیله در موزه اسباب بازی ترکیه وجود دارد که قدمت بسیاری از آن ها به دویست سال قبل بر می گردد. علاوه بر اسباب بازی های متنوع، بازدیدکنندگان می توانند در این موزه با انواع بازی های سنتی کشورها و ملل مختلف آشنا شوید. بنای این موزه هم قابل توجه است. معماری و فضاسازی داخلی آن توسط ایهان دوقان، از معماران معروف ترک، طراحی و اجرا شده است. با گشت و گذار در ۶ طبقه ساختمان موزه اسباب بازی ترکیه انگار در تونل زمان سفر می کنید و می توانید لحظات جذاب و به یادماندنی را در کنار خانواده خود داشته باشید.

یکی از ویژگی های موزه اسباب بازی ترکیه استانبول، مناسب بودن آن برای نسل های مختلف است. در قسمت های جداگانه این موزه، اسباب بازی های متفاوتی به نمایش در آمده اند که بزرگسالان با تماشای آنها خاطرات دوران کودکیشان زنده می شود و کودکان سرشار از شادی و هیجان می شوند. علاوه بر اتاق های اسباب بازی، یک کافه منحصربفرد نیز در این موزه وجود دارد که طراحی آن مانند قصرهای افسانه ای است. این کافه جادویی با دکوراسیون زیبا و فوق العاده دیدنی خود گردشگران را مجذوب می کند تا لحظاتی را به استراحت بپردازند و از انواع نوشیدنی ها و دسرهای اصیل و لذیذ ترکی لذت ببرند.موزه اسباب بازی به عنوان یکی از خاص ترین موزه های استانبول در منطقه آسیایی و محله کادیکوی واقع شده است. می توانید بعد از بازدید از موزه از اسکله کادیکوی و بازار معروف آن هم دیدن کنید.


47- موزه باستان‌شناسی استانبول (Archaeological Museum) به سبک نئو کلاسیک

موزه باستان‌شناسی از جاهای دیدنی استانبول است که در قسمت جنوبی کاخ توپکاپی و در پارک گلخانه قرار دارد. این موزه از سه ساختمان جدا از هم تشکیل شده است و ساختمان اصلی آن با سردر نئوکلاسیک خود، ازگنجینه‌های اصلی موزه محسوب می‌شود. در حیاط نیز موزه هنرهای باستانی شرق وجود دارد. این موزه آثار هنری دوره باستان تمدن بابل را به نمایش می‌گذارد.موزه باستان‌‌شناسی استانبول، مجموعه‌ای گران‌بها و ارزشمند از آثار باستانی دولت‌های بیزانس، رم و یونان را در خود جای داده است. آثاری که ابتدا در کاخ توپکاپی بودند و بعد به این موزه منتقل شدند.موزه استانبول از سه بخش تشکیل شده است. موزه باستان‌شناسی ، موزه شرق باستان و موزه هنرهای اسلامی و ترکی که هر کدام از آنها جذابیت ها و دیدنی های خاص خود را دارد. ساختمان اصلی بنا مربوط به موزه باستان‌شناسی استانبول است. بیش از یک میلیون قطعه گران‌بها از تاریخ دوره‌های پیشین در این موزه نگهداری می‌شود.

عثمان حمدی باستان شناس و نقاش مشهورعصر خود، موزه باستان‌شناسی استانبول را در سال ۱۸۸۳ میلادی راه‌اندازی کرد. این ساختمان در ابتدا به قصد مدرسه صنایع هنری ساخته شده بود؛ اما در سال ۱۸۹۱ برای موزه در نظر گرفته شد و به نام «موزه سلطنتی» شهرت یافت. بخش‌های تاریخی ساختمان موزه باستان‌شناسی استانبول را معماری معروف به نام «الکساندر والوری» ساخت.سبک معماری موزه به سبک نئوکلاسیک ساخته شده است و آن را می‌توان از سردر بنا تشخیص داد. الکساندر والوری معمار بنای موزه، با الهام از آثار تاریخی قدیمی، مجسمه‌هایی را در سردر بنا ساخته است.رو‌به‌روی در اصلی موزه، «مجسمه خدای بس» قرار دارد.این مجسمه را مربوط به خدای ازدواج می‌دانند. مجسمه‌های تاریخی دیگری نیز از دوره باستان در موزه باستان‌شناسی استانبول قرار دارند که برخی از آن‌ها متعلق به دوره روم قدیم هستند.

