شماره مجوز: 1301550312311

چرا در استانبول نباید تاکسی بگیریم؟!

نیلوفر طاهری
8 ماه پیش
1,038 بازدید
0 0
شما اگر برای یک بار هم به استانبول سفر کرده باشید می‌دانید که دراین شهر نباید سمت تاکسی بروید ...اما چرا؟! در این مقاله همراه ما باشید تا دلایل آن را با ذکر جزییات و قیمت ها برایتان توضیح دهیم.

شما اگر برای یک بار هم به استانبول سفر کرده باشید متوجه می شوید که دراین شهر نباید سمت تاکسی بروید ...اما چرا؟!

با توجه به اینکه استانبول هفت برابر تهران مساحت دارد، در بسیاری مواقع شما برای گردش در داخل شهر نیاز به استفاده از خودرو دارید که اگر بخواهید از تاکسی برای تردد استفاده کنید باید به این نکته توجه داشته باشید که به طور میانگین کرایه تاکسی در استانبول ده برابر گران تر از ایران است. اما دلایل دیگری نیز برای مقرون به صرفه نبودن تاکسی در استانبول وجود دارد که در ادامه به جزئیات آن خواهیم پرداخت.

1- مراقب کلاهبرداری رانندگان تاکسی باشید

بارزترین نکته منفی که در مورد استفاده از تاکسی در شهرهای بزرگی نظیر استانبول وجود دارد ،کلاهبرداری و دریافت بیش از حد کرایه از گردشگران است. اگرچه همه تاکسی ها به این شکل نیستند اما تعداد این موارد به قدری زیاد است که رانندگان تاکسی در استانبول در این مورد شهرت جهانی پیدا کرده‌اند.

این کلاه برداری به شیوه‌های مختلفی انجام می شود:

·      کرایه تاکسی های استانبول با تاکسی متر محاسبه می شود و از آنجایی که راننده تاکسی می داند که شما اهل استانبول نیستید و شهر را نمی شناسید، عمدا ممکن است مسیررا طولانی تر کند تا پول بیشتری از شما بگیرد.

·      حتما تاکسی متررا ببینید ، بعضی از رانندگان تاکسی، تاکسیمتر را دور از چشم مسافر قرار می دهند تا پول بیشتری از مبلغ درج شده در تاکسی متر از مسافران بگیرند.

·      بعضی تاکسی ها ممکن است به شما بگویند که تاکسیمترشان خراب است و بدین صورت پول بیشتری از شما طلب کنند.

·      اگه پول نقدی که همراهتان است لیر نباشد که اوضاع بدتر می شوند چرا که کافی است بدانند شما دلار به همراه دارید و سوبله با شما حساب کنند.

·      راننده های تاکسی خیلی برخورد گرم و صمیمانه ای دارند و حتی چمدان هایتان را برایتان جابه جا می کنند، ولی باید بدانید که طبق آداب، به راننده ای که چمدان شما را جابه جا می کند باید انعام بپردازید.

·      اگر پول خرد برای کرایه به راننده ندهید ممکن است کرایه بیشتری از شما بگیرند و یا ادعا کنند که مبلغ کمی برای کرایه پرداخت کرده اید.

·      در ضمن اگر از پل بسفر عبور کنید باید عوارض پرداخت کنید. مثلا اگه پروازشما در فرودگاه سبیحا بشیند که سمت آسیایی است و بخواهید سمت اروپایی استانبول بروید باید از تنگه بسفر عبور کنید. ولی اگر در فرودگاه جدید استانبول که در بخش اروپایی است فرود بیاید دیگه لازم نیست از تنگه عبور کند بنابراین حواستان باشد که بی جهت از این تنگه عبور نکنید تا مجبور نباشید کرایه بیشتری پرداخت کنید.

·      بعضی از تاکسی ها بعد از اینکه شما را به مقصد رسانده اند زیر قولشان می زنند و مبلغ بیشتری را از شما طلب می کنند.

·      توجه داشته باشید که قیمت تاکسی‌های ترکیه، برعکس ایران، در روز و شب تفاوتی باهم ندارد. ولی رانندگان ممکن است برای تردد در شب پول بیشتر از شما طلب کنند. 

