شماره مجوز: 1301550312311

دانشمندان می گویند این خریدها باعث می شوند شما شادتر زندگی کنید

ادمین 2
4 ماه پیش
115 بازدید
0 0
خریدهای شادی بخش زندگی شما چه هستند؟ انسان قرن ها به دنبال جواب این سوال بوده که چطور می تواند به شادی حقیقی دست پیدا کند؟ با ما در این مطلب همراه باشید تا شما را در پاسخ به این سوال یاری کنیم.

خریدهای شادی بخش خدمات هیجان انگیز در زندگی شما چه هستند

انسان قرن ها به دنبال جواب این سوال بوده که چطور می تواند به شادی حقیقی دست پیدا کند؟ 

برای پاسخ به این سوال شاید قرن ها دانشمندان و فیلسوفان راه های مختلفی را پیشنهاد داده اند و به تحقیق و تفحص در این خصوص پرداخته اند. آهنگ های بسیاری توسط شعرا ساخته شد و کتاب های بسیاری به نگارش درآمد. شاید پاسخ قطعی برای این سوال پیدا نشده باشد اما با توجه به ویژگی انسان و نیازهایش می توان تا حدودی حدس زد که چه چیز باعث شادی و هیجان در زندگی می شود. تصور بیشتر آدم ها این است که پول و دارایی های مادی در برخورداری از یک زندگی خوب نقش دارند، اما علم ثابت کرده است که بعد از برآورده شدن نیازهای اولیه، درآمد بالا و زندگی تجملاتی تاثیر چندانی در حس رضایتمندی در زندگی افراد ندارد. 

خرید همیشه برای همه شادی بخش است اما چه خریدهایی شادی زندگی یک فرد را دو چندان می کند. آیا هر نوع خریدی باعث شادی می شود. آیا خریدهای مداوم و پی در پی می تواند یک انسان را از افسردگی به سمت شادی و هیجان ببرد؟ مسلما پاسخ منفی است. 

با ما در این مطلب همراه باشید تا شما را را انواع خریدهای شادی آفرین آشنا کنیم.

شما یا انواع خریدهای شادی آور آشنا هستید پیش از پرداختن به یان موضوع بهتر است بدانید که دارایی ها و اموال ما چه تاثیری بر شادی ما دارند. تحقیقات نشان می دهد که خرج کردن پول در زمینه های خاص باعث افزایش حس رضایتمندی در انسان ها می شود. و البته عدم مصرف گرایی و خرید آگاهانه هم به سلامت روان کمک می کند. دانشمندان علوم اجتماعی خرید کردن را به دو دسته تقسیم کرده اند: مادی و تجربه ای.

 اقلام مادی شامل کالا‌های فیزیکی هستند که داشتن آن‌ها شادی بخش است. در مقابل اقلام مادی، خرید‌های تجربه‌ای برای ما خاطره و تجربه‌ی زندگی فراهم می‌آورند. بنابراین با وجود افزایش مصرف گرایی از قرن بیستم، تحقیقات دانشمندان نشان داده، تجربه‌ها شادی ماندگارتری به ما می‌بخشند. بدین صورت که با وجودکوتاهی عمر، شادی ناشی از کالاهای مادی نیز کوتاه است. وقتی کالایی ارزشمند و مادی را به دست می آوریم پس از مدتی آن کالا از چشممان می افتد و نیاز به کالایی جدید در ما متولد می شود. در صورتیکه که شادی ناشی از تجربه‌ها نه فقط از خود آن تجربه، بلکه از لذت بی وصفی که در مورد انتظار آن می کشیم و خاطراتی که بعد از آن تجربه زنده می‌شوند، نشأت می‌گیرد. بنابراین خرید‌های آگاهانه در زمینه‌ی تجربه، آموزش ، سرگرمی و سلامت، می‌تواند به بهبود سلامت روان کمک شایانی کند.

خرید‌های شادی بخش در پنج زمینه‌ی مختلف انجام می شود. صرف هزینه به شکل آگاهانه در این زمینه‌ها می‌تواند نقش زیادی در برخورداری از یک زندگی شاد داشته باشد.

گروه اول: تجربیات در مقابل متعلقات

تحقیقات بی شماری نشان داده مصرف پول برای تجربیات در مقایسه با خریدکالا‌های مادی افزایش ماندگارتری در احساس شادی در یک فرد دارند. یک دلیل آن پدیده‌ی سازگاری لذت جویانه است که پیش‌تر به آن اشاره شد.

شادی ناشی از خرید خانه ای گران قیمت به این دلیل به سرعت از میان می‌رود که به یک واقعیت روزمره تبدیل می‌شود. برعکس، شادی ناشی از تجربه‌ی تکرار نشدنی رانندگی در جاده ای زیبا و بی انتها و یا بالون سواری بر فراز یک دشت بزرگ، ماندگار می‌شود. در اینجاست که ضرورت سفر به شدت احساس می شود. شما می توانید ببینید که افرادی که سفرهای متمادی می روند از آنها که وقتشان را تنها در مراکز خرید کنار خانه شان می گذرانند به مراتب شادترند. همچنین تجربه‌ها زمینه ساز شکل گیری ارتباطات اجتماعی، رشد فردی و ایجاد خاطره هستند، چیز‌هایی که به زندگی ما هویت و معنا می‌بخشند. علم نشان داده سفر به مکان‌ها منحصر به فرد و لذت بردن از تجربیات مهیج بالاترین سهم را در تقویت روحیه و افزایش حس رضایتمندی در زندگی دارد.

