شماره مجوز: 1301550312311

بررسی کامل هزینه سوخت خودرو در ترکیه

نیلوفر طاهری
8 ماه پیش
770 بازدید
0 0
اگر قصد اجاره خودرو و یا خرید وسیله نقلیه شخصی در استانبول را دارید قبل از هر چیزی باید درباره هزینه سوخت خودرو در ترکیه اطلاعات کافی داشته باشید.پس با ما در این مطلب همراه شوید

اگر قصد خرید یا اجاره وسیله نقلیه شخصی در استانبول را دارید قبل از هر چیزی باید درباره هزینه سوخت خودرو در ترکیه اطلاعات کافی داشته باشید.

اکثر خودروهایی که در کشور ترکیه تردد می کنند از سوخت دیزل و بنزین استفاده می کنند. هر چند شاهد افزایش خودروهای هیبریدی و برقی در ماههای اخیر هستیم.اما در کل در بازار خودرو ترکیه خودروهای بنزینی و دیزلی موافقان و مخالفان بسیاری دارد. برخی از علاقه‌مندان به خودرو معتقداند خودروهای بنزینی بهتر است و بعضی دیگر خودروهای دیزلی را می‌پرستند. البته وجود خودروهای دیزلی در سطح شهرها به معنای آلودگی بیش از اندازه هوا نیست. چرا که دولت در زمینه قوانین مربوط به آلایندگی خودرو سخت‌ گیری های بسیاری دارد.

قیمت سوخت در ترکیه در طی سال های گذشته همیشه متعادل بود. گرچه گاهی افزایش قیمت های نسبی برای بنزین، گازوئیل ( دیزل ) و LPG به تصویب می رسید اما مردم این کشور کاهش نرخ این سوخت ها را هم شاهد بودند. اما در طول دو ماه گذشته، فرایند قیمت سوخت افزایشی بوده است.

قیمت بنزین در ترکیه چگونه تعیین می شود؟

باید بدانید سوخت در ترکیه کالایی وارداتی است از همین رو دولت نقشی در تعیین قیمت آن ندارد‌. بلکه کمپانی های بزرگ نفتی پس از واردات سوخت، آن را در جایگاه های زیر مجموعه خود به فروش می رسانند. از این رو قیمت ها از شهری به شهر دیگر و از جایگاهی به جایگاه سوختی دیگر متفاوت است. جالب است بدانید که مقرون به صرفه ترین نرخ بنزین در قسمت اروپایی شهر استانبول دیده می شود. بنابراین عرضه سوخت در ترکیه رقابتی است و هر کدام از شرکت ها تلاش می کنند با ارائه خدمات بهتر، مشتری بیشتری داشته باشند.

ولی نکته اینجاست که اکثر خودروهایی که در خیابانهای استانبول تردد می کنند از استاندارد بالایی برخوردار هستند و مصرف سوخت آنها بهینه است. برای مثال تصور می کنیم که یک خودرو دیزلی مگان اتوماتیک جدید در اختیار داریم. این خودرو در هر 100 کیلومتر، کمتر از 6 لیتر گازوئیل مصرف میکند. یعنی شما برای رفتن از فرودگاه جدید استانبول به میدان تکسیم که حدود 45 کیلومتر از یکدیگر فاصله دارند به حدود 3 لیتر سوخت احتیاج دارید. با توجه به قیمت حدودی 20 لیری بنزین و گازوییل هزینه سوخت شما در این مسیر کمتر از 60 لیر خواهد بود.

این در حالیست که برای پیمودن این مسیر با تاکسی حداقل، مبلغی حدود ده برابر یعنی 500 لیر باید بپردازید.

نکته این که قیمت ها را با قیمت بنزین در ایران مقایسه نکنید، قیمت یک لیتر بنزین در ایران حتی از قیمت آب در دیگر نقاط دنیا نیز کمتر است.


سخن پایانی اینکه شما به صورت میانگین، برای استفاده روزمره از خودرو به مدت یک هفته به کمتر از 30 لیتر سوخت احتیاج خواهید داشت یعنی هزینه ای در حدود 500 تا 600 لیر را باید برای سوخت کنار بگذارید. که شاید در وهله اول زیاد به نظر برسد ولی با توجه به هزینه های بالای تاکسی کاملا مقرون به صرفه و اقتصادی خواهد بود. بنابراین خودروی شخصی و یا اجاره خودرو به صرفه ترین انتخاب برای تردد در ترکیه، به خصوص شهر بزرگ استانبول است.


اگر قصد اجاره خودرو در استانبول ، ازمیر، آنتالیا و ... با کمترین هزینه و بهترین خدمات را دارید از سامانه بین المللی اجاره خودرو رنتیفا اقدام کنید.


منبع: تحریریه رنتیفا
ارسال نظر