2- کرایه تاکسی در ترکیه و مخصوصا استانبول خیلی گران است

تاکسی ها در استانبول عموما با سه رنگ فیروزه‌ای و مشکی و زرد فعالیت می‌کنند که تاکسی‌های زرد ارزانترین و تاکسی‌های مشکی گران‌ترین آنها هستند. تاکسی‌ها در استانبول ورودی دارند و شما به محض نشستن در تاکسی باید حداقل ده لیر بپردازید، هزینه مسافت طی شده نیز به ازای هر کیلومتر حدود 7 لیر است. جدای از آن، شما ترافیک را هم باید در نظر بگیرید زیرا در ازای هر یک دقیقه توقف در ترافیک، 30 درصد به کرایه شما افزوده خواهد شد. و با توجه به اینکه استانبول شهر بسیار شلوغ و پرترافیکی است، موقع پیاده شدن از تاکسی حسابی نقره داغ خواهید شد. ضمنا اگر هر توقفی در مسیر داشته باشید به ازای هر توقف باید 28 لیر دیگر بپردازید. با این اوصاف اگر راننده تاکسی برای رساندن شما از فرودگاه تا هتل وسط شهر مبلغی معادل یک میلیون تومان طلب کرد اصلا نباید تعجب بکنید. تازه اگر از فرودگاه جدید بخواهید به سمت آسیایی بروید که با توجه به بعد مسافت و با احتساب عوارض آزادراه و عوارض پل بسفر این مبلغ ممکن است بیشتر هم بشود.

در اینجا فاصله فرودگاه جدید استانبول به برخی از مقاصد رایج استانبول را می‌توانید ببینید.

از فرودگاه جدید تا فرودگاه سابیها گوکچن - آسیایی (76 کیلومتر) (به اضافه عوارض پل)

... تا سلطان احمد (49 کیلومتر)

... تا تکسیم (40 کیلومتر)

... تا اوسکودار- آسیایی (46 کیلومتر) (به اضافه عوارض پل)

... تا باکرکوی (46 کیلومتر)

... تا کادیکوی - آسیایی (56 کیلومتر) (به اضافه عوارض پل)

... تا بشیکتاش (39 کیلومتر)

با یک ضرب و تقسیم ساده متوجه خواهید شد که استفاده از تاکسی برای تردد در استانبول اصلا به صرفه نیست و بهترین جایگزین برای آن اجاره خودرو بدون راننده در فرودگاه استانبول است.

مقایسه قیمت تاکسی با قیمت اجاره خودور در استانبول :

باید تا الان متوجه شده باشید که هزینه تردد با تاکسی در استانبول به خصوص در مسیرهای طولانی تر معادل قیمت اجاره خودور برای یک شبانه روز خواهد بود. بله تعجب نکنید هزینه اجاره روزانه خودرو در استانبول از حدود 800 هزار تومان آغاز می‌شود. البته امکان دارد شرکت های مختلف برای تبلیغ و جذب مشتری عددهای پایینتر هم اعلام کنند ولی باید بدانید که رزرو نهایی ارزان‌ترین خودرو با اضافه شدن هزینه هایی مانند ترانسفر و بیمه برای شما روزانه در حدود 400 لیر آب می‌خورد. تقریبا برابر با کرایه تاکسی شما از فرودگاه تا هتل محل اقامت شما. نکته دیگری که اجاره ماشین در استانبول را بسیار مقرون به صرفه می‌کند این مورد است که برای اجاره هفتگی و ماهیانه خودرو تا 30 درصد تخفیف در نظر گرفته می‌شود

یعنی شما با هزینه ای کمتر از یک مسیر تاکسی، می توانید 24 ساعت خودروی شخصی در اختیار داشته باشید و با خیالی آسوده به گشت و گذار در استانبول بپردازید.


برای مشاهده لیست قیمت خودروهای اجاره‌ای ارزان و با کیفیت در استانبول اینجا کلیک کنید.

منبع: تحریریه رنتیفا
ارسال نظر