گروه دوم: سلامت جسم و روان در یک راستا

تحقیق ها و پژوهش ها نشان می دهد میان داشتن رفتار‌های سالمی مانند ورزش منظم، خواب کافی، تغذیه‌ی مناسب و کنترل اضطراب با افزایش شادی ارتباط مستقیم وجود دارد.افزایش سلامت جسم باعث افزایش سلامت روان از جهات متعددی می‌شود. فعالیت فیزیکی باعث آزاد شدن اندورفین‌ها و پروتئین‌هایی به نام BDNF می‌شود که محرک انتقال دهنده‌های عصبی شادی بخش هستند. تغذیه‌ی مناسب هم عناصر مفید برای عملکرد مغز و سلامت روان را فراهم می‌آورد. همچنین داشتن رفتار‌های سالم حس عزت نفس و حس کلی خودمراقبتی را افزایش می‌دهد. نتیجه‌ی سرمایه گذاری بر روی سلامتی جسم و روان خود را در حس شادی‌ای که طول زندگی تان تجربه خواهید کرد، می‌توانید ببینید.

گروه سوم: خدماتی که به صرفه جویی در وقت کمک می‌کنند

کمبود وقت همیشه با اضطراب همراه است. بر اساس تحقیقات، میان حس کمبود وقت و اضطراب‌های زندگی با کاهش احساس شادی ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. وقتی از برنامه های روزانه مان عقب باشیم و دائم از کاری به کاری دیگر مشغول شویم ناخودآگاه اضطراب بیشتری متحمل می‌شویم، احساس ناخرسندی از خودمان داریم و حس رضایتمندی کمتری را در زندگی احساس می‌کنیم و در نتیجه از سلامت ضعیف تری برخوردار خواهیم بود.صرف هزینه برای خدماتی که به صرفه جویی در وقت کمک می‌کنند، به ما این امکان را می‌دهد تا اضطراب روزانه‌ی کمتری داشته باشیم و وقت خود را برای انجام فعالیت‌های شادی بخش، آزاد کنیم. علم و غریزه ثابت کرده است که با مدیریت زمان می توانیم اضطراب و استرس خود را کم کرده و به شادی هایمان بیفزاییم.

گروه چهارم: سرگرمی‌ها و فعالیت‌های خلاقانه

یکی دیگر از تحقیقات انجام شده در راستای افزایش حس شادی، پژوهش در داشتن سرگرمی های متنوع و خلاقانه در زندگی است. پژوهش‌های مختلف نشان می دهد که داشتن سرگرمی و انجام فعالیت‌های خلاقانه با دستاورد‌های قابل سنجش، به افزایش شادی، حس رضایتمندی در زندگی و سلامت روان فرد کمک می‌کند. تفریح ها و سرگرمی ها و کار‌های هنری و دستی‌ای که به تمرکز زیادی نیاز دارند و توانایی‌های ما را به چالش می‌کشند می تواند فرد را وارد حالت تمرکز کنند و تأثیر چشمگیری در بهبود روحیه و کاهش اضطراب فرد داشته باشند. به علاوه، فعالیت‌های خلاقانه فرصت ارزشمندی برای ابراز افکار و احساسات خود فراهم می‌کنند. با توجه به نیاز ذاتی انسان به هدایت هدفمند انرژی خود و ایجاد دستاورد‌هایی که بازتابی از خود منحصر به فردمان هستند، سرگرمی‌ها و فعالیت‌های خلاقانه می‌توانند به شکلی قدرتمند این نیاز را برطرف سازند.

گروه پنجم: آموزش و رشد فردی

یکی دیگر از راه های شادی بخش در زندگی که باید برای آن هزینه کرد، آموزش در راستای رشد فردی است.صرف هزینه برای آموزش و فعالیت‌های مرتبط با رشد فردی تأثیر زیادی در افزایش احساس شادی دارد. به چالش کشیدن ذهن خود برای ارتقاء دانش، مهارت‌ها و حس هدفمندی، به زندگی ما ارزش می‌بخشد. یکی از راه های رسیدن به این هدف ثبت نام در دوره‌های آموزشی است. با شرکت در دوره های آموزشی در حوزه‌ی مورد علاقه‌ی خود، حضور در کلاس‌های آنلاین و حتی صرف وقت پای ویدئو‌های آموزشی یوتیوب، دستاورد‌های قابل سنجشی به همراه می‌آورد که حس رضایتمندی و شادی را در زندگی افزایش خواهند داد. شاید به خاطر این است که ما به واسطه‌ی یادگیری، شایستگی‌های بیشتری به دست می‌آوریم که اعتماد به نفس و خودکارآمدی مان را افزایش می‌دهیم. استعدادهای خود را از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل می کنیم و با بالفعل کردن هر چه بیشتر پتانسیل‌های خود، باعث تقویت روحیه فردی مان می‌شویم. آموزش هایی نظیر آشپزی تا گذراندن دوره‌ی کد نویسی و شرکت در کلاس‌های روانشناسی مثبت گرا، کلاس های زبان و یا صرف هر هزینه‌ای که صرف آموزش خود می‌کنید، شادی‌ای برایتان به دنبال می‌آورد که در هیچ فروشگاهی قابل خریداری نیست. شاید غیر قابل وصف که تا مدت ها اثر آن ذر دهن و جانتان به یادگار می ماند. 

سخن پایانی:

از شادی بخش ترین خریدها می توان به خرید بلیط سفر اشاره کرد. سفر همیشه لذت بخش است و یاد و خاطره اش هر چند وقت یکبار هم باعث ترشح آدرنالین در وجودمان می شود. مخصوصا اگر سفر به زیباترین شهرهای توریستی جهان از جمله، دبی، استانبول، تفلیس، مسقط، ازمیر و راس الخیمه و .. غیره باشد که می تواند شادی غیر قابل وصفی را برایتان به همراه داشته باشند. 


منبع: تحریریه رنتیفا
ارسال نظر