شماره مجوز: 1301550312311

جشنواره آب ایروان ارمنستان ( وارداوار ) 2024 + تاریخ برگزاری

نیلوفر طاهری
2 ماه پیش
230 بازدید
0 0
جشن آب ارمنستان که به نام "وارداوار" Vardavar شناخته می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین جشن‌های کشور ارمنستان است. این جشن باستانی پر شور، هرساله در گرمای تابستان در شهرهای ارمنستان بخصوص ایروان برگزار می شود. جشن آب ایروان همراه با مراسم و سنن خاص ارمنستان است. جشن آب ( وارداوار ) 2024 در روز یکشنبه 17 تیر 1403 برگزار می‌شود. با ما در این مطلب همراه شوید تا شما را با ویژگی ها و آداب و رسوم این جشن آشنا کنیم

جشنواره آب ارمنستان (Vardavar)

جشن آب ارمنستان که به نام "وارداوار" (Vardavar) شناخته می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین جشن‌های کشور ارمنستان است. این جشن که ریشه‌های باستانی دارد و به دوران پیش از مسیحیت برمی‌گردد، هر ساله در فصل تابستان در ایروان و دیگر شهرهای ارمنستان برگزار می‌شود و شامل مراسم‌ها و فعالیت‌های مختلفی است که مردم ارمنستان با شور و شوق در آن شرکت می‌کنند.

تاریخ جشن آب ارمنستان

جشن آب ارمنستان یا وارداوار (Vardavar) یک جشن متغیر است که بر اساس تقویم کلیسای ارمنی برگزار می‌شود و معمولاً 14 هفته پس از عید پاک ارمنی است. از آنجا که عید پاک در تقویم ارمنی ممکن است متفاوت از تاریخ عید پاک در سایر تقویم‌ها باشد، تاریخ وارداوار نیز متغیر است.عید پاک ارمنی در سال 2024 میلادی برابر با 31 مارس 2024 است. با افزودن 14 هفته به این تاریخ، جشن وارداوار در سال ۱۴۰۳ خورشیدی (2024 میلادی) برابر با 7 ژوئیه 2024 خواهد بود. بنابراین، جشن آب ( وارداوار ) 2024 در روز یکشنبه 17 تیر 1403 برگزار می‌شود. مدت زمان جشن آب ارمنستان ، به‌طور رسمی یک روزه برگزار می شود اما ممکن است در برخی از شهرها مانند ایروان و دیگر مناطق ارمنستان و در میان برخی از خانواده‌ها و جشن‌های مرتبط با آن چند روز طول بکشد. در این روزباشکوه و باستانی، مردم با پاشیدن آب به یکدیگر، شور و شادی و نشاط را جشن می‌گیرند و به‌نوعی تازه شدن و پاکی را همچون پاکی آب به نمایش می‌گذارند.

تاریخچه جشن آب ارمنستان

نام جشنواره آب ارمنستان که با عنوان «وارداوار» یا «وارتاوار» شناخته می‌شود، از کلمه Vard به‌معنای ( گل سرخ ) گرفته شده است. البته این نام‌گذاری به افتخار «واهاگان» خدای آتش و جنگ هم بوده است. ریشه‌های باستانی جشن وارداوار در ابتدا به عنوان یک جشن برای بزرگداشت الهه آناهید (Anahit)، الهه آب، زیبایی، و باروری در دین زرتشتی برگزار می‌شد. براساس افسانه‌ها، در این زمان، اَستگیک ( آناهید ) آب گل رز را در سرزمین ارمنستان می‌پراکند و با این کار عشق و پاکی را در میان مردم پخش می‌کرد.پس از پذیرش مسیحیت در ارمنستان در قرن چهارم میلادی، این جشن با مفاهیم مسیحی تلفیق شد و امروزه به عنوان بخشی از سنت‌های کلیسای ارمنی شناخته می‌شود. وارداوار اکنون با روز تجلی عیسی مسیح مرتبط است و 14 هفته پس از عید پاک جشن گرفته می‌شود.

 

مراسم و فعالیت‌های جشن آب ارمنستان

آب به عنوان نماد پاکیزگی و زندگی است. آب در فرهنگ‌های باستانی، به ویژه در دین زرتشتی، نمادی از پاکیزگی، تجدید حیات و باروری بود. پاشیدن آب به عنوان نمادی از تطهیر و تجدید زندگی در این جشن استفاده می‌شود در ادامهد به برخی از آداب و رسوم و فعالیت های مرتبط با جشن آب اشاره می کنیم:

پاشیدن آب: یکی از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین ویژگی‌های جشن وارداوار، پاشیدن آب به یکدیگر است. مردم، به ویژه جوانان و کودکان، با سطل‌ها، بطری‌ها و هر وسیله‌ای که در دسترس باشد، به خیابان‌ها می‌آیند و به یکدیگر آب می‌پاشند. این سنت به معنای تطهیر و تجدید حیات در نظر گرفته می‌شود. نمی شود در این روز در سطح شهر گردش کنید و خیس نشوید . ماشین های آب پاش و ماشین های آتش نشانی هم در این روز فعالیت جدی در پرتاب آب به روی شهروندان دارند و به شادی جمعی می افزایند. جالب آنکه گاهی از اوقات، مردم به روی یکدیگر گلبرگ‌های گل رز هم پرتاب می‌کنند.