در موزه باستان‌شناسی استانبول، بیش از یک میلیون اثر از دوره باستان بر جای مانده است که برای بازدیدکنندگان به نمایش درمی‌آید. آثاری از تمدن‌های باستانی مصر، بین‌النهرین و آناتولی در این موزه نگهداری می‌شود. این آثار شامل کتیبه‌های میخی، ستون، مجسمه و سنگ‌نوشته‌ها هستند. این ساختمان در کنار اشیای تاریخی مهم قرار دارد و با معماری زیبا ساخته شده است. از دیگر بخش های جذاب و دیدنی موزه، گالری باستان شناسی است که تمامی تاریخ شهر استانبول را به نمایش می گذارد. با گشت‌وگذار در این بخش جذاب موزه، تاریخ شهر را از روزهای پیدایش آن تا دوره عثمانی، مشاهده می‌کنید. فضا و محوطه اطراف موزه نیز بسیار سرسبز و زیبا و دیدنی است.


48-  اوت لت اپتیموم استانبول:

اوت لت اوپتیموم استانبول یکی از جاهای دیدنی استانبول است که محبوبیت زیادی در میان گردشگران به خصوص ایرانیان دارد. داشتن آگاهی در مورد مراکز خرید می تواند به شما در وقت و هزینه کمک بسیاری کند. اوت لت اوپتیموم علاوه بر استانبول در شهرهای ازمیر و آنکارا هم شعبه دارد و یکی از مقاصد مهم خرید گردشگران و شهروندان ترک به حساب می آید.

اوپتیموم در بخش آسیایی استانبول و در منطقه آتا شهیر و محله ینی صحرا واقع شده است و در کنار انواع کالا‌ها، امکانات تفریحی مختلفی نیز دارد .لازم به ذکر است که معماری این مجتمع نیز بسیار جالب و زیبا است. پنجره‌های آن از پنل‌های آهنی تشکیل می‌شود که با تغییر هر فصل، نمای جدیدی به مجتمع می‌دهد. به‌طور کلی در ساخت این مجتمع برای لذت هرچه بیشتر مشتریان و آرامش آنها در هنگام خرید، از معماری مدرن استفاده شده است. این مجتمع خرید از پنج طبقه تشکیل شده که در نوع خود مرکز خرید بزرگی است . از امکانات تفریحی این مجتمع می‌توان به زمین پاتیناژ به مساحت ۵۴۱ متر مربع و سینمایی بسیار بزرگ اشاره کرد. همچنین تعداد زیادی کافه و رستوران در فودکورت این مجتمع وجود دارد که بعد از گشت و گذار و خرید می توانید دقایقی در آن استراحت کنید. برخی از برندهای معروف و حاضر در اوت لت اپتیموم استانبول شامل ، تامی هیلفیگر، تفال، سامسونگ و لیوایز ،نایک، پوما، آدیداس، ال‌سی‌ وایکیکی، دفاکتو، ماوی، وپولو می‌شود.

محبوبیت اوت لت اپتیموم از آن جهت است که در کنار معروف ترین برندهای دنیا ،مغازه هایی با قیمت های مناسب هم وجود دارند و شما می توانید با توجه به بودجه خود برای خرید برنامه ریزی کنید. در فروشگاه‌های این مجموعه کالاهایی نظیرلوازم الکترونیکی و کامپیوتری و لوازم زیبایی و بهداشتی، لباس و کفش زنانه، مردانه و بچگانه، جواهرات، عطر و لوازم آرایشی، به فروش می‌رسد. همچنین می‌توانید محصولاتی از انواع برند‌های معروف و جهانی را از این مجموعه تهیه کنید.

برخی از امکانات دیگر این جای دیدنی استانبول شامل زمین پاتیناژ، سینما، پارکینگ، نمازخانه، اتاق مادر و کودک و فودکورت می‌شود.گردشگران و شهروندان همه‌روزه می‌توانند از ساعت 10 صبح تا 10 شب از مرکز خرید اپتیموم بازدید و محصولات موردنیاز خود را تهیه نمایند.



در ادامه عناوین مهم ترین جاهای دیدنی استانبول را برایتان لیست کرده ایم. با رنتیفا همراه باشید تا تمامی آنها را به شما معرفی کنیم.


در صورتی که نیاز به اجاره خودرو برای تسریع در بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری و یا مراکز خرید دارید می توانید از قسمت اجاره خودرو در استانبول، ماشین مورد نظر خود را به آسان ترین روش و با ارزان ترین قیمت تهیه نمایید.




49-  قلعه­ یدیکوله استانبول، قلعه هفت برج (Yedikule Fortress)


منبع: تحریریه رنتیفا
ارسال نظر