شماره مجوز: 1301550312311

عوارض جاده ای ( HGS ) در استانبول چقدر است ؟

نیلوفر طاهری
8 ماه پیش
1,345 بازدید
0 1
اطلاعات کافی در مورد قوانین راهنمایی و رانندگی در شهر استانبول و عوارض جاده ای خودروها می تواند به رانندگان و اجاره کنندگان خودرو کمک کند تا هزینه های خود را بهتر مدیریت کنند. با مادر این مطلب همراه باشید تا شما را با لیست قیمت عوارض بزرگراه ها و پل های اصلی استانبول در سال 2023 آشنا کنیم.

عوارض بزرگراه ها و پل ها در سال 2023 در ترکیه چقدر است؟

استانبول یکی از پرترددترین و پر طرفدارترین شهرهای دنیا برای سفر و گشت و گذار است. جاذبه های گردشگری استانبول آنقدر زیاد است که نمی توان تنها در یک سفر از همه آنها بازدید کرد. مکان های تاریخی، مذهبی، موزه ها، جنگل های سرسبز و وجود دریا، همه و همه به اتفاق در این شهر توریستی و رویایی گرد هم آمده اند تا استانبول را برای گردشگری به مکان خاصی تبدیل کنند طوری که هزاران نفر هر ساله از کشورهای اروپایی و آسیایی میهمان استانبول می شوند. به علت عظمت استانبول و فراوانی و پراکندگی مکان های گردشگری و همچنین گرانی کرایه های تاکسی اجاره خودرو در این شهر به امری معمول تبدیل شده است. بنابراین اطلاعات کافی در مورد قوانین راهنمایی و رانندگی در شهر استانبول و عوارض اتوبان ها که به HGS معروف است می تواند به رانندگان کمک کند تا از هزینه های خود را بهتر مدیریت کنند. با ما همراه باشید تا با لیست قیمت عوارض بزرگراه ها و پل های اصلی استانبول در سال 2023 آشنا شوید.

عوارض بزرگراه ها و پل ها از جمله موضوعاتی است که صاحبان وسایل نقلیه به ویژه در ایام تعطیلات بیشترین جستجو را در موتور جستجو می کنند. ولی هزینه بزرگراه ها بسته به نوع خودرو می تواند بسیار متفاوت باشد برای همین اول شناخت کلاس خودروهای مختلف برای برآورد هزینه عوارض ضروری است.

کلاس های خودرو کدامند؟

وسایل نقلیه کلاس 1: وسایل نقلیه با فاصله بین دو محور (فاصله محوری) زیر 3.20 متر که اکثر خودروهای سواری و حتی ون های کوچک و متوسط در این کلاس قرار می گیرند. و بیشترین سهم از انواع خودروها را به خود اختصای می دهند.

وسایل نقلیه کلاس 2: انواع خودروهای 2 محور با فاصله بین دو محور (فاصله چرخ) بیش از 3.20 متر که بیشتر خوردوهای تجاری و باری و مسافری سبک و ون های بزرگ در این کلاس قرار می گیرند.

وسایل نقلیه کلاس 3: کلیه خودروهای دارای 3 محور مانند اتوبوس

وسایل نقلیه کلاس 4: کلیه خودروهای دارای 4 و 5 محور

وسایل نقلیه کلاس 5: کلیه وسایل نقلیه با 6 محور

 وسایل نقلیه کلاس 6: موتور سیکلت



کدام جاده ها در تعطیلات رایگان هستند؟

قبل از هرچیز اشاره داشته باشیم به جاده هایی که عبور و مرور از آنها رایگان است. امسال ( 2023 ) از ساعت 00:00 روز پنجشنبه 20 آوریل (شب اتصال چهارشنبه به پنجشنبه) به دلیل اعیاد رمضان و 23 آوریل روز حاکمیت ملی و کودک تا ساعت 07:00 و روز دوشنبه 24 آوریل به استثنای ساختمان - بهره برداری-انتقال پروژه های انجام شده در محدوده قانون شماره 3996، مشمولان بهره مندی از بزرگراه های تحت مسئولیت اداره کل راهداری و پل های شهدای 15 تیر و فاتح سلطان محمت هیچ گونه هزینه ای پرداخت نخواهند کرد. این تخفیفات همچنین شامل ایام ویژه نیز می شود. امسال معابر بزرگراه ها و پل ها با مسئولیت اداره کل راهداری کشور ترکیه به دلیل تعطیلات رمضان و 23 آوریل روز حاکمیت ملی و کودک رایگان است. تصمیم مذکور شامل پروژه های ساخت، بهره برداری و انتقال نمی شود.

هزینه پل و بزرگراه در مواقع عادی چقدر است ؟

تصور اینکه عبور و مروز در همه اتوبان ها و بزرگراه های استانبول شامل هزینه می شود کاملا اشتباه است و فقط گذر گاه ها و پل های اصلی شامل پرداخت عوارض هستند. این گذر گاه ها شامل موارد زیر می شوند:

تعرفه عوارضی پل 15 Temmuz Şehitler 

  • ماشین 8.25 لیر
  • خودروهای تجاری سبک 10.75 TL
  • موتور سیکلت 3.25 لیر

از سال 2023، عوارض پل شهدای 15 جولای از دو طرف دریافت می شود. در این مورد، کل هزینه رفت و برگشت برای خودروها 16.50 لیر، برای خودروهای تجاری سبک 21.50 لیر و برای موتورسیکلت ها 6.50 لیر خواهد بود. 