پرواز کبوترها: پرواز دادن کبوترها نیز از دیگر فعالیت‌های این جشن است که به معنای صلح و آزادی تعبیر می‌شود.

بازدید از کلیساها: بسیاری از مردم در این روز به کلیساها می‌روند و در مراسم مذهبی شرکت می‌کنند. این مراسم شامل دعا، سرودهای مذهبی و جشن‌های دسته‌جمعی است.

بازی‌ها و فعالیت‌های فرهنگی: در طول جشن وارداوار، فعالیت‌های فرهنگی و هنری متنوعی مانند نمایش‌های خیابانی، رقص‌های سنتی و مسابقات ورزشی نیز برگزار می‌شود. این فعالیت ها با توجه به محلی و سنتی بودشان برای گردشگران و توریست ها بسیار هیجان انگیز است.

تجمع و شادی اجتماعی: جشن آب ارمنستان یا وارداوار فرصتی عالی برای تجمع مردم و ایجاد شادی و نشاط در جامعه است. این جشن به نوعی بیانگر همبستگی اجتماعی و فرهنگی مردم ارمنستان است.

تداوم سنت‌ها: وارداوار یا جشنواره آب به عنوان یکی از قدیمی‌ترین جشن‌های ارمنستان، نشان‌دهنده تداوم و پایداری سنت‌های ملی و مذهبی این کشور است. این جشن به نسل‌های جوان کمک می‌کند تا با تاریخ و فرهنگ غنی کشورشان آشنا شوند و آن را گرامی بدارند.

جذب گردشگران: وارداوار یکی از جشن‌های جذاب و دیدنی ارمنستان است که هر ساله تعداد زیادی گردشگر و توریست را به خود جذب می‌کند. گردشگران از سراسر دنیا برای شرکت در این جشن بی نظیر به ایروان و یا دیگر شهرهای ارمنستان می روند تا در این جشنواره پر شور شرکت کنند و دیگر این که این جشن فرصتی برای معرفی فرهنگ و مهمان‌نوازی ارمنیان به جهانیان است.

مکان های برگزاری جشن آب ارمنستان

جشنواره آب ارمنستان در تمامی شهرها و روستاهای ارمنستان برگزار می شود. اما این جشنواره در ایروان ارمنستان از شور و شوق و هیجان مضاعفی برخوردار است. این جشنواره در ایروان مفصل تر است چرا که ایروان پایتخت ارمنستان است و جمعیت و امکانات بیشتری به نسبت شهر های دیگر دارد. و می توان گفت از هر گروه سنی و قشری مشتاق شرکت در این جشنواره هستند.تب و تاب فستیوال آب ارمنستان در شهر ایروان آنقدر مشهور شده است که هرساله گردشگران و توریست های بسیاری برای شرکت در این مراسم باشکوه به ایروان سفر می کنند تا علاوه بر تماشای جاهای دیدنی ایروان در جشن آب هم شرکت کنند. جاهای دیدنی ایروان در این روز بخصوص باز هستند و توریست ها می توانند از آنها بازدید کنند. ایروان ارمنستان یکی از زیباترین جاذبه های گرشگری را در جهان داراست. می توانید برای شرکت در این مراسم به دریاچه قو ( سوان ) بروید و این مراسم را در کنار این دریاچه رویایی با مردم ایروان به پایکوبی بپردازید.

دریاچه قو ( سوان ) ایروان

 

سخن پایانی

جشن آب ارمنستان (وارداوار) با ترکیب سنت‌های باستانی و مسیحی، یکی از جالب‌ترین و پرجنب‌وجوش‌ترین جشن‌های این کشور است. این جشن با فعالیت‌ها و مراسم‌های متنوع خود، فرصتی برای شادی، همبستگی و تجدید حیات در میان مردم فراهم می‌کند و به عنوان یکی از نمادهای فرهنگی و ملی ارمنستان به شمار می‌رود. بازدید از ارمنستان در این دوران می‌تواند تجربه‌ای به‌یادماندنی و منحصربه‌فرد از فرهنگ و سنت‌های این سرزمین باشد.در برنامه های تابستانی 1403 در این جشن تاریخی و یاد ماندنی شرکت کنید.

و خبر خوب اینکه می توانید خودروهای اقتصادی و لاکچری در ایروان را با گارانتی کمترین قیمت و به صورت کاملا آنلاین از سامانه بین المللی اجاره خودرو رنتیفا رزرو کنید. تنها کافی است به بخش اجاره خودرو ایروان ارمنستان در سایت رنتیفا مراجعه نمایید.


بیشتر بخوانید:

معرفی خودروهای اجاره ای ایروان + قیمت

جاهای دیدنی ایروان




منبع: تحریریه رنتیفا
ارسال نظر