  

وسایل نقلیه کلاس 1 بعلاوه تمام وسایل نقلیه خدمات مسافری (گردشگری، پرسنل، مدرسه و غیره)، وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی (IETT و اتوبوس عمومی، اتوبوس شرکت و غیره تاکسی) و آمبولانس اورژانس کلاس N1 و وسایل نقلیه بهداشتی اضطراری می توانند برای عبور و مرور از این پل استفاده کنند.

پل Fatih Sultan Mehmet

 

وسایل نقلیه درجه یک، وسایل نقلیه درجه دو (به استثنای کامیون و اتوبوس)، وسایل نقلیه خدماتی (گردشگری، پرسنل، مدرسه و غیره)، کاروان ها، وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی (IETT و اتوبوس عمومی، اتوبوس شرکت و غیره تاکسی) و موسسات عمومی و سازمان های مجاز KGM می توانند از خودروهای خدماتی با پلاک رسمی استفاده کنند.

وسایل نقلیه کلاس 2، 3، 4 و 5 غیر از وسایل نقلیه مجاز تردد از پل ها و وسایل نقلیه حامل مواد شیمیایی و خطرناک.استفاده از پل یاووز سلطان سلیم اجباری است .

- تمامی کلاس های خودرویی می توانند از پل یاووز سلطان سلیم استفاده کنند. با این حال، برخی از معیارها برای مجوز برای وسایل نقلیه حامل محموله های خاص و خودروهای حامل مواد شیمیایی و مواد خطرناک وجود دارد

تعرفه عوارض پل فاتح سلطان مهمت:

  • ماشین 8.25 لیر
  • خودروهای تجاری سبک 10.75 TL
  • موتور سیکلت 3.25 لیر

از سال 2023، هزینه عوارض پل فاتح سلطان مهمت از هر دو طرف دریافت می شود. در این مورد، کل هزینه رفت و برگشت برای خودروها 16.50 لیر، برای خودروهای تجاری سبک 21.50 لیر و برای موتورسیکلت ها 6.50 لیر خواهد بود. 


تعرفه هزینه های پل یاووز سلطان سلیم:

تعرفه هزینه های پل یاووز سلطان سلیم

  • ماشین 19,00 لیر
  • خودروهای تجاری سبک 25.00 لیر
  • موتور سیکلت 13.00 لیر
  • وسایل نقلیه درجه 3 46.50 لیر
  • وسایل نقلیه کلاس 4 118.50 لیر
  • وسایل نقلیه کلاس 5 147.50 لیر


هزینه عبور از پل عثمان غازی چقدر است؟

کلاس خودرو تعرفه پل عثمانگزی

1         184،50 ₺

2         295,00 ₺

3         350,00 ₺

4         464,50 ₺

5         585,50 ₺

6       129,00 ₺

طبق اطلاعات وب سایت Otoyol Aş، هزینه پل فقط در باجه عوارضی پل عثمانگازی و هزینه بخش بزرگراه در باجه خروجی بزرگراه برای سفر در مسیر استانبول-ازمیر دریافت می شود.

در سفرهای مسیر ازمیر-استانبول، هم هزینه پل و هم هزینه بخش بزرگراه با توجه به مبادی ورودی در عوارضی پل عثمانگزی اخذ می شود.

عبور کدام خودروها از تونل اوراسیا ممنوع است؟

دوچرخه،

موتورسیکلت،

اتوبوس،

کامیون،

تراکتور

وسایل نقلیه با بیش از دو محور،

وسایل نقلیه با وزن بیش از 5000 کیلوگرم،

وسایل نقلیه حامل کالاهای خطرناک،

وسایل نقلیه بیش از حد مجاز ارتفاع 2.8 متر،

وسایل نقلیه نوع N2، N3، O1، O2، O3، O4 مورد استفاده در حمل و نقل بار

هزینه عبور تونل اوراسیا چقدر است؟

در تونل اوراسیا، وسایل نقلیه دو محور با فاصله بین دو محور کمتر از 3.20 متر در ماشین (کلاس 1)، وسایل نقلیه دو محور با فاصله بین دو محور 3.20 متر و بالاتر در مینی بوس (کلاس 2) و موتور سیکلت شارژ می شوند. از تعرفه خودرو کلاس 6 دریافت می شود.

لیست قیمت به شرح زیر است:

وسایل نقلیه ممنوعه عبور از تونل اوراسیا به شرح زیر است:

تعرفه هزینه های انتقال پل چاناکاله 1915:

کلاس خودرو    تعرفه پل چاناکاله (TL) 1915

1         200،00 ₺

2         250,00 ₺

3         450,00 ₺

4         500,00 ₺

5         950,00 ₺

6       50,00 ₺


سخن پایانی: حالا می دانید که برای مثلا عبور از بخش آسیایی به اروپایی و یا بالعکس یا برای خروج و ورود به شهر استانبول از هر یک از مبادی اصلی چقدر باید هزینه کنید.

برای اجاره خودرو در استانبول کلیک کنید.

 

منبع: تحریریه رنتیفا
ارسال نظر